سه شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 48908
منبع : خبرگزاری فارس
در جلسه درس اخلاق مطرح شد

دلیل تشریع حکم جهاد در کلام آیت‌الله مصباح یزدی

قم نيوز : قم نیوز: استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: اگر انسان‌ها به یکدیگر ظلم نمی‌کردند، خداوند جهاد را تشریع نمی‌کرد، خدا به کسانی اذن جهاد داد که مورد ظلم قرار گرفتند.
دلیل تشریع حکم جهاد در کلام آیت‌الله مصباح یزدی
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی شامگاه دوشنبه در جلسه درس اخلاق که دفتر رهبر معظم انقلاب برگزار شد، با اشاره به نشانه‌های پیامبران اظهار کرد: هر کدام از پیامبران الهی برای اثبات پیامبری خودشان نشانه ای از جانب خداوند داشتند.

وی ادامه داد: زمانی که طالوت همراه با لشکری برای جنگ با جالوت حرکت کرد، به یک نهر رسید و به لشکریانش گفت که هر کس از این نهر آب خورد، جزو یاران من نیست و این نهر آب در واقع یک آزمایش از جانب خداوند بود، بیشتر لشکریان طالوت به اندازه کافی از آن نهر آب خوردند و تعداد کمی حرف فرمانده خود را گوش کردند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: زمانی که لشکریان طالوت به سپاه جالوت رسیدند، بیشتر آن‌ها گفتند که طاقت جنگیدن با جالوت و سپاه او را نداریم، اما اقلیتی از لشکریان طالوت گفتند که چه بسا عده کمی بر لشکر بزرگی غالب شوند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به داستان جنگ طالوت با جالوت اظهار کرد: در این جنگ تعدادی از لشکریان طالوت دست به دعا برداشتند تا خداوند به آن‌ها قدرت مقاومت و صبر بدهد، خداوند به آسانی کسی را به جایی نمی‌رساند، مگر اینکه آزمایش و حکمت خاصی در کار باشد.

وی ادامه داد: در میان لشکریان طالوت که جنگیدند، جوانی به نام حضرت داوود توانست که جالوت را هدف قرار بدهد و او را بکشد و لشکر جالوت از هم پاشید، در ادامه زمینه سلطنت حضرت داوود فراهم شد و او پایه گذار سلسله ملوک بنی اسرائیل بود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: داستان‌های مربوط به ملوک بنی اسرائیل در تورات وجود دارد، اما کیفیت این داستان‌ها با داستان‌های نقل شده از این ملوک در قرآن متفاوت است.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به زندگی حضرت داوود اظهار کرد: خداوند به این پیامبر الهی هم سلطنت و هم حکمت داد، البته حکمت الهی اقتضا می‌کند که همه قدرت‌ها در دست یک خط نباشد و این یک قاعده تکوینی در حکمت و تدبیر الهی مطرح است.

وی ادامه داد: همیشه در مقابل ظالمان افرادی وجود دارند که محدودیت‌هایی را برای آن‌ها به وجود می‌آورند، اگر انسان‌ها به یکدیگر ظلم نمی‌کردند، خداوند جهاد را تشریع نمی‌کرد، خدا به کسانی اذن جهاد داد که مورد ظلم قرار گرفتند و اگر این مساله ادامه پیدا می‌کرد، آن‌ها نابود می‌شدند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: اگر خداوند اجازه دفاع را نمی‌داد، مساجد و پرستشگاه‌های خداوند در هر دوره ای ویران می‌شد، ظالم به هیچ چیزی قائل نیست، خداوند اجازه دفاع را داد تا مومنین جلوی فساد ظالمین را بگیرد و امکان رشد مردم فراهم شود.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به تمدن انسانی اظهار کرد: خداوند انسان را به گونه ای خلق کرده است که در یک محیط اجتماعی زندگی کند، رشد و نیازمندی‌های انسان به کمک دیگران است و انسان براساس طبع خود به دنبال تشکیل شهر و تمدن است.

وی ادامه داد: لازمه مدنیت زندگی که عامل رشد مادی و معنوی انسان‌ها است، وجود قدرت مدیریت متمرکز است، هر چه کشورها وسیع تر شود، احتیاج شان به دولت متمرکز بیشتر می‌شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: باید در انسان‌ها گروهی باشند که قدرت مدیریت داشته باشند و بتوانند جلوی ظلم را بگیرند و گرنه اگر افراد فقط به دنبال نصیحت باشند، نمی‌توان جلوی ظلم را گرفت، اکثریت قوم بنی اسرائیل راحت طلب بودند و می‌خواستند که با کمترین زحمت بیشترین سود را ببرند و  این در طول تاریخ ثابت شده است.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdciv3a5.t1avu2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما