يکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 51238
منبع : روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم
مسؤول دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی استان قم خبر داد

اجرای فاز پنجم حصارکشی محوطه هفت هزار ساله قلی درویش

قم نيوز : قم نیوز: مسؤول دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی استان قم از اتمام حصارکشی سایت اصلی محوطه باستانی قلی درویش قم خبر داد.
اجرای فاز پنجم حصارکشی محوطه هفت هزار ساله قلی درویش
به گزارش قم نیوز، کاظم فدائیان گفت: قسمتی از محوطه فرهنگی – تاریخی تپه قلی درویش فاقد حصار بود که با اجرای این عملیات تمام محوطه اصلی محصور شد.

وی بیان کرد: مبلغ 700 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی برای حصار‌کشی محوطه قلی درویش هزینه شده است.

مسؤول دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی استان قم هدف از این کار را حفاظت و نگهداری از محوطه تاریخی ذکر و اشاره کرد: صیانت از آثار تاریخی از اولویت‌های سازمان میراث فرهنگی است که از سوی این معاونت با جدیت پیگیری می‌شود.

وی گفت: کاوش‌های باستان شناسی در محوطه قلی درویش، بیانگر پیشینه هفت هزار ساله شهر قم  است که باید در مسیر معرفی غنای فرهنگی این شهر از آن صیانت و نگهداری کرد.

فداییان افزود: محوطه قلی درویش یکی از معدود محوطه‌های باستانی کشور است که در سطح وسیعی، معرف جنبه‌های مختلف فرهنگی جوامع عصر آهن در حاشیه کویر مرکزی است. در کاوش‌های صورت گرفته در این منطقه آثار مهمی از دوره مرسوم به آغاز شهرنشینی، شامل بقایای معماری مسکونی، انبارهای ذخیره غلات و... به دست آمده است.

تپه قلی درویش در بخش مرکزی شهرستان قم در نزدیکی مسجد مقدس جمکران قرار دارد و در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۱۷۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.


انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcivraw.t1azp2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما