جمعه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب : 38738
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله مکارم‌شیرازی مطرح کرد

پرهیز از تکیه صرف به روایات در طب سنتی

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید با تأکید بر بسنده نکردن به روایات در طب سنتی گفت: پیش از استفاده از احادیث پزشکی حتماً باید آنها را مورد بررسی قرار داد.
پرهیز از تکیه صرف به روایات در طب سنتی
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی عصر امروز در دیدار انجمن علمی طب سنتی ایران که در مدرسه علمیه امام سجاد انجام شد گفت: برخی می‌گویند طب سنتی به کلی باید کنار زده شود در حالی که بیش از 300 سال است که کتاب قانون ابن سینا در دانشگاه‌های پزشکی غرب تدریس می‌شود بنابراین این یک نگاه افراطی است.

وی افزود: عده‌ای نیز می‌گویند پزشکی مدرن باید کنار گذاشته شود که این نیز یک نگاه نادرست و مایه به خطر افتادن جان مردم می‌شود.

این مرجع تقلید تاکید کرد: نگاه معقول و معتدل در این زمینه این است که عده‌ای دوره ببینند و مشغول این کار شوند.

وی ابراز کرد: من گاهی از پزشکی مدرن نتیجه نگرفتم اما طب سنتی کارساز واقع شد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه در پزشکی مدرن مسئله مزاج نادیده گرفته می‌شود تصریح کرد: در طب سنتی مسئله مزاج‌ها و فصل‌ها مورد اهمیت است در حالی که در پزشکی مدرن اینگونه نیست.

وی افزود: البته در طب سنتی نیز گاهی اعتدال رعایت نمی‌شود و مثلا به بیمار می‌گویند روزی سه کیلو توت بخور! بنابراین پزشکان این طب باید خط اعتدال را پیش بگیرند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به عملکرد برخی از سودجویان گفت: طب سنتی نتیجه هزار سال تجربه بشر است اما برخی از سودجویان به نام این طب، ثروت‌هایی را به جیب می‌زنند و جان مردم را به خطر می‌اندازند.

وی اضافه کرد: در پزشکی مدرن گاهی یک دارو بسیار رواج می‌یابد اما ناگهان اعلام می‌شود که عوارض آن کشف شده و باید کنار گذاشته شود. از سویی دیگر طب سنتی نیز دارای مشکلاتی است به همین دلیل تعصب بر یک نوع پزشکی اشتباه است و باید نگاهی معتدل به هر دو داشت.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به مسئله غذا درمانی ابراز کرد: بسیاری از بیماری‌ها با غذا درمانی بهبود می‌یابند اما متاسفانه مردم همواره به سراغ دارو می‌روند.

وی با تأکید بر اینکه مردم نباید در پی کمیت زیاد دارو باشند اظهار کرد: برخی از پزشکان در پی اصرار مردم کمیت زیادی از داروها را در نسخه می‌نویسند و این کار نادرست است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه تکیه صرف بر روایات در طب سنتی اشتباه است تصریح کرد: اینکه می‌گویند 11 هزار حدیث پزشکی داریم مبالغه‌آمیز است و حتما باید روایات موجود در این موضوع را مورد بررسی و پژوهش قرار داد.

وی افزود: کشور ما در زمینه پرورش گیاهان دارویی در جایگاه خوبی قرار دارد و این امر موهبتی الهی است.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcivyap.t1avp2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما