يکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۳
کد مطلب : 34985
منبع : شهر نیوز

تاكسي‌هاي فرسوده نفس شهر را بريده‌اند

قم نيوز : قم نگار: در حالي ناوگان نوسازي تاكسيراني كشور در خواب يك ساله به سر مي‌برد كه ۱۵۰۰ تاكسي فرسوده در استان قم ريه‌هاي شهر را هدف گرفته‌اند.
تاكسي‌هاي فرسوده نفس شهر را بريده‌اند
به گزارش قم نگار، بعد از ظهر سرد پاييزي فرا رسيده و مي‌خواهي بعد از يك روز سخت كاري در كنار خانواده باشي و شب را با آرامش به روز برساني. از قضا جزو آن دسته از شهرونداني هستي كه يا وسيله نقليه نداري و يا حفظ محيط شهري برايت در درجه‌اي از اهميت است كه ترجيح مي‌دهي خودرو تك سرنشين را از خانه بيرون نياوري. در مسير بازگشت اما مي‌خوري به پست آن دسته از خودروهاي اسقاطي توليد سال‌هاي طفوليتت... همان‌هايي كه تا به مقصد برسي بايد هر آنچه در جيبت داري را كنار بگذاري براي صدقه كه دفع بلا ‌كند.

كلانشهر قم- اگرچه شايد نه به اندازه ساير كلانشهرها- سطح وسيعي از ارتباطات و حمل و نقل را در طول روز به خود مي‌بيند، ارتباطاتي كه در دل خود محيط شهر و حتي هوا را تحت تاثير قرار مي‌دهند. در اين ميان استهلاك خودروهايي كه در اين ارتباطات نقش كليدي ايفا مي‌كنند مي‌توانند در نابودي و آلودگي هواي شهر نيز نقش كليدي داشته باشند. طرح تعويض و يا به اصطلاح نوسازي خودروهاي فرسوده از جمله برنامه‌هايي بوده كه چند سالي است با هدف جلوگيري از آلودگي هوا و از محدوده خارج كردن خودروهاي آلاينده يا يورو ۲ در شهر‌هاي گوناگون از جمله قم انجام شده است.

در استان قم اين طرح با شدت و ضعف كار خود را آغاز كرد و سازمان تاكسيراني قم اقدامات لازم را براي نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده با همكاري ستاد حمل و نقل و سوخت كشور انجام داد. به گفته مرتضي عزتي مديرعامل سازمان تاكسيراني، در حال حاضر بيش از ۱۵۰۰ تاكسي فرسوده با سن بيش از ۱۰ سال در سازمان تاكسيراني شهر قم مشغول به فعاليت هستند كه نياز به نوسازي دارند.

۱۵۰۰ تاكسي فرسوده در قم
در حالي مرتضي عزتي از وجود بيش از ۱۵۰۰ تاكسي فرسوده در قم خبر مي‌دهد كه از آذر ماه سال گذشته به دليل اختلافات مالي ميان شركت ايران خودرو و ستاد مديريت سوخت، نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده متوقف شده است و رانندگان بسياري در صف تعويض خودرو خود مانده‌اند و نوسازي ناوگان فرسوده تاكسي در قم با ركود مواجه شده است.

پاي حرف‌هاي رانندگان تاكسي هم كه بنشيني حرف‌هايي براي گفتن دارند، حسين حيدري كه بيش از ۱۵ سال است در قم راننده تاكسي است در رابطه با شرايط تعويض خودروهاي فرسوده مي‌گويد: شرايط تعويض تاكسي با اعطاي وام ۲۰ ميليون توماني با بازپرداخت ۵ ساله صورت مي‌گيرد، ۵ ميليون تومان هم ماشين اسقاطي خريداري مي‌شود و باقي مبلغ بر اساس قيمت روز تاكسي به صورت نقدي دريافت مي‌شود.

حيدري كه با تاكسي مدل سال ۷۸ خود مسافركشي مي‌كند در رابطه با طرح تعويض تاكسي‌ها مي‌افزايد: براي رانندگان تاكسي، سمند ماشين مطلوبي نيست. هزينه بالاي سمند و سنگين بودن اين ماشين براي مسافركشي باعث شده كه خودم و بسياري از همكاران براي تعويض خودروي خود اقدام نكنيم.

خودروي حسن حيدري تنها يكي از ۱۵۰۰خودروي اسقاطي است كه هنوز نوسازي نشده است و وظيفه خطير آلودگي هوا و ايجاد گازهاي آلاينده را با قوت انجام مي‌دهد و به هر دليلي براي تعويض خودروي خود اقدام نكرده‌اند!

احمد عباس‌زاده يكي ديگر از رانندگان تاكسي است كه در رابطه با طرح نوسازي ناوگان تاكسيراني مي‌گويد: خيلي‌ها بعد از تعويض ماشين‌ها و نوسازي ماشين خود به علت زياد بودن مبلغ قسط، ماشين را فروخته‌اند. ماهي ۵۰۰ هزار تومان قسط ماشين‌ها است كه با اين كرايه وبا اين حجم مسافر و با توجه به استهلاك ماشين اصلاً براي راننده تاكسي نمي‌صرفد.

وي كه از سيستم جديد اتوبوسراني دل خوشي ندارد، بيان مي‌كند: با گردشي شدن اتوبوس‌ها تعداد مسافران بسيار كمتر شده است و كار راننده‌هاي تاكسي دچار ركود شديدي است. عباس‌زاده با اصل نوسازي تاكسي‌ها موافق است، مي‌گويد: ماشين تاكسي بايد هر چند سال عوض شود به خاطر اين‌كه استهلاك زيادي دارد و بعد از چند سال واقعاً چيزي از ماشين نمي‌ماند. عده‌اي از رانندگان تاكسي سال ۹۰ پژو با بازپرداخت اقساط ۲۳۵ هزار توماني گرفتند كه بسيار هم راضي هستند؛ اما امروز پژو و پرايد را از طرح نوسازي حذف كرده‌اند و فقط سمند در برنامه است كه آن هم با استهلاك و هزينه بالاي سمند براي راننده تاكسي نمي‌صرفد.

خواب يك ساله نوسازي ناوگان تاكسيراني
همه اين گفته‌هاي رانندگان تاكسي در حالي است كه اصلاً برنامه نوسازي ناوگان تاكسيراني حدود يك سال است در خواب زمستاني به سر مي‌برد و رانندگان تاكسي‌هاي فرسوده و مردم در انتظار شروع مجدد فعاليت ستاد حمل و نقل و سوخت كشور و همكاري مشترك اين ستاد با ايران خودرو و سازمان شهرداري‌ها هستند تا دوباره جان تازه‌اي به فعاليت ناوگان تاكسيراني كشور از جمله استان قم داده شود. عزتي مديرعامل سازمان تاكسيراني شهرداري قم در اين رابطه خاطرنشان مي‌كند: از برج ۹ سال گذشته كه سايت نوسازي بسته شد، همه شهر‌ها از اتحاديه كشور پيگير هستند و آن‌ها هم به دنبال راهي هستند كه مشكل وام و سوخت و ساير مسائل را حل كنند اما تا به امروز به نتيجه‌اي نرسيده‌اند.

در حالي كه نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده به دليل عواملي از جمله نبود بودجه براي وام ۲۰ ميليون توماني يك سال است كه متوقف شده، ايران خودرو و سايپا اخيراً توانستند به مدد وام‌هاي ۲۵ ميليون توماني انبار پر از ماشين خود را تا حدودي خالي كنند. به گفته مديرعامل سازمان تاكسيراني قم، پيشنهادي مبني بر اين مطرح شد كه از همين وام‌هاي ۲۵ ميليون توماني با سود ۱۶ درصد كه براي خودروهاي عادي مي‌دهند براي تاكسي هم بدهند. راننده‌ها حاضرند آن را بپذيرند منتهي اين هم در حد مكاتبه مانده و هنوز در دست بررسي است و نتيجه‌اي ابلاغ نشده است.

وي افزود: نقدينگي كشور در حال حاضر كم است و براي راه اندازي مجدد اين سايت و نوسازي خودرو‌ها بايد قرارداد بين ستاد سوخت و سازمان شهرداري‌ها و ايران خودرو امضا شود و مجدداً براي نوسازي در دستور كار قرار بگيرد كه اين اتفاق تا به امروز رخ نداده است.

وي همچنين در رابطه با خواب يك ساله نوسازي ناوگان تاكسيراني ادامه داد: مشكل اصلي در حال حاضر نبود بودجه براي وام است و از طرف ديگر ستاد سوخت كشور هم براي ماشيني كه قرار است اسقاط كند بايد ۵ ميليون تومان بدهد كه در حال حاضر بودجه براي آن ندارد.

نوسازي ۲۰۰ تاكسي در ۴ ماه
عزتي همچنين از نوسازي ۲۰۰ دستگاه تاكسي فرسوده در سال گذشته خبر داد و گفت: اين آمار طي ۴ ماه به دست آمده است و پيگير هستيم كه اگر سايت باز شود ادامه ثبت نام را براي تعويض خودرو‌ها انجام دهيم و تاكسيراني قم آمادگي كامل را براي نوسازي تمام تاكسي‌هاي فرسوده استان قم دارد. در حالي ۲۰۰ تاكسي فرسوده از ناوگان تاكسيراني استان قم حذف و نوسازي شده‌اند كه هنوز بيش از ۱۵۰۰ تاكسي فرسوده با عمر بيش از ۱۰ سال وجود دارد. جداي از بحث تعطيلي نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده و با فرض شروع مجدد فعاليت نوسازي ناوگان تاكسيراني، برخي از رانندگان تاكسي علاقه‌اي به تعويض خودروي خود نداشته و وقتي از آن‌ها علت را جويا مي‌شويم دلايل متعددي را بر مي‌شمرند كه وضعيت مادي، مناسب نبودن سمند براي مسافر‌كشي و بازپرداخت سنگين وام تنها بخشي از آن‌ها است.

غلامعلي محمدي يكي از رانندگان است كه با ماشين فرسوده مدل ۷۶ خود مسافركشي مي‌كند و در اين رابطه مي‌گويد: اگر پرايد را براي تعويض در نظر بگيرند بهتر است. قرار بود تيبا بدهند كه لغو شد. اگر با شروع ثبت نام تيبا را هم جزو خودروهاي تعويضي بگذارند حتماً ثبت‌نام مي‌كنم، اما سمند هم برايم گران تمام مي‌شود و هم مصرف بنزين و استهلاكش زياد است كه براي مسافركشي ماشين مناسبي نيست.

فارغ از تمام اين مسائل جا دارد كه خود را جاي بيمار قلبي و پيرمرد ۹۰ ساله و كودك ۲ ساله‌اي بگذاريم كه بايد از هوايي استشمام كنند كه پر است از گازهاي آلاينده حاصل فعاليت خودروهاي يورو ۲ كه سلامت ساكنان شهر را هدف گرفته و روز به روز نفس شهر را بيشتر تنگ مي‌كنند.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdciw3ap.t1a5v2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما