پنجشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب : 50455
منبع : خبرگزاری مهر
مدیرکل هواشناسی قم:

سامانه پیش‌بینی گرد و غبار در قم ایجاد می‌شود

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل هواشناسی استان قم از ایجاد سامانه پیش‌بینی گرد و غبار در استان قم خبر داد.
سامانه پیش‌بینی گرد و غبار در قم ایجاد می‌شود
سامانه پیش‌بینی گرد و غبار در قم ایجاد می‌شود
به گزارش قم نیوز، یحیی زارع در جلسه بنیاد قم‌پژوهی که شامگاه سه‌شنبه در مجتمع آموزش عالی طلوع مهر برگزار شد، با اشاره به متداول شدن استفاده از کلمه ریزگرد برای پدید گرد و غبار اظهار داشت: در کشور چیزی به اسم ریزگرد نداریم و پدیده‌ای که با آن روبه رو هستیم گرد و خاک است.

وی به روند افزایش گرد و خاک در سال‌های اخیر در اثر خشکسالی‌های پی در پی اشاره کرد و افزود: هر سال بین ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به نرمال بلند مدت کاهش بارندگی داریم که همین موضوع گرد وخاک را تشدید می‌کند.

به گفته مدیرکل هواشناسی استان قم، حدودا ۳۰ سال پیش در استان قم در سال دو روز گرد و خاک داشتیم اما در سال ۹۴ این عدد به ۱۰۹ روز رسید.

وی با اشاره به اینکه تنها کاری که هواشناسی می‌تواند انجام دهد مسئله پیش‌بینی گرد و خاک در استان قم است، تصریح کرد: شناسایی کانون‌های گرد و خاک هم به عهده اداره‌کل هواشناسی است.

زارع افزود: شناسایی چشمه گرد و خاک نیاز به تحقیق و پژوهش دارد که این کار پژوهشکده هواشناسی کشور است که از کارشناسان استان‌ها می‌توانند استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه اجرای تحقیق و پژوهش مستلزم تأمین اعتبارات است، ادامه داد: سال ۹۱ پروپزالی برای این موضوع تهیه کرده و به مدیران استان دادیم که اعتبار آن تأمین نشد.

مدیرکل هواشناسی استان قم با اشاره به اقدامات پراکنده‌ای که در زمینه ریزگردها در قم صورت گرفته، اظهار کرد: منابع طبیعی استان قم به منظور بیابان‌زدایی یک طرح مطالعاتی برای غرب استان تهیه کرد و اعتباراتی هم گرفتند و کارهایی هم انجام دادند؛ سال گذشته استاندار قم بازدیدی از این حدوده درختکاری شده داشتند این درحالی است که ما سمت شرق استان مشکلات ریزگردها را داریم.

وی گفت: ۴۰۰ هزار هکتار زمین در قم مستعد گرد و غبار است اما  چشمه‌های گرد و غبار ممکن است مقطع‌های یک کیلومتر و دو کیلومتر مربعی باشد.

به عقیده زارع، برای جلوگیری از روند فعلی تشدید گرد و غبارها در قم بهترین کار این است که کانون‌ها را شناسایی کنیم و دقیقا همان محل‌ها را بوته‌کاری کنیم.

عباس جعفری کارشناس محیط زیست هم در این جلسه با اشاره به اینکه در قم هم ریزگرد وجود دارد و هم گرد و غبار اظهار داشت: مشکل اصلی استان قم اما هجوم گرد و غبار است.

وی گفت: نباید مشکلات مربوط به گرد و غبار را به گردن کاهش بارندگی بیندازیم چرا که بارندگی در طول سال‌های گذشته کاهش محسوسی نداشته بلکه مدیریت منابع آبی در قم غلط بوده است.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdciw5aw.t1auw2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما