سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب : 25525

کاراته قم در راه تکرار گذشته پرافتخار

قم نيوز : قم نیوز: رشته کاراته در قم، بدون شک سرآمد تمامی رشته‌های ورزشی رزمی است زیرا این رشته چه رد زمان گذشته و چه حال، مدال‌های خوشرنگی از مسابقات آسیایی و جهانی برای ورزش کشور به ارمغان آورده است.
کاراته قم در راه تکرار گذشته پرافتخار
به گزارش قم نیوز، کاراته قم در دهه هفتاد از موفق‌ترین استان‌های کشور در عرصه کاراته بود و قهرمانان این رشته در قم، مدال‌های ارزشمندی در مسابقات جهانی کسب می‌کردند اما در دهه هشتاد با رکودی مقطعی مواجه شد.

با گذشت زمان و روی کار آمدن نسل جدید کاراته کاهای قمی، مدال‌های جهانی بار دیگر روی خود را به ورزشکاران کاراته قم نشان داد و گام‌های اساسی در جهت پیشرفت این رشته در قم برداشته شد.

مهدی‌زاده و مدال ارزشمند جهانی

ظهور ستاره‌ای به نام امیر مهدی‌زاده، توانمندی کاراته قم را به ورزش کشور نشان داد و درخشش وی در مسابقات جهانی فرانسه، مهر تاییدی بر شایستگی کاراته‌های وزن منهای ۶۰ کیلوگرم تیم ملی کشورمان بود.

مهدی‌زاده در بیست و یکمین دوره مسابقات قهرمانی جهان در فرانسه داگلاس سانتوز، دارنده مدال طلا و برنز جهان در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۰۸ را شکست داد و قهرمان شد.

این کاراته کای قمی آخرین نفری است که مدال طلا را در رقابت‌های جهانی کاراته برای ایران کسب کرده است و امیدوار است بتواند موفقیت خود را در جام جهانی کاراته ۲۰۱۴ برمن آلمان تکرار کند.

رویداد مهم دیگری که پیش روی کاراته قم و امیر مهدی‌زاده است، بازی‌های آسیایی اینچئون کره جنوبی است و امیر مهدی‌زاده که برای دومین بار در این رقابت‌ها شرکت می‌کند به دنبال جبران ناکامی بازی‌های آسیایی گوانگجو و قرار گرفتن بر روی سکو است.

وی در دوره قبلی بازی‌های آسیایی در رده چهارم آسیا قرار گرفت و نتوانست مدالی به دست آورد اما امیدواراست امسال در سالی حساس برای زندگی ورزشی‌اش، هم در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون و هم جام جهانی برمن آلمان، مدال طلا را کسب کند گرچه گفته می‌شود تیم ملی کاراته وی را به یکی از این دو تورنمنت معتبر می‌فرستد و در تورنمنت دیگر، هامون درفشی‌پور رقیب مهدی‌زاده در وزن منهای ۶۰ کیلوگرم را اعزام می‌کند.

حضور نمایندگان قم در کاتا و کومیته نوجوانان آسیا

اسفندماه سال گذشته بود که رقابت‌های کاراته قهرمانی کشور برگزار شد و خروجی این مسابقات، فهرستی بود که از سوی کادر فنی تیم‌های ملی برای اردوی تیم‌های ملی پایه اعلام شد.

بر این اساس، تعدادی از کاراته کاهای قمی به اردوی آماده‌سازی تیم‌های ملی شرکت کننده در رقابت‌های کاراته قهرمانی آسیا در رده‌های مختلف سنی فراخوانده شدند.

در آن زمان، ۶ کاراته‌کای قمی در تمام رده‌های سنی برای حضور در اردوهای تیم ملی از مسابقات قهرمانی کشور دعوت شدند اما در آستانه برگزاری کاراته قهرمانی آسیا یک کاراته‌کا در بخش کومیته و یک نماینده در بخش کاتا از قم در تمرینات تیم ملی حضور دارند.

قرار است ملی پوشان تیم‌های نوجوانان جوانان و امید کشورمان برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا راهی مالزی شوند و البته ملی پوشان بزرگسال ایران به دلیل درگیر بودن با مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی در این رقابت‌ها شرکت نمی‌کنند.

غیبت نجاتی و شایگان در مسابقات قهرمانی آسیا

حمیدرضا نجاتی کاراته کای نوجوان قمی تنها نماینده استان قم در بخش کومیته مسابقات نوجوانان آسیاست و امید زیادی به موففقیت وی در این رقابت‌ها می‌رود.

نجاتی تا پیش از مشخص شدن ترکیب تیم‌های ملی اعزامی به مالزی تنها نماینده قم نبود چنان که علیرضا قاضی در تیم ملی جوانان و محمد شایگان در تیم ملی زیر ۲۱ سال در عضویت تیم ملی بودند اما این کاراته کاهای آینده دار شانسی برای حضور در مسابقات مربوط به رده سنی خود ندارند.

محمد شایگان یکی از چهره‌های درخشان کاراته قم در مسابقات سوپر لیگ کاراته باشگاه‌های کشور در سال ۹۲ بود و توانست بین نفرات بر‌تر فنی وزن منهای ۵۵ کیلوگرم سوپرلیگ کشور نیز قرار گیرد.

دارنده مدال طلای نوجوانان و جوانان آسیا در سال ۲۰۱۱ در هنگ کنگ و سال ۲۰۱۲ در ازبکستان به این دلیل راهس به ترکیب تیم ملی پیدا نکرد که وزن منهای ۵۵ کیلوگرم از تیم ملی اعزامی زیر ۲۱ سال کشورمان به مسابقات قهرمانی آسیا حذف شده است.

آغاز روزهای خوش کاراته قم در بخش کاتا

کاراته قم به شکل سنتی همواره در بخش کومیته مسابقات کاراته صاحب عنوان بوده چنان که تیم آذرخودرو قم که سال گذشته برای نخستین بار در سوپرلیگ کشور شرکت کرد در بخش کومیته با حداکثر نفرات بومی شرکت کرد اما برای امتیاز آوری در بخش کاتا دست به دامان غیر بومی‌ها شد و این، نشان دهنده توقف رشد کاتا در سال‌های گذشته در قم بوده است.

با این حال، امسال شرایط برای کاتای قم امیدوار کننده‌تر از قبل شد زیرا یک کاتا کای قمی به نام علیرضا خدری توانست در ترکیب تیم ملی کاتای نوجوانان قرار گیرد.

خدری که تا پیش از اعلام فهرست نهایی ملی پوشان ظاهرا از شانس بالایی برای قرار گرفتن در جمع ملی پوشان اعزامی به مالزی برخوردار نبود در ‌‌نهایت در عین ناباوری با موفقیت در دور انتخابی، در لیست نهایی قرار گرفت تا کاراته قم را صاحب افتخار جدیدی کند.

موفقیت‌های کاراته و تلاش بی‌وقفه مربیان

چهاردهمین دوره مسابقات کاراته قهرمانی آسیا در مالزی روزهای۱۷ تا ۱۹ مرداد ماه در کوالالامپور مالزی برگزار می‌شود و کاراته کاهای اعزامی قم به این مسابقات، فرصت بسیار خوبی برای کسب افتخار و از آنم مهم‌تر، تجربه اندوزی برای موفقیت در آینده در پیش رو دارند.

کاراته قم امیدوار است در سال‌های آینده مهدی زاده‌های جدیدی به تیم ملی تحویل دهد و در این مسیر، نباید از تلاش بی‌وقفه مربیان کاراته قم که اغلب به صورت بی‌نام و نشان در باشگاه‌های کاراته رد سطح استان قم فعالیت می‌کنند، به سادگی گذشت.

حاصل کار مربیان قمی در مقیاس کوچک‌تر، خود را در مسابقات لیگ‌های پایه کشور نشان اده است و نتیجه‌اش کسب مقام قهرمانی و نایب قهرمانی لیگ جوانه‌های کاراته کشور است اما در مقیاس بزرگ‌تر، درخشش چهره‌های مستعد کاراته قم در ترکیب تیم‌های ملی و راهیابی به مسابقات بین المللی و جهانی، بخش کوچکی از زحمات تلاشگران کاراته قم را به نمایش می‌گذارد.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdciwwar.t1awr2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما