پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۷
کد مطلب : 31735
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم:

بحران زیست‌محیطی در دریاچه نمک قم به شورای عالی آب ارائه می‌شود‌

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: بحران زیست‌محیطی در دریاچه نمک قم به شورای عالی آب ارائه می‌شود‌.
بحران زیست‌محیطی در دریاچه نمک قم به شورای عالی آب ارائه می‌شود‌
به گزارش قم نیوز، همزمان با روز حفاظت از جنگل‌ها صبح امروز جمعی از مدیران و روسای دستگاه‌های اجرایی، کارشناسان و فعالان زیست محیطی از یکی از ذخیره‌گاه‌های جنگل‌های کویری در قم بازدید کردند.

سید رحمان دانیالی در این بازدید بر ضرورت شناخت اهمیت و جایگاه جنگل های کویری در استان تاکید کرد و اظهارداشت: حجم عظیمی از جنگل‌های کویری و پوشش گیاهی به‌ویژه در دشت‌ها و تالاب ‌های استان بر اثر عدم مدیریت صحیح، عدم تامین حقابه‌های زیست محیطی و خشکسالی‌های چند سال اخیر رو به نابودی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم بروز بسیاری از معضلات، چالش‌ها و آلودگی‌های زیست محیطی را مسئله ریزگردها و عنوان کرد و افزود: به دلیل تخریب زمین و پوشش گیاهی و برخی دلایل دیگر به‌وجود آمده که سلامت عمومی مردم در استان قم و استان‌های همجوار را با خطرات جدی مواجه کرده است.

وی از اهتمام مسئولان استان پیرامون بحران زیست محیطی در دریاچه نمک و دشت مسیله و ارایه آن در شورای عالی آب کشور خبر داد و گفت: ارائه راهکارهای لازم برای احیاء و بهبود شرایط و حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری در این مناطق در سطح ملی در حال پیگیری است.

سید حسن رضوی نیز در این بازدید در جمع خبرنگاران اظهارداشت: بروز خشکسالی و تخریب زمین و پوشش گیاهی در تالاب‌ها و دشت‌های استان قم، افزایش چشمگیر معضل گرد و غبار و ریزگردها را به دنبال داشته و سلامت عمومی در کانون‌های جمعیتی کشور را با مخاطره مواجه می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم با اشاره به روند تخریب جنگل‌های کویری در استان و آثار مخرب زیست محیطی آن، خاطرنشان کرد: بهبود و توسعه پوشش گیاهی در نقاط مختلف استان به‌ویژه در منطقه مسیله، بسیار ضروری و با اهمیت است.

وی با بیان اینکه تدوین برنامه‌ها و تامین اعتبارات لازم برای احیا و حفاظت از جنگل‌های کویری و پوشش گیاهی در این مناطق در سطح ملی در حال پیگیری است، تصریح کرد: بحران زیست محیطی دریاچه نمک در استان قم که با توجه به موقعیت جغرافیایی و گستره بحران نسبت به دریاچه ارومیه اولویت دارد، مورد بحث و بررسی جدی قرار گرفته و امیدواریم مسئولان امر به این موضوع به خوبی رسیدگی کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم نیز در حاشیه این بازدید با بیان اینکه شرایط اکولوژیک استان بسیار شکننده بوده و در حال حاضر بیابان‌های استان به کانون‌های بحرانی تبدیل شده اند، تصریح کرد: متاسفانه پوشش گیاهی و جنگل‌های کویری در استان بر اثر خشکسالی‌ها و افت شدید سفره‌های آب زیرزمینی به شدت آسیب دیده و از میان رفته اند.

سید محمدتقی سجادی با اشاره به طرح‌ها و پروژه‌ها برای حفظ و حراست از زیستگاه‌ها و منابع طبیعی استان، خاطرنشان کرد: امیدواریم با همکاری و مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی ذیربط و مدیریت عالی استان، بتوانیم در جهت احیا و بهبود شرایط پوشش گیاهی در استان گام های مثبت و موثری برداریم.

انتهای پیام/ ۱۳۲
https://qomnews.ir/vdciwyap.t1azp2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما