شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۰۰
کد مطلب : 47125
منبع : خبرگزاری فارس
فعالیت‌های نوروزی شهرداری

از توسعه زیرساخت‌های پایدار خدمات نوروزی تا اطلاع‌رسانی یکپارچه

قم نيوز : قم نیوز: ستاد تسهیلات نوروزی و خدمات سفر شهرداری قم در نوروز امسال با پیش‌بینی خدمات مختلف در بخش‌های اسکان، اطلاع‌رسانی، فعالیت‌های فرهنگی و... امکانات گسترده‌ای را برای زائرین و مسافرین فراهم کرد.
از توسعه زیرساخت‌های پایدار خدمات نوروزی تا اطلاع‌رسانی یکپارچه
به گزارش قم نیوز، شهر قم یکی از شهرهای زائرپذیر کشور است که سالیانه بیش از 20 میلیون مسافر از اقصی نقاط کشور و کشورهای اطراف وارد آن شده و مکان‌های مذهبی در آن را زیارت می‌کنند.

شهر مقدس قم را می‌توان یکی از مقاصد اصلی سفر زیارتی در کشور پس از مشهد دانست که علاوه بر جنبی زیارتی می‌توان به جنبه‌های علمی آن نیز تاکید کرد.

بیش از 100 هزار طلبه علوم دینی از اقصی نقاط کشور و دنیا در این شهر در حال تحصیل هستند و این موارد همه و همه نشان از ظرفیت بالای گردشگری شهر قم است.

در بین ایام مختلف سال، نوروز و آغاز سال جدید فصلی برای افزایش چشم‌گیر مسافرت‌ها و فرصتی برای مردم کشور برای بازدید از شهرهای مختلف کشور است و براساس آمار و اطلاعات قم یکی از مقاصد سفر در کشور و یکی از پرترددترین شهرها در مسافرت‌های نوروزی است به طوری که تنها در ایام نوروز قریب به سه میلیون تردد در محورهای مختلف این شهر ثبت شده است.

در صورتی که سرانه سه نفری برای هر خودرو در نظر گرفته شود تنها در نوروز امسال قریب به 10 میلیون مسافر در شهر قم حضور پیدا کرده و حداقل دقایقی از خدمات موجود در این استان استفاده کرده‌اند.

از طرف دیگر شهر قم در مرکز کشور و شاهراه مواصلاتی 17 استان کشور واقع شده و محور اصلی تردد شمال به جنوب و بالعکس است که همین این مساله ظرفیت بالای تردد در محورهای شهری را نمایان کرده و اهمیت خدمات مطلوب و همیشگی در این شهر را نشان می‌دهد؛ در عین اینکه این ظرفیت را می‌توان فرصتی برای تقویت اقتصاد گردشگری در این شهر دانست.

براساس آمار و اطلاعات ماندگاری مسافران در شهر قم کمتر از پنج ساعت است و این مساله علاوه بر اینکه قم یکی از مقاصد اصلی سفر نیست، به نبود امکانات گردشگری، اقامتی و تفریحی مناسب در این شهر برمی‌گردد.

بسیاری از شهرها و کشورهای پیشرفته دنیا برای تقویت اقتصاد خود به تقویت مساله گردشگری روی آورده‌اند و برخی از شهرهای دنیا بر پایه اقتصاد گردشگری اداره می‌شوند و این مدل می‌تواند در شهر قم با ظرفیت بالایی که دارد اجرایی شود.

تنها سالیانه بیش از 1.5 میلیون زائر عراقی وارد شهر قم می‌شوند که این آمار تنها در ایام نوروز امسال قریب به 8 هزار نفر بوده است که به طور کلی می‌توان گفت خدمات مطلوبی در حد امکانات گسترده‌ای که در شهری همچون مشهد وجود دارد به این زائران ارائه نشده و به نسبت درآمد مناسبی نیز از آنها کسب نمی‌شود.

از چند منظر شهر قم از نظر گردشگری ظرفیت‌های بالقوه و مهم‌تری نسبت به مشهد مقدس دارد؛ اول وجود حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران به عنوان خاستگاه و میعادگاه منتظران جهان و بیش از 400 امامزاده، دوم وجود مرکزیت حوزه‌های علمیه شیعه و حضور علما و مراجع عظام تقلید و سوم امکانات گسترده تاریخی و گردشگری که در حال حاضر توجه خاصی به آنها نشده و عمده مردم کشور شهر قم را به نشانه‌های مذهبی و علمی آن می‌شناسند.

تمام موارد گفته شده نشان از اهمیت توجه به حوزه گردشگری و لزوم ایجاد زیرساخت‌های پایدار در این بخش را نشان می‌دهد.

ایام نوروز فرصتی هرساله است تا ضمن بسیج تمام امکانات و خدمات، فعالیت‌های مناسبی برای استفاده از ظرفیت‌های گردشگری صورت گیرد و این در حالی است که از این فرصت برای تقویت امکانات استفاده شود نه اینکه تنها در محدوده زمانی نوروز خدماتی ارائه و سپس قطع شود.

ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر شهرداری قم در نوروز امسال از ماه‌ها قبل با تعریف طرح‌ها و پروژه‌های مختلف به استقبال برنامه‌ریزی برای خدمات‌رسانی مناسب به زائران رفت. در حوزه اسکان اقدامات شهرداری از نوروز 95 آغاز شد و این نهاد با احصاء مشکلات اسکان اضطراری در شهر، اقدام به تقویت کمپ‌ها و استراحت‌گاه‌های شهری برای انتظام‌بخشی و مدیریت خدمات شهری کرد.

امسال در حوزه اسکان اضطراری چهار استراحت‌گاه آماده خدمات رسانی شد که پنج نقطه پشتیبان نیز برای آنها تعیین شد و براساس آمار کسب شده بیش از 60 هزار نفر در نوروز امسال در این استراحت‌گاه‌ها شرکت‌ کرده و از خدمات شهری استفاده کرده‌اند.

این آمار نشان می‌دهد که نیاز است زیرساخت‌هایی پایدار در شهر قم در حوزه اقامتی و گردشگری ایجاد شده و درآمد پایداری نیز برای شهر تامین شود؛ اقدامی که شهرداری با اختصاص منابعی در بوستان‌های فدک و غدیر آغاز کرده و امسال استراحت‌گاه فدک توانست در این زمینه خدمات موفقی را ارائه کند.

یکی از نواقص خدمات شهری در قم و مشکلاتی که زائرین در سال‌های گذشته در سفر به آن مواجه بودند بحث اطلاع‌رسانی بود. نبود تابلوهای مناسب راهنمای مسیر و همچنین نقشه‌های اطلاع‌رسانی دقیق با درج مکان‌های ضروری از جمله مشکلات بود.

پیش از نوروز امسال شهرداری با مطالعات ویژه، اقدام به نصب تابلوهای اطلاع‌رسانی در سطح شهر خصوصا مبادی ورودی کرد و در حوزه اطلاع‌رسانی خدمات نیز با آماده‌سازی کتابچه‌ای یکپارچه تمام اطلاعات شهری به مسافران ارائه شد.

همچنین در حوزه فرهنگی برنامه‌هایی امسال پیش‌بینی شده بود که رضایت‌مندی شهروندان قمی و زائرین را در پی داشت. ایجاد ایستگاه‌های ورزشی، هنری و فرهنگی در بوستان‌ها با استقبال ویژه مردم مواجه شد و همگان با وجود شرایط بد آب‌ و هوایی توانستند به نحو مطلوبی از آموزش‌ها و خدمات فرهنگی بهره‌مند شوند.

فرماندار قم با اشاره به خدمات نوروزی شهرداری، با تاکید بر اینکه شهرداری برای اسکان مسافران برنامه‌ریزی مطلوبی را دنبال کرده بود، تصریح کرد: این مجموعه توانسته تعامل مطلوبی با دستگاه‌های مختلف به ویژه آموزش و پرورش داشته باشد به همین علت در حوزه اسکان مسافران موفق بوده است.

رضا سیار به فعالیت مستمر نیروهای شهرداری قم در بخش‌های مختلف شهر طی ایام تعطیلات اشاره کرد و ادامه داد: این مجموعه با مشارکت بخش‌های مختلف فرهنگی استان توانست خدمات فرهنگی مطلوبی را به مسافران نوروزی ارائه دهد.

معاون هماهنگی امور زائرین استاندار قم نیز با تاکید بر اینکه دستگاه‌های مختلف استان برای خدمات‌رسانی به زائران در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: سهم خدمات شهری در تسهیل خدمات‌رسانی به زائران نوروز بیشتر از دستگاه‌های دیگر است به همین علت نیروهای این مجموعه باید تلاش‌های بیشتری را دنبال کنند.

یونس عالی‌پور از هماهنگی شهرداری قم با دیگر دستگاه‌های اجرایی تقدیر کرد و گفت: ایجاد فضای شهری مناسب توسط شهرداری می‌تواند سهم به سزایی در تامین آرامش مسافران نوروزی داشته باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز در خصوص خدمات نوروزی شهرداری، با تاکید بر پیش‌بینی امکانات زیربنایی برای ماندگاری خدمات تصریح کرد: باید برنامه‌ریزی داشته باشیم که ظرف سال‌های آینده به مرور امکانات پایدار ایجاد شود تا در آینده برای خدمات رسانی به مشکل برنخوریم.

ولی‌الله بیاتی با اشاره به مشکلات مالی بسیاری از زائرین و مسافرین تصریح کرد: اینکه فضایی برای اسکان موقت با حداقل هزینه ایجاد شود ضروری بوده و به این خاطر است که بسیاری از مردم توان مالی این را ندارند که هزینه زیادی برای اسکان کنند.

وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه در روند اسکان اضطراری نیز امسال مدیریت خوبی صورت گرفت خاطرنشان کرد: امیدواریم برای نوروز سال آینده نیز همین نظم و ایمنی در سطح شهر برقرار بوده و سطح خدمات و زیرساخت‌های دائمی نیز توسعه یابد.

در مجموع می‌توان گفت یکی از مسائلی که در شهر قم ضروری بوده و نیاز است با وجود ارتقاء سطح خدمات به آن توجه شود، ایجاد زیرساخت‌های پایدار گردشگری و اقامتی است. اینکه هرساله در آستانه نوروز امکاناتی موقتی ایجاد شده تا مشکلات زائرین و مسافرین کمتر باشد اقدامی خوب است اما بیش از این مساله ایجاد زیرساخت‌هایی پایدار برای استفاده همیشگی در ضمن کاهش هزینه‌ها امری مهم‌تر است که امید است مدیران به آن توجه ویژه‌ داشته باشند.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdciwza5.t1ayr2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما