شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۰۶
کد مطلب : 26155

ثبت‌نام‌های دردسرساز دانشگاه علمی کاربردی در قم

قم نيوز : قم نیوز: سریال ناتمام و دنباله‌دار مشکلات دانشگاه جامع علمی کاربردی در قم این روزها سبب نارضایتی و ناآرمی شده است، البته امیدواریم با حضور مسعود شفیعی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در قم نیز این سریال دنباله‌دار خاتمه یابد.
ثبت‌نام‌های دردسرساز دانشگاه علمی کاربردی در قم
به گزارش قم نیوز، دانشگاه و تحصیل رویای کودکی همه ما کودکان دیروز و پدر و مادرهای امروز است، رؤیایی که شاید برای برخی از افراد محقق نشده باشد، اما دانشگاه جامع علمی کاربردی زمینه تحصیل افراد شاغل را به خوبی فراهم کرده است.

افراد شاغل و کارمندانی که از ادامه تحصیل عقب مانده‌اند با شرکت در دوره‌های کاردانی، کارشناسی و ارشد علمی کاربردی می‌توانند در کنار اشتغال نیز ادامه تحصیل دهند، اما مشکلی که این روزها گریبانگیر دانشجویان علمی کاربردی شده است، هزینه سنگین ترم تابستانی این دانشگاه بود که سبب اعتراض اجتماعی و نارضایتی دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی شده است.

طبیعی است افراد شاغل، با سن بالا و دارای فرزند در این مرکز مشغول به تحصیل هستند که توانایی پرداخت هزینه‌های سنگینی که یک باره تحمیل شده است را ندارند، اما در این میان در برخی از دانشگاه‌های علمی کاربردی قم اتفاقاتی افتاده است که سبب بی اعتمادی دانشجو به مراکز علمی کاربردی شده است.

مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر قم در بهمن ماه سال قبل برای دوره کارشناسی پذیرش دانشجو داشته است، که در این پذیرش برخی از افراد هنوز فارغ التحصیل نشده بودند و ترم آخر کاردانی خود را در مراکز دیگر سپری می‌کردند، و بر اساس نظر مسئولان مرکز و با استفاده از فرم شماره ۲ موجود در سازمان سنجش معدل پودمان پنجم خود را به جای معدل کل، وارد کرده‌اند و بعد از قبولی در کارشناسی وارد مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر شده‌اند، این افراد بعد از گذراندن یک ترم و شرکت در آزمون پایان ترم از دانشگاه اخراج شده‌اند، زیراهیچ گاه معدل کل یک دانشجو با معدل پودمان پنجم برابر نمی‌شود و مغایرت معدل برای برخی از دانشجویان به وجود آمده و منجر به اخراج آن‌ها شده است.

گاهی اوقات در ادارات و نهادها، بی برنامگی‌هایی به وجود می‌آید که تبعات آن گریبانگیر دیگران می‌شود، بخش نامه‌هایی که هر روز با عنوان‌های پر طمطراق صادر می‌شود، بدون این که کادر ادارای ادارات و نهادها نسبت به شرح وظایف خود روشنگری شوند؛ دامنگیر ارباب رجوع می‌شود.

البته یکی از مهم‌ترین معضلات دانشگاه جامع علمی کاربردی بسته بودن سامانه سجاد در برخی از مواقع است، گاهی اوقات در ابتدای ترم و همان روز ثبت نام سامانه با اخلا مواجه می‌شود، زمان گرفتن پرینت برنامه هفتگی و برنامه امتحانی نیز این مشکل مشهود است، پرداخت آنلاین ۱۵ درصدی شهریه دانشگاه نیز معضلی بزرگ شده که دامنگیر دانشجویان این دانشگاه است.

این مشکل سبب می‌شود که در برخی از مواقع دانشجو در پایان ترم و با تلاش‌های زیاد بتواند پروسه ثبت نام خود را به پایان رساند، در این میان برخی از دانشجویان که در مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر یک ترم تحصیل کرده‌اند و اخراج شده‌اند؛ ثبت نام سیستمی نشده‌اند.

سید محمد حسن طباطبایی نیک مسئول آموزش مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر با اشاره به علت ثبت نام نکردن دانشجویان، اظهار کرد: در آن مدت سامانه سجاد برای ثبت نام دانشجو باز نمی‌شد و همین مسئله سبب شد تا برخی از دانشجویان که نتوانستند در سامانه ثبت نام کنند به شکل دست نویس در لیست کلاسی دانشگاه قرار گیرند.


وی با اشاره هزینه‌های بالای پرداخت شده از سوی این دانشجویان افزود: افرادی که با این شرایط ثبت نام کرده‌اند و اخراج شدند، علاوه بر این که هزینه یک ترم را پرداخته‌اند، وقت خود را نیز از دست داده‌اند.

طباطبایی نیک با اشاره به بخشنامه ای که سبب اخراج این دانشجویان شده است، تصریح کرد: بر اساس فرم موجود در سازمان سنجش افراد می‌توانستند ثبت نام کنند، اما با صدور بخش نامه جدید، افرادی که ثبت نام کرده‌اند به سبب مغایرت معدلی از ادامه تحصیل محروم می‌شوند، البته چون هنوز نسبت به این بخشنامه روشنگری عمومی صورت نگرفته است، امکان دارد که در ترم بعد نیز برخی از دانشجویان با این مشکل مواجه شوند.

البته در این مدت مجید لطفی نسب مسئول خدمات آموزشی واحد استانی دانشگاه جامع علمی کاربردی برای رفع مشکل به وجود آمده تلاش زیادی داشت، اما همان قانون قدیمی فرافکنی گریبانگیر ادارات است، اصولاً در این چنین مواقعی مسئولان ایراد و قصور پیش آمده را متوجه کارمندان خود می‌کنند تا از پاسخگویی فرار کنند، اما به راستی کدام وجدان آسوده ای این روزها جوابگوی ناآرامی به وجود آمده و هزینه‌های پرداخت شده و اخراج دانشجویان این مرکز است.
عباس جلیلی یکی از دانشجویان امور فرهنگی مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر است که با این نحوه ثبت نام، بعد از گذشت یک ترم از دانشگاه اخراج شده است، او که از همه رسانه‌ها و ادارات و نهادهای مربوطه مشکل به وجود آمده را پیگیری می‌کند، استدلال زیبایی داشت، که اگر این مسئله یک قانون جدید است باید برای دانشجو و مسئولان دانشگاه‌ها شفاف سازی شود تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود.

وی با اشاره به نحوه ثبت نام خود، عنوان کرد: من کاردانی را در مرکز علمی کاربردی امام خمینی(ره) مشغول به تحصیل بودم، بنابراین در ترم آخر با توجه به زمان ثبت نام کارشناسی تصمیم گرفتم که در این مقطع تحصیل کنم، اما پس از یک ترم با مشکل مواجه شدم.

جلیلی با اشاره به مغایرت معدل، گفت: در این زمینه واضح است که معدل پودمان پنجم با معدل کل اختلاف دارد، اما بر اساس فرم موجود در سازمان سنجش و نظر کارشناس آموزش در این آزمون شرکت کردم.

وی با اشاره به مشکلات یک ترم تحصیل در مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر، تاکید کرد: دراین یک ترم مهم‌ترین مشکل عدم ثبت نام سیستمی در سامانه بود، زیرا سامانه سجاد بازنمی شد، البته برای برخی از افراد هم چون هنوز مدرک کاردانی درخروجی سامانه قرار نگرفته بود، سبب شده بود که سامانه سجاد اجازه ثبت نام ندهد، که با این شرایط ما به شکل ثبت نام دستی در لیست دانشجوها قرار گرفتیم.


جلیلی با اشاره به پیگیری این مشکل، اذعان کرد: تا کنون هیچ جواب قانع کننده ای از هیچ مسئولی نشنیده‌ام، البته من تا روشن شدن این مشکل و تبیین آن برای سایر دوستان روند پیگیری خود را ادامه می‌دهم.

وی با اشاره به هزینه بی بازگشت مادی و معنوی در این مرکز، خاطرنشان کرد: در این مرکز یک ترم تمام همپای دیگر دانشجویان علی رغم تمام مشکلات و گرفتاری‌ها به تحصیل مشغول شدم، اما این نحوه ثبت نام سبب بی اعتمادی نسبت به د انشگاه جامع علمی کاربردی شده است.

این گوشه ای از درد و دل عباس جلیلی یکی از افرادی است که اسیر بروکراسی اداری شده است، شاید پیگیری و مطالبه گری ایشان به ذائقه مسئولان و مسببان این مسئله خوشایند نباشد، اما به هر حال به جای فرافکنی مسئولان باید نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند.


قاسم کهندانی با اشاره به مشکل به وجود آمده در مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر، اظهار کرد: در برخی از مراکز دانشجویان مدرک دیپلم و کاردانی خود را هنوز دریافت نکرده‌اند و یا این که از معدل خود بی اطلاع هستند و بر اساس حدسیات معدل تقریبی خود را ثبت می‌کنند، که ثبت این حدسیات به عنوان معدل سبب می‌شود تا سیستم آن را به عنوان معدل کل در نظر بگیرد و این مغایرت معدل قابل حل نیست.

مسئول ارزیابی و نظارت واحد استانی دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به مشکل به شرط ثبت نام شدن افرادی که هنوز مدرک خود را از محل تحصیل قبلی دریافت نکرده‌اند، افزود: افرادی که هنوز اصل دیپلم یا مدرک کاردانی خود را از محل تحصیل قبل دریافت نکرده‌اند، مشکلشان قابل پیگیری است و واحد استانی با بررسی این مشکل را حل می‌کند.

وی با اشاره به ثبت نام مجدد دانشگاه جامع علمی کاربردی، تصریح کرد: ۱۹ مرداد افراد علاقه مند می‌توانند با انتخاب رشته در دوره کارشناسی شرکت کنند، البته افرادی که دچار این مشکلات شده‌اند هزینه پرداخت شده خود را می‌توانند از مرکز دریافت کنند و یا اینکه پس از شرکت در دوره کارشناسی این دروس برای آن‌ها معادل سازی شود.

این سریال ناتمام و دنباله دار مشکلات دانشگاه جامع علمی کاربردی در قم است که این روزها سبب نارضایتی و ناآرمی شده است، البته امیدواریم با حضور مسعود شفیعی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در قم نیز این سریال دنباله دار خاتمه یابد.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdciwzar.t1aqw2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما