پنجشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 41257
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم
رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی قم مطرح کرد

افزایش واحدهای فروش مصالح بدون پروانه با رکود صنعت ساختمان

قم نيوز : قم نیوز: رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی قم گفت: با ادامه رکود در صنعت ساختمان، تعداد واحدهای بدون پروانه فروش مصالح ساختمانی نه تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه افزایش نیز داشته است.
افزایش واحدهای فروش مصالح بدون پروانه با رکود صنعت ساختمان
به گزارش قم نیوز، محمود وکیل با اشاره به کاهش فروش مصالح ساختمانی اظهار کرد: فروش مصالح ساختمانی تا حدود 70 درصد کاهش پیدا کرده و تعدادی از واحدهای فروش مصالح ساختمانی نیز به این دلیل تعطیل شدند.

وی خاطرنشان کرد: طی ماه‌های اخیر فروشندگان مصالح ساختمانی منتظر تحقق وعده مسؤولان در خصوص رونق اقتصادی بودند، اما این امر حاصل نشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی قم ادامه داد:‌ در گذشته رونق واحدهای فروش مصالح ساختمانی از طریق فروش مصالح به سازندگان مجتمع‌های آپارتمانی و مسکن مهر بود که این ساخت‌وسازها کمتر شده است.

وی عنوان کرد: اکنون اگر انبوه‌سازان به ساخت‌وساز بپردازند، مصالح ساختمانی خود را به صورت مستقیم از کارخانه خریداری می‌کنند و واحدهای صنفی استان قم از این خریدها بی‌نصیب می‌مانند.

وی در خصوص اهمیت صنعت ساختمان تصریح کرد: بیش از 150 صنعت با ساخت‌وساز در ارتباط هستند و رونق بخش ساختمان، رونق سایر بخش‌های کشور را به همراه دارد.

وکیل عنوان کرد: واحدهای مسکونی زیادی در استان قم احداث شده، ولی این واحدها اکنون به فروش نمی‌رسند، زیرا قیمت مسکن در قم چند سال گذشته رشد بادکنکی داشت و مردم از لحاظ مالی توان خرید این واحدهای مسکونی را ندارند.

وی یادآور شد: با وجود نقدهای وارد شده بر طرح مسکن مهر، در نهایت باید دولت این طرح را به پایان برساند.

وکیل با اشاره به وجود واحدهای بدون پروانه فروش مصالح ساختمانی در سطح شهر قم اظهار کرد: واحدهای زیادی بدون داشتن پروانه اقدام به فروش مصالح ساختمانی در سطح شهر قم می‌کنند، به عنوان اتحادیه به آنها اخطار داده شده، ولی این اخطارها ضمانت اجرایی ندارد.

وی ادامه داد:‌ در هر محله‌ای از شهر که ساخت‌وساز صورت می‌گیرد، چندین واحد بدون داشتن پروانه اقدام به فروش مصالح ساختمانی می‌کنند، این واحدها هزینه‌هایی مانند پروانه و مالیات را ندارند و به همین دلیل نرخ‌های فروش مصالح ساختمانی را رعایت نمی‌کنند و کمتر از نرخ‌ها مصالح ساختمانی را می‌فروشند.

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی قم در خصوص مشکل قاچاق تصریح کرد: در بحث فروش مصالح ساختمانی شاهد قاچاق کالاهای خارجی به داخل ایران هستیم، بهترین سرامیک جهان در ایران وجود دارد، در حالی که اکنون کارخانه‌های ما در این حوزه فلج شده‌اند، زیرا کاشی و سرامیک خارجی به صورت قاچاق به ایران وارد می‌شود.

وی افزود:‌ وجود کالاهای قاچاق در بازار سبب شده فروشندگان به این کالاهای خارجی رغبت کنند، این مسئله سبب فرار مالیاتی، فرار از قوانین و گرانفروشی شده است.

وکیل عنوان کرد: با وجود واحدهای بدون پروانه و کالاهای قاچاق، کسی که در بازار فروش مصالح ساختمانی می‌خواهد به صورت قانونمند کالای ایرانی را به فروش برساند، کالایش به فروش نمی‌رسد.

وی ادامه داد: با ادامه رکود در صنعت ساختمان، تعداد واحدهای بدون پروانه فروش مصالح ساختمانی نه تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه افزایش نیز داشته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی قم یادآور شد: این واحدها هزینه‌های اقتصادی یک واحد صنفی مجوزدار را ندارند و مالیات از سوی این واحدها پرداخت نمی‌شود، به همین دلیل طی سال‌های اخیر از واحدهای مجوزدار فروش مصالح ساختمان کاسته شده، اما تعداد واحدهای بدون پروانه فروش مصالح افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به تعدد بخشنامه‌های نهادهای مختلف خاطرنشان کرد: با وجود قانون نظام صنفی، نهادهای مختلف کشور به اتحادیه فروش مصالح ساختمانی بخشنامه‌هایی را ارسال می‌کنند که برخی اوقات این بخشنامه‌ها با یکدیگر در تضاد هستند و این مسئله سبب سردرگمی برای اعضای این صنف و ایجاد مشکلات برای آنها شده است.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdciyra5.t1azw2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما