شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۰۰
کد مطلب : 39007
منبع : سلامت آنلاین

بدهی ۸ هزار میلیاردی بیمه‌ ها به صنعت دارویی

قم نيوز : قم نیوز: رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به بدهی ۸ هزار میلیاردی بیمه ها به صنعت دارویی کشور، بیان داشت: اگر بیمه‌ها طلب خود را به داروخانه‌ها و بیمارستان ها نپردازند، چرخه کاهش نقدینگی در زنجیره تامین دارو و تجهیزات پزشکی مختل می‌شود و این شرایط را خطرناک می‌کند.
بدهی ۸ هزار میلیاردی بیمه‌ ها به صنعت دارویی
به گزارش قم نیوز، رسول دیناروند در رابطه با اتخاذ سیاست قیمت‌گذاری دارو و تجهیزات پزشکی در سال ۹۵ گفت: سیاست کنترل هزینه‌ها در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی دائمی و ثابت است و همان سیاستی که در سال‌های ۹۳ و ۹۴ اتخاذ شده امسال هم ادامه می‌یابد.

وی در گفتگو با فارس ادامه داد: هزینه‌های ما در حوزه داروهای وارداتی کاهش یافته است این در حالی است که میزان واردات داورهای خارجی در سال ۹۴ از نظر هزینه‌ای ارزی نسبت به سال ۹۱ هم کمتر شده است با اینکه در سال ۹۱ بحران دارویی داشته‌ایم و واردات بیشتر بوده است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: کاهش هزینه داروهای وارداتی به دلیل اتخاذ تدبیر و مدیریت بهتر بوده و سیاست‌ به گونه‌ای بوده است که کمبودهای دارویی در حداقل باشد و وابستگی به داروهای خارجی کم شده و هزینه‌ها هم کاهش یابند.

دیناروند تصریح کرد:‌ هزینه ارزی و قیمت ریالی داروهای وارداتی روند کاهشی داشته است و در سال ۹۴، قیمت داروهای وارداتی ۸ درصد از نظر ریالی کمتر از سال‌های گذشته شده است.

وی ادامه داد: برای کاهش قیمت ریالی این نکته مهم است در شرایطی اتفاق افتاده که نرخ ارز ۱۰ درصد گران‌تر شده بود و در نتیجه باید صرفه‌جویی ارزی هم می‌داشتیم تا به این کاهش ریالی برسیم.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در مورد داروهای تولید داخل نیز میانگین افزایش قیمت دارو در حد نرخ تورم بوده است و سرجمع سیاست افزایش قیمت دارو از نوع وارداتی و داخلی از نرخ عمومی تورم کمتر بوده است.

وی گفت:‌ در این حوزه سیاست‌های کنترلی به گونه‌ای بوده که علیرغم حمایت‌های دولت که در این سال‌ها افزایش یافته و اجرای طرح تحول سلامت، درصد بار مالی به طور کلی کمتر از سایر حوزه‌ها بوده یعنی هزینه‌های القایی را تا حدی توانسته‌ایم کنترل کنیم.

وی در پاسخ به محدودیت‌های بودجه‌ای و آینده این حوزه گفت:‌ همواره محدودیت‌های بودجه‌ای را تجربه کرده‌ایم به طوریکه حتی اعتبار مصوب سال ۹۴ را به وزارت بهداشت ندادند و انتظارات سال ۹۵ هم برآورده نشده است. این روند، مشکلاتی ایجاد می‌کند.

دیناروند افزود:‌ مطالبات مراکز دارویی و درمانی از بیمه‌ها بسیار زیاد است و این طلب حدود ۸ هزار میلیارد تومان است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: البته داروخانه‌ها نسبت به مراکز درمانی وضع بهتری دارند و حدود ۳ ماه پرداخت‌هایشان جلوتر افتاده اما به طور کلی حدود ۱۰ ماه است که شرکت‌های بیمه‌گر طلب خود را نداده‌اند و این شرایط را خطرناک می‌کند.

دیناروند ادامه داد: اگر هزینه دارو و تجهیزات پزشکی به مراکز دارویی درمانی از طرف بیمه‌ها پرداخت نشود این مراکز نمی‌توانند بدهی خود را به شرکت‌ها بپردازند در نتیجه مطالبات شرکت‌های تولیدی به تبع آن عقب می‌افتد. در نتیجه چرخه کاهش نقدینگی در زنجیره تأمین دارو و تجهیزات پزشکی مختل می‌شوند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت:‌ عواقب این اتفاق ایجاد کمبود و مشکلات شدید دارو و تجهیزات پزشکی خواهد بود. البته به دلیل اهمیت این موضوع وزارت بهداشت به شدت پیگیر است تا مشکل حل شود.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdciyuap.t1a3u2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما