يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 23897

انسان مجوز انتحار و خودکشی ندارد

قم نيوز : قم نیوز:آیت الله جوادی آملی گفت: انتحار و خودکشی حرام است، برای اینکه ما مالک هویّتمان نیستیم، این را به عنوان امانت به ما دادند، اگر به عنوان امانت به ما دادند هرچند نسبت به دیگران اظهار مالکیّت می‌کنیم اما ما امین جان و هویت خود هستیم.
انسان مجوز انتحار و خودکشی ندارد
به گزارش قم نیوز و به نقل از دفتر آیت الله جوادی آملی، درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد و آیت الله جوادی آملی در این جلسه با اشاره به فرمایش حضرت امیر علیه السلام در نهج البلاغه اظهار کرد: نکته‌ای که از بیانات نورانی امیر مؤمنان(سلام الله علیه) در نهج‌البلاغه استفاده می‌شود آن است که جان و روح ما به جای دیگر وابسته است. در آن بیانات نورانی که حضرت خطاب به کمیل عالمان الهی و ربّانی را معرفی می‌کند می‌فرماید عالمان الهی کسانی‌اند که ابدانشان به این علوم و معلومات عادی وابسته است اما «أرواحها معلّقة بعز اعلی»!

مرجع تقلید شیعیان فرمایش دیگری از علی علیه السلام را مورد اشاره قرار داد و افزود: حضرت امیر(علیه السلام) در نهج‌البلاغه وقتی به کمیل می‌فرماید دل‌ها ظروف علوم است، می‌فرماید «مردان الهی از این ظرفیت حدّاکثر بهره را بردند، بدن اینها در عالَم طبیعت مشغول است اما ارواح اینها معلّق است بعزّ قدسک، به عرش اعلای الهی. معلوم می‌شود این جان ما وطن اصلی خود را حفظ کرده است.

استاد عالی حوزه علمیه قم با بیان این مطلب که "انسان مهاجر، کادح الی رب است"، تصریح کرد: انسان در نهایت به وطن اصلی‌اش برمی‌گردد، اگر در آیه إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ تعبیر به رجوع است برای اینکه ما از آن‌جا آمدیم یعنی اگر کلّ مجموعه عالم، فیض خداست و خدا آنها را خلق و عطا کرده؛ «فامنن أو أمسک»، اما روح را به ما عطا نکرده روح را طرزی به ما داده که یک طرفش به دست اوست فرمود: ﴿وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی﴾ نه «روحاً»! اینکه فرمود روح را به او دادم این یاء ﴿رُوحی﴾ یک اضافه اشراقیه است که ما را به آن مرتبط می‌کند.

رئیس بنیاد علوم وحیانی اسراء خاطر نشان کرد: اگر قرآن حبل است چه اینکه حبل است، اگر عترت طاهرین حبل‌اند چه اینکه حبل‌اند، این یک طنابی نیست که در جایی گذاشته باشند، اعتصام به طنابی که در جایی افتاده باشد مشکلی را حل نمی‌کند این طناب به یک جای بلندی بسته است به ما گفتند بگیرید و بالا بیایید یا بگیرید تا نیفتید ﴿وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا﴾.

آیت الله جوادی آملی افزود: کلمات طیّب و علوم عالیه به طرف او صعود دارند، اینها به طرف عزیز صعود می‌کنند آن وقت می‌شوند عزیز. انسان عزیز و انسان نفوذناپذیر در هیچ صحنه‌ای وا نمی‌ماند. بنابراین آنچه در بیانات نورانی حضرت امیر(سلام الله علیه) در وصف عالمان دین در نهج البلاغه آمده است که ارواح آنان به جای بلندی وابسته است، شامل همه علما چه حوزویان چه دانشگاهیان، چه کسانی که در خدمت قرآن کریم‌اند و در خدمت سنّت معصومین و اهل بیت(علیهم السلام) هستند می باشد.

استاد عالی حوزه علمیه قم روح انسانی را دارای قداست دانست و تصریح کرد: جای این روح بلند، جای طهارت و قداست است، آن‌جا آلودگی نیست، هر چه آلودگی هست در این نشئه طبیعت است، ما می‌توانیم این را حفظ کنیم و اگر ان‌شاءالله حفظ کردیم وقتی از این صحنه دامن‌چین رفتیم راحت خواهیم بود.

مرجع تقلید شیعیان همگان را به پرهیز از ظلم به خود و دیگران توصیه کرد و گفت: بهترین راه این است که نه بیراهه برویم نه راه کسی را ببندیم، نه به خودمان ظلم بکنیم نه به دیگران. یای موجود در " نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی " معلوم میکند که درونِ ما نزد ما امانت است و برای ما نیست که حق داشته باشیم به او ظلم کنیم، اگر انسان به طور مطلق مالک خود بود دیگر ظلم معنا نداشت.

آیت الله جوادی آملی در تشریح چرایی حرمت انتحار و خودکشی خاطرنشان کرد: انتحار و خودکشی حرام است، برای اینکه ما مالک هویّتمان نیستیم، این را به عنوان امانت به ما دادند، اگر به عنوان امانت به ما دادند هرچند نسبت به دیگران اظهار مالکیّت می‌کنیم اما ما امین جان و هویت خود هستیم پس اگر گناه کردیم و به خودمان ستم کردیم؛ یعنی به آن هویّتی که به عنوان امانت به ما دادند ستم کرده ایم.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdciyvar.t1ap32bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما