سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۹
کد مطلب : 49547
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله سبحانی مطرح کرد

شرط تاثیرگذار بودن سخن انسان بر مردم

قم نيوز : قم نيوز: استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: یک فرد برای اینکه سخنش در دیگران تاثیر داشته باشد، باید خودش هم به آن سخن عمل کند.
شرط تاثیرگذار بودن سخن انسان بر مردم
شرط تاثیرگذار بودن سخن انسان بر مردم
به گزارش قم نيوز، آیت‌الله جعفر سبحانی ظهر امروز در جلسه درس تفسیر قرآن که در مجتمع عالی فقه برگزار شد، با اشاره به رابطه بین ایمان و عمل اظهار کرد: ایمان است که موجب انجام یک عمل می‌شود، انسان برای اینکه عمل صالح انجام بدهد، باید ایمان داشته باشد.

وی ادامه داد: یک فرد برای اینکه سخنش در دیگران تاثیر داشته باشد، باید خودش هم به آن سخن عمل کند، خداوند بسیار  بر روی عمل گرا بودن مومنین تاکید کرده است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: یک انسان مومن اگر به اعتقاد خودش عمل نکند، نه تنها به خودش ضرر می‌زند، بلکه به ایمان جامعه نیز ضرر می‌رساند.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به هدف از نزول سوره صف اظهار کرد: هدف از نازل شدن این سوره، دعوت به جهاد در راه خدا است، آیات قرآن کریم با یکدیگر ارتباط دارند، گاهی ارتباط بین آیات قرآن درک می‌شود، گاهی هم این ارتباط درک نمی‌شود.

وی ادامه داد: خداوند در سوره صف کسانی که در زمان جهاد از حضور در میدان جنگ سرباز می‌زنند، را نکوهش کرده است، انسان‌ به جان خودش علاقه مند هستند و به همین دلیل برخی از افراد در هنگام جهاد از حضور در میدان جنگ خودداری می‌کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: حضور در میدان جهاد و عملکرد قوی موجب می‌شود که دشمن شکست بخورد و این مساله مورد تاکید امام علی(ع) بوده است.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به داستان تقیه نکردن کمیل اظهار کرد: او یکی از اصحاب بزرگ امام علی(ع) بود که تقیه نکرد و راه شهادت را انتخاب کرد تا نشان بدهد که راهش در حمایت از امام علی(ع) اشتباه نیست.

وی ادامه داد: دلیل تقیه نکردن کمیل این بود که تقیه او موجب متفرق شدن جمعیت شیعیان از هم می‌شد، تقیه کمیل همچون برائت جستن او از امام علی(ع) بود و چنین تقیه ای ضربه سنگینی به شیعیان می‌زد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: گاهی یک عمل کوچک موجب می‌شود که یک فرد یا گروهی ایمان بیاورند، گاهی هم یک عمل از یک فرد موجب می‌شود که جمعی ایمان خودشان را از دست بدهند.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به عملکرد رسول اکرم(ص) در جنگ‌ها با مشرکین اظهار کرد: پیامبر(ص) و امام علی(ع) در این جنگ‌ها، نزدیک ترین افراد به دشمنان بودند، این به مردم نشان می‌داد که رسول اکرم(ص) به راه خودش ایمان دارد و پیامبر(ص) در جنگ‌ها با مشرکین در ابتدا بستگان نزدیک خود را به میدان جهاد می‌فرستاد.

وی ادامه داد: انسان اگر چیزی را می‌گوید، باید خودش به آن عمل کند، ائمه معصومین(ع) چیزی نمی‌گفتند که خودشان عامل به آن نبودند، رسول اکرم(ص) در طول 23 سال توانست که یک نظام الهی به وجود بیاورد و اکنون میلیاردها مسلمان از ثمرات آن نظام الهی استفاده می‌کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: رسول اکرم(ص) در جنگ‌ها با مشرکین به دنبال سلطنت نبود، بلکه هدف پیامبر(ص) در این جنگ، جهاد در راه خدا بود و به همین دلیل ابتدا نزدیک ترین افراد به رسول اکرم(ص) به میدان جنگ می‌رفتند، اقدامی که موجب می‌شد مسلمانان شیفته پیامبر(ص) شوند و در سختی‌ها به رسول اکرم(ص) پناه ببرند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdciywa5.t1a352bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما