قم نيوز : قم نگار: ۵۱ روستاهای محروم از گاز شهری استان قم تا سال ۹۶ با بودجه بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان گازرسانی می شوند.
۵۰ میلیارد تومان هزینه گرم کردن خانه های روستائیان قم/ گازرسانی به روستاهای قم تا سال ۹۶
به گزارش قم نگار، روستا و روستاییان همواره از قشرهایی بوده اند که از برخی امکانات محروم بوده و انگار باید زندگی را با طعم سختی بچشند، یکی از محرومیت‌های روستائیان همانند بسیاری دیگر از محرومیت‌هایشان، عدم دسترسی به منابع گازی است، مشکلی که زندگی را برای مردم شریف روستا سخت می کند.

پایان پاییز سرد و شروع فصل سرما برای برخی از روستاییان قمی نشان از شروع فصلی سخت دارد، امسال هم که پاییز سردی را پشت سرگذاشته و زمستان سخت‌تری را در پیش رو خواهیم داشت، و روستائیان استان قم مجبورند در این فصل برای گرم کردن خانه‌های خود بشکه بشکه نفت را بسوزانند و در این میان البته آسیب‌هایی هم به خانواده های بسیاری زده می‌شود، روستاهای بخش قاهان، خلجستان، روستای وشنوه و برخی از روستاهای کهک، روستای میرآباد و بسیاری از روستاهای دیگر قم سال‌ها است که از نعمت گاز شهری بی بهره‌اند و باید روزها و شب‌ها با حسرت گرمایی آسوده سر کنند.

مشکل فقدان گاز شهری در روستاهای قم تنها به فصل زمستان ختم نمی‌شود بلکه در تمام طول سال روستائیان شهر قم تنها به دلیل اینکه در شهر زندگی نمی کنند در فعالیت ها عادی زندگی خود از جمله پخت و پز و استحمام دچار مشکل می‌شوند، مسئله‌ای که قطعا زندگی به را به کام این روستائیان تلخ کرده و در نتیجه امروز باید شاهد افرایش بالای آمار مهاجرت از روستا به شهر باشیم، روستائیانی که زندگی در شرایط مساعد شهر را به زندگی در محل و دیار خود ترجیح می دهند و با وجود همه مشکلاتی که بعدا در پیش رو خواند داشت راه شهر را در پیش می گیرند.

۵۱ روستای قم محروم از گازشهری
روستاهای استان قم در حالی از نعمت گاز محروم‌اند که استان قم یکی از کمترین حجم روستانشین در کشور را دارا بوده و تک شهرستان بوده و بخش عمده جمعیت این شهر در شهر ساکن هستند مسئله ای که امید ها را برای تحقق صد در صدی گازرسانی به روستاهای قم بیشتر می کند، غلامرضا فرجی مدیرعامل شرکت گاز استان قم وعده تحقق گازرسانی به همه روستاهای قم را تا آخر سال ۹۶ داد و افزود: تا پایان سال ۹۶ با توجه به بند «ق» بودجه گازرسانی، تمام روستاهای استان قم را گازرسانی می‌کنیم.

تحقق صد درصد گازرسانی به روستاهای قم در صورتی محقق می شود که همه ۵۱ روستای فاقد گاز شهری از نعمت گاز برخوردار شوند،فرجی در این زمینه افزود: ۱۵۶ روستا بالای ۲۰ خانوار در استان قم داریم که از این تعداد ۱۰۵ روستا گازرسانی شده و ۵۱ روستا باقی مانده است. برنامه گازرسانی به این روستاها به مرور در حال انجام است.

روستاهایی در صف گازرسانی قرار می گیرند که بیش از۲۰ خانوار را شامل می‌شوند. مدیرعامل شرکت گاز در این رابطه می‌افزاید: سیاست گازرسانی در حال حاضر برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار بوده زیرا گازرسانی به روستاهای پایین‌تر از ۲۰ خانوار به مصلحت نیست و اصلا صرفه اقتصادی ندارد.

۲۱ روستا در بخش مرکزی، ۱۵ روستا در بخش خلجستان، ۳ روستا در بخش کهک، یک روستا در بخش جعفریه و ۱۱ روستا در بخش سلفچگان، روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان قم هستند که از گاز شهری برخوردار نیستند در این میان روستاهایی همچون وشنوه با بیش از ۱۰۰۰ خانوار مشاهده می شود، که روستای بزرگ و پر جمعیتی محسوب می شود، اما هنوز هم از نعمت گاز شهری برخوردار نبوده اند و با توجه به امکانات گردشگری این روستا هنوز هم مهجور مانده است.

گازرسانی ۹۹ درصدی شهر قم
۹۹ درصد شهر قم گازرسانی شده است که آن یک درصد هم برای موارد استثنایی در حال ساخت در نظر گرفته شده است، اگر این استثنا را در نظر نگیریم می‌توانیم بگوییم که شهر قم ۱۰۰ درصد گازرسانی شده است.

فرجی به هزنیه ۵۰۰ میلیارد ریالی گازرسانی به ۵۱ روستای استان قم اشاره کرد و خاطرنشان کرد: حدود ۲۱ روستا در بخش مرکزی در صف گاز رسانی هستند، ۱۵ روستا در بخش دستجرد، ۳ روستا در بخش کهک، یک روستا در بخش جعفریه و ۱۱ روستا در بخش سلفچگان گازرسانی نشده‌اند.

مدیرعامل شرکت گاز استان قم با اشاره به اینکه روستای قمرود در هفته دولت گازرسانی شد، بیان کرد: هر روستای بالای ۲۰ خانوار و حتی روستایی که بعداً به وجود بیاید جز برنامه گازرسانی قرار می‌گیرند.

فرجی عنوان کرد: بر اساس ابلاغ وزارت نیرو باید همه روستاهای کشور هم تا پایان سال ۹۶ به ۱۰۰ درصد برسد که این امر در استان قم از نیمه دوم ۹۴ گازرسانی شروع شده است و ظرف دوسال و نیم تمام می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان قم با اشاره به اینکه در حال حاضر به دنبال گازرسانی روستاهای قاهان هستیم، عنوان کرد: کلنگ گازرسانی این روستا دهه فجر امسال زده می‌شود که از طریق cng گازرسانی می‌شود، همه ۱۵ روستای بخش قاهان هم به صورت cng گازرسانی می‌شود.

وی با بیان اینکه گازرسانی ۶ روستا در بخش سلفچگان در هفته دولت زده شد، افزود: از گازرسانی ۲ روستا در هفته وحدت بهره برداری می‌شود، درحال حاضر مردم این مناطق مشترک هستند اما به صورت رسمی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد و گازرسانی ۳ روستا هم در بخش مرکزی هم در حال اجرا است.

فرجی خاطرنشان کرد: استان قم از نظرگازرسانی در روستا بین ۳۱ استان در جایگاه دهم قرار دارد و ۱۰ استان از نظر درصد گازرسانی بالاتر از ما هستند.

حالا انگار دولت گازرسانی به روستاها را اگر چه شاید دیر اما مد نظر قرار داده و در برنامه کاری خود قرار داده است، استان قم هم از این دسته مستثنا نبوده و در صورت تحقق بودجه ۵۰ میلیارد تومانی از محل بند (ق) بودجه گازرسانی روستاهای قم تا پایان سال ۹۶ تکمیل می شود و مردم روستا هم می توانند طمع گرما را بچشند. تاکیدات ویژه رئیس مجلس در هفته های گذشته در سفر به قم و در دیدار با شهرداران بخش های مختلف استان قم هم تصدیق همین امر است، امری که امید گازرسانی به روستاهای قم و گرما بخشی به خانه های مردم را محتمل تر می کند.

انتهای پیام/ 130
https://qomnews.ir/vdciyyap.t1awy2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما