يکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : 16787
تسنیم بررسی می کند/

تبدیل بازار کهنه قم به بازار صنایع دستی

قم نيوز : قم نیوز: چند سالی است که در قم صحبت از نمایشگاه دائمی صنایع دستی می شود اما تا به امروز شاهد این نمایشگاه نبودیم حال باید دید بازار کهنه که دارای معماری تاریخی و زیبای است به بازار صنایع دستی تبدیل می شود یا نه؟!
تبدیل بازار کهنه قم به بازار صنایع دستی
به گزارش قم نیوز، چند سالی است که هنرمندان صنایع‌دستی استان قم منتظر نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی در قم هستند، اما متأسفانه این نمایشگاه تا به امروز در قم دیده نشده است.
 
بسیاری از هنرمندان صنایع‌دستی از زمانی که خبر ساخت نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی را شنیده‌اند پیگیر این قضیه شدند اما متأسفانه به علت طولانی شدن آن خسته و دیگر این طرح را پیگیری نکرده‌اند.
 
حال پس از چند سال می‌شنویم که بازار کهنه به بازار صنایع‌دستی تبدیل خواهد شد، اما این طرح اجرائی خواهد شد یا نه؟
 
طرح تبدیل بازار کهنه به بازار صنایع دستی
 
اولین بار سال 1385، زمان مجتبی رحیمی مدیر کل اسبق صنایع‌دستی استان قم صحبت از تبدیل بازار کهنه به بازار صنایع دستی به میان آمد که قرار بود از اعتبارات سفر رئیس‌جمهوری وقت به سازمان صنایع‌دستی داده شود تا بازار کهنه به بازار صنایع‌دستی تبدیل و هنرمندان آثار هنری خود را در آن به فروش گذاشته و باعث جذب گردشگر به شهر قم شود اما متأسفانه تا به امروز از اجرائی شدن  این طرح خبری نشده است.
 
امسال در 25 جلسه علنی شورای اسلامی شهر قم بار دیگر این طرح توسط رحیمی مدیر کل اسبق صنایع‌دستی استان قم  با اعضای شورای اسلامی شهر قم در میان گذاشته شد.
 
اما باید منتظر ماند و دید باز هم این طرح به دست فراموشی سپرده می‌شود یا نه؟! محمود مسگری، یکی از اعضای شورای شهر قم  با اشاره به اینکه بازار کهنه بافت تاریخی و قدیمی دارد می گوید: اگر این طرح در شورای اسلامی شهر قم تصویب شود می‌تواند سبب جذب گردشگر و همچنین به حفظ آثار تاریخی شهر کمک کند.
 
تبدیل بازار کهنه کمک شایانی به گردشگری استان ‌می‌کند
 
عضو شورای اسلامی شهر قم خاطر نشان می کند: صنوف مختلفی در بازار کهنه مشغول به فعالیت هستند که از آن جمله می‌توان به نجاری، آهنگری و عطاری و بسیاری از صنوف دیگر اشاره کرد.
 
وی می افزاید : باید پس از تصویب این طرح در جلسه شورای اسلامی شهر قم با مالکین مغازه‌های بازار کهنه جلسه‌ای گذاشته و از آن‌ها برای فروش مغازه‌ها یا استفاده مغازه‌هایشان به عنوان نمایشگاه صنایع‌دستی و یا سوغات قم صحبت شود.
 
عضو کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین با اشاره به اینکه متولی این طرح سازمان صنایع‌دستی، میراث فرهنگی و گردشگری است تصریح می کند: برای تبدیل بازار کهنه به بازار صنایع‌دستی باید شورای اسلامی شهر قم ، شهرداری قم و سازمان صنایع‌دستی، گردشگری و میراث فرهنگی دست به دست هم دهند تا اقدامی در راستای کمک به هنرمندان قمی که تعدادشان هم اندک نیست انجام دهند.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و سرمایه‌گذاری تصریح کرد: طرح تبدیل بازارهای کهنه به بازار صنایع‌دستی در شهرهای دیگر هم صورت گرفته و با استقبال هنرمندان همراه بوده است.
 
مسگری اذعان می کند: برای این کار لازم است که سنگ‌فرش‌ها جدید نمای بیرونی متحدالشکلی در بازار کهنه صورت بگیرد، بازار کهنه تنها نیاز به مرمت دارد، این بازار یکی از جاذبه‌های گردشگری استان محسوب می‌شود که با اجرائی کردن این طرح سبب جذب گردشگر به شهر خواهیم شد.
 
مصطفی سعادت طلب یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر قم در باره تبدیل بازار کهنه به بازار صنایع‌دستی اظهار کرد: اگر این طرح اجرائی شود به نفع شهر و به نفع هنرمندان خواهد بود و با این کار کمک بزرگی به بخش گردشگری شهر خواهد شد.
 
اولویت بازار صنایع دستی، بازار کهنه است
 
مدیر سازمان صنایع‌دستی، گردشگری و میراث فرهنگی استان قم، نیز به اهمیت ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی واقف است و در این باره می‌گوید: سازمان صنایع‌دستی، گردشگری و میراث فرهنگی استان قم جلسه‌ای را با شهرداری و شورای اسلامی شهر قم درباره توسعه گردشگری تشکیل داده است.
 
عیسی رضایی می افزاید: در این جلسه کارگروهی برای توسعه گردشگری تشکیل شده که یکی از مباحث مطرح شده در این کارگروه ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی برای هنرمندان صنایع‌دستی بوده است.
 
وی با بیان اینکه بازار کهنه یکی از اولویت‌ها برای تبدیل به بازار صنایع‌دستی است تصریح می‌کند:‌ با کمک و مساعدت شهرداری قم پیگیر اجرائی کردن این طرح هستیم .
 
مدیر سازمان صنایع‌دستی، گردشگری و میراث فرهنگی استان قم، با اشاره به اینکه در شهرهای بزرگ بازارچه‌های صنایع‌دستی وجود دارد خاطر نشان می کند: در شهرهای همچون اصفهان، شیراز، تبریز، تهران و سایر شهرهای بزرگ این بازارچه‌ها وجود دارد و سبب جذب گردشگر می‌شود که متأسفانه در حال حاضر در قم چنین مکانی وجود ندارد و بازار کهنه می‌تواند در آینده تبدیل به بازار صنایع‌دستی قم شود.
 
معماری تاریخی بازار کهنه قم منحصر به فرد است
 
بازار کهنه با قدمتی بیش از 600 سال ظرفیت‌های مناسبی برای جذب گردشگر دارد اما متأسفانه تا به امروز از این بنای تاریخی و زیبا هیچ بهره‌ای برده نشده است.
 
مهم‌ترین مشکلی که هنرمندان صنایع‌دستی شهر قم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند عدم وجود بازارچه‌های صنایع در شهر قم است زیرا که نمی‌توانند آثارشان را به خوبی به فروش برسانند.
 
بازار کهنه متعلق به دوره صفوی – قاجار است که یکی از بناهای زیبا و تاریخی شهر قم محسوب می‌شود و از همین رو می‌تواند مکان مناسبی برای بازار صنایع‌دستی شهر باشد.
 
انتهای پیام/ 125
https://qomnews.ir/vdciyyaz.t1aqv2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما