پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۲۱
کد مطلب : 29341
رئیس قوه قضائیه در قم:

امروز انتشار معارف دینی در جهان نیازمند اقدامات «مجتهدانه» است

قم نيوز : قم نیوز: رئیس قوه قضائیه با تاکید بر لزوم کار در معارف دینی گفت: در دنیا این نیاز وجود دارد که به شکل جهادگونه در علوم دینی کار کنیم و در دنیا نیز آثار را ارائه دهیم.
امروز انتشار معارف دینی در جهان نیازمند اقدامات «مجتهدانه» است
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی در مراسم رونمایی از موسوعه شهید ثانی که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت آثار منقه اظهار داشت: این آثار کمک می‌کند تصویر مشخصی از یک عالم برای علاقه‌مندان ارائه شود.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه کنجکاو بودم کار صورت گرفته در این اثر را مشاهده کنم، افزود: برخی از این آثار استفاده شده، پیش از این هیچ‌گاه استفاده نشده بود.

وی با بیان اینکه این موضوع برای یک محقق بسیار کمک خوبی است، گفت: رساله‌های خوبی در این مرکز وجود دارد که تا کنون ندیده‌ایم و این یک اثر فاخر و ماندگار است که از بسیاری از استاندارهای معمول دنیا نیز بالاتر است.

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه شکیل‌بودن کتاب نیز موضوع حائز اهمیتی است، خاطرنشان کرد: نسل جدید که این کتاب‌ها را در اختیار دارند، باید شکرگذار باشند.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر لزوم کار در معارف دینی اظهار داشت: در دنیا این نیاز وجود دارد که به شکل جهادگونه در علوم دینی کار کنیم و در دنیا نیز آثار را ارائه دهیم.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه هویت دینی ما در آثار بزرگانی بوده که در طول تاریخ نگارش شده است، گفت: زنده نگه داشتن این آثار به هویت ما برمی‌گردد و غفلت از آن‌ها غفلت از خود ما است.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی با بیان اینکه دریافت مبتنی بر درک صحیح و استباط نیاز اصلی ما است، خاطرنشان کرد: امروز در جهانی که هستیم بیش از هر روز به کار اجتهادی در دین نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه در جهان امروز چشم‌ها به جمهوری اسلامی دوخته شده و باید حرفی برای گفتن داشته باشیم، تصریح کرد: باید مجموعه آثار علماء را در جهان عرضه کنیم که البته در این موضوع از جهان عقب هستیم و باید برای ارتقاء جایگاه خود در جهان تلاش کنیم.

رئیس قوه قضائیه افزود: اینکه گفته می‌شود تنها احکام عملی در دنیا اکنون نیازمند علم است، کافی نیست چراکه نسبت به همه معارف دینی، اصول و اعتقادات نیاز به کار داریم.

آیت الله آملی‌لاریجانی با اشاره به کاریکاتورهای موهن غرب علیه دین اسلام گفت: برخی گفتند آزادی بیان را قبول داریم اما کسانی که این اقدام را انجام داده‌اند تکلیفی بر این کار نداشته‌اند؛ این نشان از تفکرات خاصی دارد که حوزه‌های علمیه باید در مبانی مربوط به حق و اسلام کار بیشتری انجام دهد تا این‌گونه انحرافات به وجود نیاید.

وی با بیان اینکه اقتضای توسعه تفقه در دین نیازمند ابزار است، خاطرنشان کرد: برخی روش‌ها و ابزارهای فیزیکی مانند کتاب لازم است اما کافی نیست و به روش‌های استنباطی نیاز داریم و بدون آن نمی‌توانیم استنباط زیادی از احکام داشته باشیم.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه امور اخلاقی به میزان امور فقهی دارای اهمیت است، تصریح کرد: باید همه این مسائل در کنار هم قرار گیرد و کارهای عظیمی مانند کارهای فقهی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم در بحث معارف دین کار کنیم، باید بدانیم به چه ابزاری نیاز داریم، گفت: «ابزار روشی» یکی دیگر از این ابزارهاست و ما با روش‌های اکنون نمی‌توانیم به نیاز جوامع پاسخ دهیم.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی در خاتمه تاکید کرد: امیدواریم سلسله مباحث کتبی که در حال انتشار است، به رشد و تعالی در بحث استنباط احکام منجر شود.

انتهای پیام/ ۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcizpar.t1a352bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما