يکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۳۱
کد مطلب : 11331
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح کرد

پاسخگویی به مشکلات جامعه در مطالعات بین رشته‌ای

قم نيوز : قم نیوز: عضو هیئت علمی پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: پاسخگویی به مشکلات جامعه از جمله اهداف مطالعات بین رشته‌ای بوده که در این حوزه اقدامات ارزنده‌ای انجام شده است.
پاسخگویی به مشکلات جامعه در مطالعات بین رشته‌ای
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام اسماعیل آقابابایی با اشاره به کارکرد و تاریخچه مطالعات میان رشته‌ای اظهار کرد: پاسخگویی به مشکلات مطرح در جامعه، تخصصی شدن رشته‌ها و دستیابی به کارکردهای اجتماعی رشته‌ها از جمله اهداف این رشته‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات بین رشته‌ای به مطالعاتی گفته می‌شود که در پاسخ به سؤال‌های مطرح از دستاوردهای یک یا چند رشته علمی از آنها استفاده می‌شود یا به صورت بیان موضوع از یک رشته و پیدا کردن حکم آن در رشته دیگر است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عنوان داشت: به عنوان مثال بحث‌های مطرح در حقوق بر اساس مبانی فقهی بررسی می‌شود و تاکنون در قالب کتاب یا مقاله به چاپ رسیده است.

وی ادامه داد: کتاب «بررسی فقهی حقوقی پیوند اعضا» از سه زاویه پزشکی، حقوقی و فقهی به این مسئله می‌پردازد که حاصل مطالعه در این سه رشته است.

آقابابایی یادآور شد: کتاب «مسائل فقهی و حقوقی شرکت‌های هرمی» نمونه‌ای دیگر است که موضوع‌شناسی آن با مطالعه تجارت الکترونیک و بازاریابی شبکه‌ای صورت گرفته، آنگاه مسائل فقهی و حقوقی آن به بحث گذاشته شده است.

وی عنوان داشت: مسائل فقهی و حقوق اتانازی از جمله نمونه‌هایی است که از سه زاویه پزشکی، فقهی و حقوقی به مسئله قتل از روی ترحم می‌پردازد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به تاریخچه مطالعات بین‌رشته‌ای گفت: در حوزه فقه، فقهایی که فقه اهل سنت را در کنار فقه شیعه مطرح کرده و از دیدگاه هر دو مذهب به بحث‌های فقهی روی آوردند از پیشتازان مطالعات بین رشته‌ای در فقه بوده‌اند که یک نمونه از این مسئله در کتاب «خلاف» از آثار شیخ طوسی مطرح شده است.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcizpaz.t1azp2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما