قم نيوز : قم نیوز: رييس مركز آموزش عالي علمي كاربردي فرهنگ و هنر استان قم گفت: در حال حاضر بيش از 720 دانشجو در اين مركز در مقطع هاي كارداني و كارشناسي و در رشته هاي گوناگون هنري و فرهنگي مشغول به تحصيل و كسب دانش هستند.
تحصيل 700 دانشجو در مركز علمي كاربردي فرهنگ و هنر قم /آمادگي براي برگزاري برنامه هاي آموزشي براي خبرنگاران
به گزارش قم نیوز، سيد مرتضي اسماعيلي طبا اظهار كرد: با گذشت حدود 13 سال از فعاليت اين مركز با استعانت از پروردگار متعال حدود يك هزار و 200 تن از هنرمندان و علاقه مندان كشور و حتي برخي از اتباع كشورهاي عراق و افغانستان در اين مركز آموزش ها و دانش روز را درباره علوم مربوط به فرهنگ و هنر فراگرفته و فارغ التحصيل شده اند.

وي با بيان اينكه 18 مركز علمي كاربردي زير نظر دانشگاه جامع علمي كاربردي كشور در استان قم فعاليت مي كنند، تاكيد كرد كه مركز آموزش عالي علمي كاربردي فرهنگ و هنر قم تنها مركز آموزش عالي تخصصي در زمينه هنر دراين استان است.

وي اظهار كرد: اين مركز در سال تحصيلي جاري با پذيرش 240 دانشجو، بيشترين تعداد پذيرش دانشجو را در ميان مركزهاي علمي كاربردي استان داشت و با پذيرش دانشجويان جديد در مهرماه سال جاري تعداد دانشجويان مركز به بيش از يك هزار تن مي رسد.

اسماعيلي طبا، با اشاره به ظرفيت ها و توانمندي هاي اين مركز گفت: يكي از تفاوت هاي مركز علمي فوق با ساير مراكز آموزش عالي استان اين است كه پذيرش بر اساس مهارت آموزي دانشجويان و فراهم كردن بستر اشتغال براي آنهاست و «اشتغال محوري» از تفاوت هاي بارز اين مركز با ساير مراكز آموزش عالي است و تلاش مي كنيم در رشته هايي پذيرش داشته باشيم كه منجر به شغل براي دانشجو شود.

وي با اشاره به رشته هاي گوناگون هنري اين مركز از جمله پويانمايي (انيميشن) گفت: در حال حاضر شاهد هستيم كه اين رشته در استان فعاليت خوبي دارد و توليدهاي مناسبي نيز براي شبكه هاي مختلف تلويزيوني در اين زمينه در قم صورت مي گيرد.

وي با بيان اينكه حدود 60 درصد دانشجويان اين مركز از خانم ها هستند، خاطرنشان كرد: برخي از رشته ها مانند گرافيك، حتي در منزل براي خانم ها اشتغال ايجاد مي كند و آنها مي توانند در منزل اقدام به توليد آثار خود نمايند.

اسماعيلي طبا، هدف اصلي در اين مركز را اشتغالزايي و كسب يك مهارت به صورت كامل توسط دانشجو دانست و تاكيد كرد: تلاش و كوشش ما اين است كه فارغ التحصيلان اين مركز پس از فراغت از تحصيل در رشته خود به مهارت رسيده باشند و مشغول به كار شوند.

وي با اشاره به درس هاي كارورزي و كاربيني در رشته هاي اين مركز اظهار كرد: هدف در ارائه درس هاي مذكور اين است تا دانشجو با محيط واقعي كاري كه قرار است در آينده در آن مشغول به كار شود، آشنا گردد.

وي با اشاره به تشكيل شوراي كارآفريني در اين مركز آموزشي گفت: در اين شورا، هدف اين است كه بازارهاي كار در استان را به دانشجويان معرفي كنيم و از سوي ديگر بازار كار از ظرفيت و توانمندي هاي چنين فارغ التحصيلاني در استان آگاهي يابد.

رئيس مركز آموزش عالي علمي كاربردي فرهنگ و هنر قم افزود: در اين زمينه با اتحاديه هايي مانند چاپخانه داران و كانون هاي تبليغاتي و نيز بسيج رسانه و بسيج هنرمندان استان جلسه هاي مشتركي برگزار كرده ايم.

اسماعيلي طبا، همچنين از راه اندازي شوراي پژوهش در سال جاي در اين مركز خبر داد و خاطرنشان كرد: با توجه به اهميت امر پژوهش، تشكيل اين شورا را امري لازم و ضروري مي دانيم.

*آمادگي برگزاري برنامه هاي آموزشي براي خبرنگاران

وي با اشاره به نياز آموزشي خبرنگاران و عكاسان خبري استان قم و علاقه مندي اصحاب رسانه به فراگيري دانش رسانه و تحصيل در رشته هاي مرتبط با آن گفت: بسياري از فعالان اين عرصه در استان به صورت دانشگاهي در اين رشته تحصيل نكرده و بيشتر بر اساس تجربي كار كرده اند از اينرو اين مركز آمادگي لازم براي آموزش اصحاب رسانه و اعضاي خانه مطبوعات استان را دارد.
وي با بيان اينكه ارتقاي مهارت آموزي و افزايش دانش رسانه اي روزنامه نگاران جزو وظيفه هاي ماست، گفت: به سه روش امكان افزايش اين مهارت در اين مركز وجود دارد، يكي به روش تحصيل در يكي از رشته هاي دانشگاهي است كه از طريق سازمان سنجش كشور در رشته هاي مرتبط با روزنامه نگاري پذيرش داريم و پذيرش بعدي در مهر ماه امسال است.

رئيس مركز آموزش عالي علمي كاربردي فرهنگ و هنر قم افزود: اهالي رسانه از طريق تشكل هاي صنفي خود مانند خانه مطبوعات مي توانند اقدام به معرفي اعضاي خود به منظور ثبت نام در رشته هاي دانشگاهي اين مركز دانشگاهي كنند.

وي در اين رابطه با بيان اينكه علاوه بر كساني كه داراي مدرك ديپلم هستند، برخي از اصحاب رسانه كه در ساير رشته هاي دانشگاهي در مقطع هاي مختلف تحصيل كرده اند، علاقه مندان هستند كه بار ديگر در رشته مرتبط به تحصيل بپردازند، گفت: تشكل هاي صنفي مانند خانه مطبوعات مي توانند يك ثبت نام اوليه از اعضاي خود انجام بدهند تا بدانيم براي راه اندازي يك رشته مرتبط با روزنامه نگاري چه تعداد داوطلب وجود دارد.

وي با تاكيد بر امر مطالعه، آموختن و كسب مهارت هاي مرتبط با شغل هر فرد تصريح كرد: تحصيل در رشته هاي دانشگاهي به ويژه رشته هاي مرتبط مي تواند موجب افزايش مهارت و دانش افراد و در نتيجه افزايش بازدهي، كارايي و تاثيرگذاري بيشتر رسانه ها شود.
اسماعيلي طبا، با اشاره به ضعف رسانه هاي استان افزود: هنگامي كه روزنامه نگار به صورت علمي با مسائل مرتبط با حرفه خود آشنا باشد به طور حتم مي تواند مطالب پرمحتواتر، جذاب تر و تاثيرگذارتري را توليد و به مخاطبان خود عرضه كند.

وي با اشاره به برگزاري نخستين دوره كارداني خبرنگاري در سال 90 در اين مركز گفت: با توجه به اطلاع رساني كمي كه در اين راستا صورت گرفته بود، اين رشته با جذب 27 دانشجو شروع به كار كرد كه با توجه به اينكه برخي علاقه اي به اين رشته نداشتند در نهايت 11 تن فارغ التحصيل شدند.

وي تشكيل رشته خبرنگاري را يك نياز دانست و بر تقويت آن تاكيد و اضافه كرد: طور حتم اگر افراد روزنامه نگار و علاقه مند وارد اين رشته شوند انگيزه بيشتري براي تحصيل در رشته هاي مرتبط با روزنامه نگاري دارند.

اسماعيلي طبا، با بيان اينكه ظرفيت و توانمندي تشكيل رشته هاي گوناگون در رابطه با روزنامه نگاري در اين مركز فراهم است، گفت: بهترين استادها و امكانات در اين زمينه در استان در اين مركز وجود دارد و لازمه راه اندازي و تشكيل اين رشته ها استقبال از سوي اصحاب رسانه استان است.

وي با بيان اينكه زمان پذيرش مراكز دانشگاه علمي كاربردي در سطح كشور در دو نوبت در سال در ماه هاي مهر و بهمن انجام مي شود، اعلام كرد: نحوه جذب دانشجو در مراكز علمي كاربردي بدون كنكور است.

وي افزود: داوطلبان و علاقه مندان حدود يك ماه پيش از زمان پذيرش بايد در تارنماي (سايت) سازمان سنجش كشور به نشاني اينترنتي www.sanjesh.org ثبت نام كنند و منتظر اعلام اسامي پذيرفته شدگان دانشگاه جامع علمي كاربردي از طريق همين تارنما باشند.
اسماعيلي طبا، با اشاره به اينكه رشته هايي كه در اين مركز داير است، مورد تاييد و نظارت دقيق وزارت علوم تحقيقات و فناوري و نيز زير نظارت دانشگاه جامع علمي كاربردي كشور است، گفت: رشته هاي كارداني اين مركز شامل امورفرهنگي، پويانمايي (انيميشن)، تدوين، گرافيك، نقاشي، تصويربرداري و عكاسي است.

وي افزود: رشته هاي كارشناسي نيز شامل مديريت امورفرهنگي برنامه ريزي فرهنگي، كارگرداني سينما، كارگرداني پويانمايي، گرافيك پوستر و نشانه، گرافيك تصويرسازي، گرافيك تزييني محيطي، مديريت تبليغات تجاري و مديريت برنامه ريزي قرآني و مذهبي مي شود.
وي از راه اندازي رشته «بازي هاي رايانه اي» در مهر ماه سال جاري خبر داد و گفت: همچنين دنبال كسب مجوز براي راه اندازي رشته هاي هنري در مقطع كارشناسي ارشد به ويژه در رشته «نمايش» هستيم چون متقاضيان بسياري در اين زمينه داريم.

اسماعيلي طبا اظهار كرد: اين مركز با امكاناتي نظير كارگاه هاي چاپ، نقاشي، طراحي و رايانه با سامانه هاي به روز براي عمليات پويانمايي و تدوين آماده برگزاري دوره هاي مرتبط با اين امكانات مي باشد.

رئيس مركز آموزش عالي علمي كاربردي فرهنگ و هنر قم افزود: از اينرو روش ديگر استفاده علاقه مندان از جمله اصحاب رسانه برگزاري كلاس ها و دوره هاي تخصصي آموزشي با حضور استادان مجرب اين رشته هاست.

وي گفت: در اين مركز به فراخور مناسبت ها، ضرورت ها و نيازهايي كه وجود دارد كارگاه هاي علمي و آموزشي و برنامه هاي گوناگوني برگزار مي شود كه علاقه مندان از بيرون مركز و دانشجويان مركز مي توانند در اين گردهمايي ها شركت كنند.

وي اضافه كرد: بيشتر اين جلسه ها با اعطاي گواهينامه برگزار مي شود و علاقه مندان براي اطلاع از اين برنامه ها مي توانند با عضويت در كانال تلگرام اين مركز به نشاني farhanghonarqom@ از آنان مطلع شوند.

اسماعيلي طبا، روش ديگر آموزش و كسب مهارت از طريق اين مركز را برگزاري دوره هاي تك پودماني برشمرد و گفت: به عنوان مثال افراد مي توانند دوره تك پودمان عكاسي و يا خبرنگاري با 180 تا 400 ساعت كلاس آموزشي را بگذرانند و اين دوره به صورت كامل در يك زمان حدود يك تا دو ماه طول مي كشد.

وي خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه بيشتر دانشجويان اين مركز از افراد شاغل و كارمند هستند به طور معمول كلاس ها در عصر برگزار و تسهيلاتي براي تحصيل آنها در نظر گرفته مي شود.
مديركل پيشين فرهنگ و ارشاد اسلامي قم، با اشاره به سابقه كاري خود در اين اداره كل و اِشراف بر رسانه هاي استان گفت: آموزش و ارتقاي سطح مهارت و دانش افراد شاغل در رسانه ها در بخش هاي مختلف مانند خبرنگاري، گزارش نويسي، عكاسي و صفحه آرايي امري لازم و ضروري است تا بتوانيم كيفيت رسانه هاي خود را افزايش دهيم و روزنامه نگاران با دانش و فناوري هاي روز بيشتر آشنا شوند.

* مركز آموزش عالي علمي كاربردي فرهنگ و هنر شش انجمن علمي دارد

همچنين در اين گفت وگو، محمدحسن طباطبايي نيك معاون آموزشي مركز آموزش عالي علمي كاربردي فرهنگ و هنر قم گزارشي از فعاليت ها و برنامه هاي آموزشي اين مركز ارائه داد و گفت: اين مركز داراي شش انجمن علمي است كه دو انجمن گرافيك و پويانمايي از انجمن هاي فعال مركز هستند.

مركز آموزش عالي علمي كاربردي فرهنگ و هنر قم، وابسته به اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي قم و زير نظر دانشگاه علمي كاربردي كشور از سال 82 تاسيس شده است و در حال حاضر اين مركز با 15 هزار مترمربع زيربنا در خيابان شهيد كلهري در مجتمع شهيد كلهري قرار دارد و علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر در رابطه با فعاليت هاي آن مي توانند در قم با تلفن 37220940 با پيش شماره 025 تماس بگيرند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcizrap.t1avw2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما