شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۵۸
کد مطلب : 30781
رئیس انجمن طراحان و نقاشان فرش قم:

ابریشم چینی تولید داخل را زمین‌گیر کرد

قم نيوز : قم نیوز: رئیس انجمن طراحان و نقاشان فرش استان قم گفت: چینی‌ها با وارد کردن ابریشم به داخل کشور توانستند تمام زیر ساخت‌های داخلی تولید نخ ابریشم در ایران را به این دلیل که تولید ابریشم در ایران صرفه اقتصادی ندارد از بین ببرند
ابریشم چینی تولید داخل را زمین‌گیر کرد
به گزارش قم نیوز، علی‌اصغر خوش‌گفتار با اشاره به طراحی صورت گرفته برای تولید نخستین فرش با نخ ابریشم کاملا ایرانی اظهار داشت: با مطالعات امکان سنجی دفتر خوشه فرش استان قم به این نتیجه رسیدیم که برای تولید فرش ابریشم از نخ ایرانی استفاده کنیم و برای احیای نخ ابریشم ایرانی تلاش‌های لازم صورت گرفت.

وی افزود: در همین راستا تصمیم گرفته شد فرشی به صورت نمادین با نخ ابریشم ایرانی و خارجی تولید شده و کارشناسان در مورد کیفیت آنها نظرات خود را ارائه دهند.

رئیس انجمن طراحان و نقاشان فرش استان قم با اشاره به انتخاب طرح تیمچه قم برای این فرش گفت: در ارتباط با طراحی و نقاشی آن پیشنهادات زیادی داده شد اما در نهایت قرار شد طرح تیمچه که نماد فرهنگی و اقتصادی و هنر فرش است بافته شود.

وی خاطرنشان کرد: رنگرزی نخ ابریشم ایرانی به صورت مشترک با نخ خارجی به صورت یک مدل انجام شد. طی این کار مشخص شد نخ داخلی بهتر از نخ خارجی رنگرزی می شود.

خوش گفتار با بیان اینکه ابریشم تولید شده داخلی توانایی رقابت با نخ ابریشم خارجی را دارد، گفت: اما در مورد کمیت باید کارهای زیادی در این زمینه صورت گرفته و اساتید و کارشناسان یاری کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: شاید ابریشم ایرانی توجیه اقتصادی نداشته باشد اما به عنوان یک اهرم فشار و چانه زنی با خارجی‌ها می تواند جایگاه خود را دوباره به دست آورد.

رئیس انجمن طراحان و نقاشان فرش استان قم در پایان اظهار کرد: چینی‌ها با وارد کردن ابریشم به داخل کشور توانستند تمام زیر ساخت‌های داخلی تولید نخ ابریشم در ایران را به این دلیل که تولید ابریشم در ایران صرفه اقتصادی ندارد از بین ببرند در همین راستا باید متخصصین و کارشناسان در زمینه تولید نخ برای احیای دوباره آن وارد کار شده و تلاش کنند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcizyap.t1auv2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما