پنجشنبه ۱ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۸:۰۰
کد مطلب : 2952
آیت‌الله آملی لاریجانی:

حوزه و دانشگاه بهترین‌‌های خود را به دستگاه قضا معرفی کنند

قم نيوز : قم نیوز: رئیس قوه قضاییه گفت: انتظار ما از حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها این است که بهترین نیروهای خود را به دستگاه قضا معرفی کنند.
حوزه و دانشگاه بهترین‌‌های خود را به دستگاه قضا معرفی کنند
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی ظهر امروز در جمع کارآموزان و مسئولان دستگاه قضایی استان قم با بیان اینکه قضا در فقه، کتاب و سنت ما شأن بسیار بالایی دارد، اظهار داشت: روایات بسیار زیادی در باب و شأن قضا آمده است که کسانی که می‌خواهند به امر قضا بپردازند باید از نظر تقوا در جایگاه بالایی قرار داشته باشند.

وی با بیان اینکه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز از اصل ۱۵۶ به بعد درباره اختیارات قوه قضاییه بحث‌های زیادی مطرح شده است، بیان داشت: اختیاراتی که در قانون اساسی به دستگاه قضایی داده شده است فراتر از اختیاراتی است که در شرع به قضا داده شده و این نشان از اهمیت جمهوری اسلامی برای دستگاه قضایی است.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: در جمهوری اسلامی برای دستگاه قضایی برخی نظارت‌ها از قبیل نظارت بر اجرای صحیح قانون که به سازمان بازرسی محول شده و دیوان عدالت اداری که قدرت بسیاری دارد و حتی می‌تواند تصمیمات دولتی که بر خلاف قانون باشد را ابطال کند، در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا همانند جمهوری اسلامی ایران به دستگاه قضایی چنین شأن و جایگاهی نمی‌دهند، تصریح کرد: در جمهوری اسلامی ایران رئیس‌جمهور هیچگاه نمی‌تواند به قوه قضاییه دستوری بدهد و یا قاضی را نصب کند.

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران دستگاه قضایی در عین استقلال می‌تواند تخلفات دستگاه‌های اجرایی را شناسایی و با آنها برخورد کند، یادآور شد: ما در دستگاه قضایی قضات فاضل و دانشمندی داریم که با وجود اینکه بیش از ۳۰ سال به امر قضا مشغول هستند ولی هنوز در خانه‌های اجاره‌ای سکونت دارند.

وی با بیان اینکه قضاتی که در دستگاه قضایی استقلال خود را حفظ کرده‌اند همانند گوهر و دری هستند که باید حفظ شوند، اظهار داشت: البته در دستگاه قضایی نیز مشکلاتی وجود دارد که می‌طلبد همه مومنان بسیج شوند تا این مشکلات برطرف شده و دستگاه قضایی تقویت شود.
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه دستگاه قضایی باید عزم خود را جزم کند و قضات شجاع و با ایمانی را جذب کرده تا وضع کشور بهتر شود، تصریح کرد: اگر دستگاه قضایی در بحث فساد اقتصادی بزرگی که در کشور رخ داده است با قدرت ظاهر شود دیگر کسی به خود جرات نمی‌دهد تا این کار را تکرار کند.

وی با بیان اینکه دستگاه اجرایی نیز باید تلاش کند و انسان‌های پاک و با ایمان را روی کار بیاورد، خاطرنشان کرد: با اقداماتی که دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در سال‌های اخیر انجام داده است ما شاهد کاهش بروز جرایم در کشور هستیم، به نحوی که امسال مفاسد بزرگ اجتماعی از قبیل سرقت‌های مسلحانه ۲۵ درصد کاهش یافته است.

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه انتظار ما از حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها این است که بهترین نیروهای خود را به دستگاه قضا معرفی کنند، اظهار داشت: ما انتظار داریم کسانی به دستگاه قضا وارد شوند که شان این دستگاه حفظ شود و کسی نیاید که علم و توانایی رسیدگی به پرونده‌های قضایی را ندارد.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی به روحانیون گفتند که وارد دستگاه قضایی شوند و گفتند این امر واجب کفایی است، پس اگر ما این امر را واجب کفایی می‌دانیم حوزه‌های علمیه باید به این بحث اهتمام بیشتری داشته باشند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه امروز نظام جمهوری اسلامی برای مسلمانان جهان همانند یک الگو است، خاطرنشان کرد: صدمه زدن به این نظام جرم بزرگی محسوب می‌شود و ما نیز باید به نحوی رفتار کنیم که موجب تعالی شأن و جایگاه قوه قضاییه شود و ما باید به بحث استقلال و امنیت دستگاه قضایی اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcj.ie8fuqeh8sfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما