دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۱
کد مطلب : 48602
منبع : خبرگزاری مهر
روحانی در نشست خبری:

نیاز به تست موشک داشته باشیم تست خواهیم کرد

قم نيوز : قم نیوز: رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه اجتماع در عربستان ارزشی نداشت، گفت: نیاز به تست موشک داشته باشیم تست خواهیم کرد.
نیاز به تست موشک داشته باشیم تست خواهیم کرد
نیاز به تست موشک داشته باشیم تست خواهیم کرد
به گزارش قم نیوز، حسن روحانی رئیس‌جمهور منتخب بعدازظهر امروز در نخستین نشست خبری خود پس از انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه با بیان اینکه ملت ایران بزرگترین حضور خود را به نمایش گذاشت، گفت: ۴۲ میلیون نفر جمعیت در پای صندوق‌های رأی حاضر شدند که اگر می‌توانستند رأی همه آنهایی را که در صف بودند، اخذ کنند، آمار به ۴۵ میلیون نفر می‌رسید.

وی ادامه داد: مردم با این حضور خواستند بگویند که در کشور ما تکثر به رسمیت شناخته شده و هیچ‌ گروه و هیچ جناحی قابل حذف نیست؛ مردم حضور دارند و از همه باید برای ساختن ایران پرآوازه بهره بگیریم.

سند ۲۰۳۰ آنجا که با دین و اخلاق ما سازگار نیست، کان لم یکن است

رئیس‌جمهور اظهار داشت: در این انتخابات مردم در تراز بالاترین دموکراسی‌های جهان حضور یافتند؛ مردمی که دارای مشکلات اقتصادی هستند و در روستاها با مشکلات مواجه هستند، اما به پول «نه» گفتند؛ مردمی که به فکر اقتصاد بزرگتر هستند، به درآمد میلیونی ۲.۵ برابری تخیلی «نه» گفتند.

روحانی مدعی شد: «نه» مردم به فریبکاران بزرگتر بود؛ کسانی که تلاش کردند به مردم بگویند که دین آنها در خطر است؛ می‌خواستند بگویند که سند ۲۰۳۰ علیه دین آنها است؛ سندی که نه ما بلکه هیچ کشوری امضا نکرده و فقط یک توصیه است و دولت یازدهم هم با صراحت نوشته که آنجا که با دین و اخلاق ما سازگار نیست، کان لم یکن است.

وی با ادعای اینکه این دروغ‌ها کارگر نیفتاد، ادامه داد: مردم به تخریب و سخنان غیردقیق «نه» گفتند و به وحدت، اتحاد، تعامل و تعادل «آری» گفتند.

رئیس‌ دولت تصریح کرد: بسیار مهم بود که مردم در این انتخابات به همه نهادها و ارگان‌ها گفتند که هر کسی در جای خود و کار خود؛ مردم به نیروهای مسلح از عمق جان عشق می‌ورزند و به رسانه‌ها علاقه‌مند هستند، اما نمی‌پذیرند که یک نهاد ملی یا فراملی تبدیل شود به فروملی.

اقتصاد بدون وحدت و اتحاد پیشرفت نخواهد کرد

روحانی عنوان کرد: ولایت‌فقیه متعلق به ملت ایران است و تعلق به گروه خاصی ندارد؛ مردم به پایین آوردن مقام رهبری و سپاه و بسیج و نیروهای مسلح نه گفتند؛ مردم خواستند اعلام کنند که ما یک ملت مستقیم هستیم و باید صدای ما شنیده شود.

وی ادامه داد: مردم ما می‌دانند که اقتصاد بدون وحدت و اتحاد پیشرفت نخواهد کرد و بدون رقابت معقول اقتصادی که رقابت بر مبنای کیفیت محصول باشد، نه بر مبنای قدرت سیاسی، اقتصاد پیشرفت نمی‌کند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اشتغال در سایه سرمایه‌گذاری امکانپذیر و سرمایه‌گذاری نیز در سایه آزادی و تعامل سازنده با جهان امکانپذیر است، گفت: مردم می‌خواستند بگویند که هیچ‌کس حق ندارد سلیقه خود را به دیگران تحمیل کند و همه باید تابع قانون باشند.

وی تصریح کرد: همه مردم ما انقلابی هستند و هیچ‌کسی حق ندارد انقلاب را به درون خانه خود بکشد؛ همه مردم نسبت به دین و فرهنگ خود حساس هستند.

روحانی اظهار داشت: انتخابات ما یک پیامی داشت که «ای همه مسئولان، مردم را باور کنید؛ مردم یعنی انقلاب اسلامی و دموکراسی». زنان و جوانان‌هایمان را باور کنیم، اقوام و مرزنشینان خود را باور کنیم و رأی حاشیه‌نشین‌های کلانشهرها را ببینیم که با آنکه در فشار و زحمت‌ هستند، برای سرنوشت خود پای صندوق‌های رأی آمدند.

پیام انتخابات ما به جهان همزیستی مسالمت آمیز و تعامل سازنده است

رئیس‌جمهور افزود: مردم خواستند که پیشاپیش ۴۰ سالگی انقلاب را جشن بگیرند و بگویند که برای قرن آینده یعنی سال ۱۴۰۰ آماده‌ایم.

وی در ادامه گفت: مردم خواستند به ملت های منطقه بگویند دولت دوازدهم و ملت در کنار شما هستند و تروریسم را ملت ایران ریشه کن خواهند کرد و ثبات را به منطقه بر می گردانند. ملت ما در این انتخابات به جهانیان گفتند با احترام متقابل حاضر هستیم تعامل کنیم و صلح در جهان بدون احترام و همزیستی متقابل امکانپذیر نیست؛ پیام انتخابات ما به جهان همزیستی مسالمت آمیز و تعامل سازنده است.

روحانی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه شما ۴ سال پیش خود را حقوقدان نامیدید و در اولین صحبت هایتان بعد از پیروزی در انتخابات از تعبیر «وکیل ملت» استفاده کردید؛ منظور شما از این عبارت چیست و آیا می توان نماد این تعبیر را احقاق کامل حقوق مردم در قانون بدانیم، گفت: یکی از اهداف ما در گذشته و امروز احقاق حقوق مردم در همه زمینه هاست.

رئیس جمهور ادامه داد: احقاق حقوق ملت در سایه انسجام ملی و اقتدار بدست می آید. اگر در زمینه هسته ای توانستیم موفق شویم به دلیل این بود که مردم پشت سر رهبری یک انسجام ملی و اتحاد ملی ایجاد کردند و دولت با استفاده از این قدرت در صحنه ملی توانست از تحریم ها عبور کند.

روحانی افزود: برای اینکه سایر حقوق ملت را احقاق کنیم راه آن همان انسجام ملی و اجماع هم قوای داخلی کشور پشت سر رهبری است که انشاالله بتوانیم به آن دست پیدا کنیم

اجتماع در عربستان یک اجتماع نمایشی بود

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه المنار لبنان در خصوص دیدار ترامپ و سران کشورهای اسلامی و امکان زمینه سازی برای بحران جدید در منطقه، گفت: این اجتماع در عربستان یک اجتماع نمایشی بود و ارزش سیاسی و عملی نداشت؛ از این نمایش ها قبلا هم عربستان درست کرده بود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مبارزه با تروریسم با جلسه و دادن پول ملت به ابرقدرت ها امکان پذیر نیست، اظهار داشت:  آنکه در منطقه در مقابل تروریست ها ایستاده ملت عراق، سوریه و ملت لبنان است. ملت ایران هم از طریق دیپلمات ها و مستشاران نظامی اش به این ملت ها کمک کرده است.

وی ادامه داد: چه کسی باعث شد امروز داعش در شهرهای بزرگ عراق مستقر نباشد؟  جز ملت عراق، جز ملت سوریه؟ ملت ایران هم در کنار آنها بوده و خواهد بود.

روحانی تصریح کرد: چه کسی می تواند در این منطقه ادعا کند که بدون ایران ثبات منطقه حفظ خواهد شد و امنیت کامل مستقر می شود؟ چه کسانی به تروریست ها پول داده و می دهند و از آنها حمایت کردند؟ دولت هایی که از تروریست ها حمایت کرده اند نمی توانند ادعای مبارزه با تروریست ها را مطرح کنند.

دولت آمریکا هیچ وقت با تروریست ها مبارزه نکرده است

رئیس جمهور گفت: دولت آمریکا هیچ وقت با تروریست ها مبارزه نکرده، اما مردم آمریکا حتما با تروریست ها مخالف هستند و خون کشته شدگان در ۱۱ سپتامبر با دادن پول پاک نمی شود.

وی افزود: حزب الله لبنان  در مجلس و دولت لبنان با رای مردم حضور دارد و مورد اعتماد همه مردم لبنان است. باید صادقانه با تروریست مبارزه کرد.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم که وعده های روحانی در انتخابات را برشمرد در خصوص پایبندی به این وعده ها، گفت: من وعده هایی در انتخابات دادم و همه تلاشم عمل به وعده هاست. در دولت یازدهم تلاش کردم به همه وعده هایم عمل کنم و تا حدود زیادی موفق بودم.

رئیس جمهور ادامه داد: در آن دوره با مشکل کاهش قیمت نفت روبرو شدیم. در دولت دوازدهم حتما تلاش می کنیم که صادرات غیر نفتی ما به دو برابر برسد.

وی ایجاد ۹۵۰ هزار شغل در سال را مشروط به سرمایه گذاری خواند و گفت: ما دنبال اشتغال هستیم، اما ایجاد ۹۵۰ هزار شغل در سال به شرط و شروطی است که در برنامه ششم نیز ذکر شده است. برای تحقق این وعده باید ۷۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری خارجی صورت گیرد.

خود را متعهد به اجرای برنامه هایم می دانم

رئیس جمهور تاکید کرد: تلاش ما این است که روابط مان با جهان به گونه ای باشد که سرمایه داخلی و خارجی را جذب کنیم. نسبت به افرادی که در فشار اقتصادی هستند تلاش داریم مستمری آنها را به سه برابر افزایش دهیم. هدف ما این است که در سال ۱۴۰۰ فقر مطلق را از بین ببریم. همه این وعده ها بر اساس برنامه های دقیق بود که در کتاب برنامه های دولت دوازدهم نیز ذکر کردیم.

وی تصریح کرد: خود را متعهد به اجرای برنامه هایی می دانم که اعلام کردم و از همه رقبایم تشکر می کنم و کمک می خواهم؛ اگر کسی این دولت را قبول ندارد بخاطر مردم و ملتش کمک کند.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار آسوشیتدپرس در خصوص اظهارات ترامپ در عربستان و همچنین احتمال گفتگوی بین ایران و امریکا گفت: ایران و امریکا در طی ۴۰ سال گذشته مسیر پرپیچ خمی را با هم طی کردند. امریکایی ها از انواع شیوه ها علیه ملت ایران استفاده کردند و همواره شکست خوردند. از داستان طبس تا جنگ هشت ساله و فشار تحریم ها.

رئیس جمهور تصریح کرد: شاید تنها یک جا امریکایی ها توانستند موفقیت نسبی به دست آوردند آنجا هم زمانی بود که در مقابل ملت ایران سر فرود آوردند و پای میز مذاکره با ملت ایران با احترام حرف زدند که هم به نفع امریکایی ها بود و هم ایران و برد- برد بود.

امریکایی ها نسبت به منطقه ما همیشه اشتباه کردند

وی گفت: امریکا اگر راه دیگری را انتخاب کند مجددا شکست خواهد خورد.

روحانی ادامه داد: ما منتظریم دولت جدید امریکا استقرار فکری و موضع گیری پیدا کند تا ما بتوانیم قضاوت دقیق تری داشته باشیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: امریکایی ها نسبت به منطقه ما همیشه اشتباه کردند، حمله به افغانستان، عراق و تحریم ایران اشتباه بود؛ اگر یک مورد درست عمل کردند شما بفرمایید. امریکایی ها منطقه ما را نمی شناسند برخی به امریکا مشورت می دهند و با پول افرادی را در امریکا خریداری می کنند. امیدواریم دولت امریکا به فکر منافع امریکا باشد.

روحانی در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری آریا در خصوص اقدامات دولت دوازدهم در راستای برطرف کردن رکود اقتصادی در کشور تصریح کرد: واژه رکود را به کار بردن واژه دقیقی نیست؛ چرا که وقتی دو فصل پشت سر هم رشد مثبت اقتصادی را تجربه کردیم دیگر رکود معنا ندارد. ما سال گذشته در تمام فصل ها رشد مثبت اقتصادی را داشتیم و برای اولین بار پس از چشم انداز که مربوط می‌شود به سال ۸۴ ما به همان رشدی رسیدیم که چشم انداز می گوید باید باشد. یعنی ۸ درصد که البته ما به بالاتر از ۸ درصد رسیدیم.


وی گفت: همه بخش های ما از رکود خارج شده است البته یک بخش اصلی ما که همان مسکن است باید از رکود خارج شود، برای رکود در کتاب برنامه دولت دوازدهم مواردی را ذکر کردیم. ما برای اقتصاد دو برنامه مهم داریم. اول در راستای توسعه اقتصاد و دوم برنامه برای توسعه حمایت.

تلاش ما این است که فقر مطلق را تا پایان این دولت از بین ببریم

رئیس جمهور با بیان اینکه در بحث توسعه اقتصادی می خواهیم اقتصاد کشور را بزرگتر کنیم، تصریح کرد: در همه زمینه ها ما نیاز به سرمایه، مدیریت و تکنولوژی، صادرات غیرنفتی و روابط با جهان داریم.

روحانی افزود: ما به همان صورت که توانستیم رکود را برای اولین بار در سال ۹۳ بشکنیم  و توانستیم رشد اقتصادی را تا امروز ادامه بدهیم حتما با برنامه های خود موفق خواهیم بود.

وی گفت: اضافه درآمدهایی که در سایه برجام نصیب ما می‌شود تقسیم خواهیم کرد. قسمتی از آن را به بخش حمایتی و قسمت دیگر را به توسعه اقتصادی اختصاص خواهیم داد. ما راه حل را در این می دانیم که صندوق توسعه، بانکها، بودجه و سرمایه خارجی در کنار هم قرار بگیرد تا بتوانیم تحولی بزرگ را در زمینه سرمایه گذاری و رشد بوجود آوریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه بخش دانش بنیان ما تاکنون مسیر خوبی را طی کرده است و باید آن را تقویت کنیم، اظهار داشت: در زمینه حمایتی تلاش ما بر این است که فقر مطلق را تا پایان این دولت از بین ببریم و نگذاریم آنهایی که حقوق بگیر و مستمری بگیر هستند حقوقشان کمتر از تورم سالیانه باشد.

روحانی در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری برنا مبنی بر اینکه اقدامات دولت دوازدهم در خصوص حل مشکلات متعدد قشر جوان چه خواهد بود، خاطرنشان کرد: مسئله جوانان بسیار مهم است. آنها در این انتخابات عمدتا شور خاصی را داشتند هر چند که همه مردم در این افتخارآفرینی سهیم بودند. هر چه ما به این مردم خدمت کنیم کم است چرا که مردم بسیار بزرگ و دارای افکار و برنامه های بزرگی داریم.

بدنبال جهان عاری از خشونت هستیم

وی افزود: اشتغال جوانان یکی از مهمترین مسائل ما خواهد بود، بخصوص قشر تحصیلکرده؛ در زمینه کارورزی چند طرح داریم که آنها را در کتاب برنامه خود ذکر کردیم که همه اینها را یا قبل از ۱۰۰ روز اول و یا طی همان ۱۰۰ روز اول دولت جدید آغاز خواهیم کرد و من امیدوارم بتوانیم حرکت خوبی در زمینه اشتغال جوانان بوجود آوریم.

رئیس جمهور افزود: امیدواریم در مسئله اشتغال جوانان بتوانیم به هدفگذاری خود مبنی بر ایجاد ۹۵۰ هزار اشتغال در سال دست پیدا کنیم هر چند که غیر از بحث اشتغال مقوله ازدواج، آزادی های اجتماعی و برخی مسائل فرهنگی هم دارند که تلاش خواهیم کرد به آنچه که خواست ملت و جوانان عزیز ما است، دست پیدا کنیم.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار شبکه خبری امارات مبنی بر موضع ایران در خصوص شناسایی جمهوری اسلامی به عنوان هسته حمایتی تروریسم در منطقه که با حضور رئیس جمهور آمریکا در عربستان صورت گرفت چیست، گفت: ما از ابتدای دولت یازدهم به دنیا اعلام کردیم که ما بدنبال جهان عاری از خشونت هستیم و این نیز مورد پذیرش جهانیان قرار گرفت. آنهایی که در عربستان جمع شده اند ظاهرا به این نتیجه رسیدند که راه درست راه اعتدال است و مبارزه با افراط گرایی و خشونت را برگزیدند.

روحانی با بیان اینکه آنها هم به شعاری که مردم در سال ۹۲ دادند، رسیدند اعلام کرد: راهی بجز اعتدال وجود ندارد و دوران دخالت در امور داخلی دیگران، دوران جنگ علیه کشورها، پول دادن به گروههای تروریستی و این قبیل کارها پایان پذیرفته است.


رئیس جمهور گفت: قدم به قدم در طول این ۴ سال گذشته تروریسم در مسیر اضمحلال قرار گرفته است؛ البته هنوز زمان لازم است برای از بین بردن این پدیده شوم در جهان، اما امروز همه متوجه شدند که راه وحدت و اتحاد علیه تروریست ها تنها راه موجود است.

ما از ابتدا گفته بودیم که بدنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم

وی افزود: چهره ایران در سطح جهان به خوبی نمایان است. ما از ابتدا گفته بودیم که بدنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم و سازمان های بین المللی و آژانس هم به این نتیجه رسیدند که ایران درست می گوید و بر اظهارات ما مهر تایید زد.

روحانی ادامه داد: ما گفتیم در برابر تروریسم ایستادگی می کنیم و می جنگیم و همه دیدند که ما نسبت به همه ملت ها در برابر تروریست ها کمک کردیم؛ بنابراین چهره ایران چهره مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات و صلح در منطقه بوده و هست و این مسیر را در دولت دوازدهم با قدرت بیشتری ادامه می دهیم.

رئیس جمهور در پاسخ به سئوال خبرنگار شبکه سی بی اس آمریکا مبنی بر اینکه آیا شما در مقابل خرید ۱۱۰ میلیارد تسلیحات عربستان از آمریکا اقدامی در این راستا انجام خواهید داد یا خیر، افزود: عربستان قبلا هم ۱۰۰ میلیاردی در دوران جنگ ۸ ساله ما پرداخت کرده بود؛ البته آن را به صدام داده بود و از این قبیل تجربه ها بسیار دارد.

وی اظهار داشت: هیچ اشکالی ندارد که ۱۰۰ میلیارد از پول مردم عربستان به جیب آمریکایی ها رفته باشد. عربستان شاید فکر می کند امنیتش با خرید سلاح تامین می‌شود، ما که به این کار نیازی نداریم چرا که هر سلاحی را که بخواهیم می توانیم تولید کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.

روحانی افزود: عربستان از این سلاح ها نمی تواند استفاده کند و مجبور است از مستشاران آمریکایی استفاده کند.

راه قدرت، خرید سلاح از دیگران نیست

رئیس جمهور گفت: نکته ای را به دولت های منطقه مهم و حساس خاورمیانه و همچنین دولت عربستان می گویم، مردم عربستان دوست و همسایه ما هستند و امیدواریم دولت عربستان راه صحیحی را انتخاب بکند. راه قدرت، خرید سلاح از دیگران نیست. همچنین تولید کردن سلاح هم راه قدرت نیست هر چند که بخشی از قدرت، قدرت نظامی است و ما هم به این مسئله حواسمان جمع است.

وی با بیان اینکه اساس قدرت، قدرت ملی است، تصریح کرد: این قدرت با انتخابات درست می‌شود؛ با حضور مردم پای صندوق ها درست می‌شود. آقای ترامپ در یک زمانی به منطقه آمدند که حضور ۴۵ میلیونی مردم ایران را پای صندوق رای دیدند و به کشوری رفتند که فکر می کنم هیچ وقت معنای انتخابات برای آنها مفهومی نداشته است و بندگان خدا تاکنون رنگ صندوق آرا را ندیده اند.

روحانی افزود: امیدواریم یک روزی عربستان این راه را انتخاب بکند و در پی قدرت ملی باشد. صندوق آرا برای مردمش بگذارد و اجازه دهد حاکمانش به صورت موروثی نباشند. خود مردم انتخاب بشوند و آن روز قدرت عربستان به مراتب بیشتر از امروز خواهد بود.

نیاز به تست موشک داشته باشیم تست خواهیم کرد

رئیس جمهور منتخب دوازدهم در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، درباره سخنان وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص برنامه موشکی ایران و حمایت از مقاومت در منطقه گفت: این سخنان رویا پردازی است و قرار نیست آنها دنبال رویا پردازی باشند. مردم ایران برای دفاع از خود و تسلیحاتی که در اختیار دارند از کسی اجازه نخواهند گرفت.

روحانی ادامه داد: اگر موشک و سلاح نداشته باشیم، عده ای دچار اشتباه محاسباتی خواهند شد کما اینکه قبلا هم عده ای این اشتباه را مرتکب شدند.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه موشک برای دفاع است، اظهار داشت: آمریکایی ها بدانند هر زمانی که از نظر فنی نیاز به تست موشک داشته باشیم، منتظر آن ها نخواهیم ماند و تست خواهیم کرد. ما برجام را در راستای تقویت قدرت دفاعی خودمان می دانیم که در قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل هم تصریح شده است.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه هفت صبح درباره برنامه وی در خصوص برطرف کردن تحریم های غیرهسته ای تصریح کرد: در دولت یازدهم تلاش شد تا دیوار تحریم ها فرو ریخته شود و این امر صورت گرفت؛ البته برخی از دولت های طرف ما خوب عمل کردند و برخی به صورت حداقلی به تعهداتشان عمل کردند.

نیاز به نیروی جوان تری برای اداره کشور داریم

وی افزود: اگر خواست ملت چنین باشند و همه ارکان قدرت به اجماع برسند و مقام معظم رهبری هدایت این امر را به عهده بگیرند این کار شدنی است.

روحانی تصریح کرد: تحریم ظالمانه و غلط است و بر خلاف اصول زندگی جوامع بشری است و در برابر این عمل نادرست ایستادگی می کنیم.

رئیس جمهور منتخب دوازدهم در پاسخ به سوال خبرگزاری اسپانیا در خصوص وعده وی برای دسترسی مردم به آزادی بیشتر و اگر مخالفین در این مسیر کارشکنی کنند گفت: در جامعه بزرگی مانند ایران افکار واحد نیست و طبیعتا در مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نظرات یکسان وجود ندارد، اما اصولی در قانون اساسی به صورت صریح وجود دارد.


وی افزود: انتخابات برای این است که مردم تعیین کنند در چهار سال آینده چه تفکری را انتخاب کرده اند، اما باید بر مبنای رای اکثریت جامعه اداره شود و البته بر منافع اقلیت هم باید توجه شود.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر در خصوص تغییر در کابینه دوازدهم گفت: ما نیاز به نیروی جوان تری برای اداره کشور داریم. در دولت یازدهم در شرایطی سختی بودیم که باعث خالی بودن خزانه و رشد منفی اقتصادی کشور شده بود و برخی از وزرای دولت یازدهم، به دلیل تجربه ارزشمندشان که در شرایط حساس کار را به دست گرفتند.

مردم مراقب دین، اخلاق و انقلابشان هستند

رئیس جمهور تصریح کرد: سن مدیریت باید کاهش پیدا کند و در این زمینه دستور داده ام سازمان استخدامی کشور سن مدیریت را ۵ سال کاهش دهد و استخدام جوانان نخبه برای مشاوره وزرا در دستور کار است تا هم بتوانیم دولت کارآمد تری داشته باشیم و هم حرکت برای پیشرفت را پر شتاب تر کنیم.

روحانی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) مبنی بر اینکه برخی با اظهارنظرهای خود به دنبال بالا بردن سطح توقع مردم از دولت دوازدهم هستند و می‌گویند وعده‌هایی که کاندیداهای رقیب در دوران رقابت‌های انتخاباتی می‌دادند را دولت باید اجرا کند، گفت: تلاش می‌کنم به وعده‌هایی که دادم، عمل کنم زیرا اولویت با این وعده‌ها است. حرکت دولت باید بر مبنای برنامه‌ای باشد که در دوران انتخابات ارائه داده‌ایم و در اختیار مردم است، اما این به معنای آن نیست که از نظرات کاندیداها و گروه‌های دیگر استفاده نکنیم. ما باید همه نظرات را مرور کنیم، حتماً مسائلی در بین برنامه‌های آنها وجود دارد که ما باید از آنها استفاده کنیم؛ به هر حال آنها نیز جمعی بودند که برای آینده کشور فکر کردند و برنامه‌ای ارائه دادند.

وی ادامه داد: من خواهش می‌کنم همه مردم، احزاب و گروه‌ها به اداره کشور خود کمک کنند و به این فکر نکنند که چه کسی برنده شده است؛ فرد پیروز را به عنوان منتخب مردم نگاه کنند نه به عنوان حسن روحانی. همه به دولت آینده و منتخب مردم کمک کنند و دست به دست هم دهند تا کشور را آبادتر و سرزنده‌تر بسازیم. من از همه احزاب، گروه‌ها و تشکل‌ها خواهش می‌کنم که در این راه ما را همراهی کنند و به آنها می‌گویم که نشاط با انقلاب و منافع ملی و اسلام مخالف نیست؛ بگذاریم مردم با نشاط باشند.


رئیس‌جمهور افزود: یک جمله می‌گویم و امیدوارم که از آن سوءاستفاده نشود «به نوعی با مردم رفتار کنید که در این یکی، دو هفته قبل از انتخابات رفتار کردید». ما در این هفته با مردم برای چه رفتار ملایم‌تری داشتیم؛ برای اینکه مردم پای صندوق‌های رأی بیایند، زیرا صندوق‌های آرا سرنوشت ملی ایران را رقم می‌زنند. من می‌گویم با همین مردم باید کشور و آینده را ساخت؛ به همین شکل که در این چند هفته با مردم برخورد کردید، رفتار کنید. مردم مراقب دین، اخلاق و انقلابشان هستند.

بگذارید مردم عراق و سوریه خودشان تصمیم بگیرند

روحانی در پاسخ به سؤال خبرنگار MTN۲۴ و روزنامه کلمبیایی که پرسید دولت شما برخلاف دولت قبلی در زمینه اقتصادی و تجاری سعی کرده است روابطش را با کلیه کشورهای آمریکای لاتین توسعه دهد؛ راهکار شما برای توسعه این روابط چیست و با توجه به اینکه کشور کلمبیا که همسو و متحد شما است، آیا شما به عنوان یک معتدل و میانه‌رو توانسته‌اید با آقای مادرو در مورد مشکلات و اعتراضات سیاسی صحبت کنید؟ گفت: در زمینه مسائل اقتصادی ما می‌خواهیم با همه کشورهای مختلف بر اساس منافع مشترک کار کنیم. در سفری که من، آقای جهانگیری و سایر وزرا به آمریکای لاتین داشتیم نیز بر این موضوع تأکید شد. آمریکای لاتین، مردم و پتانسیل بسیار خوبی دارد و منافع بسیاری از لحاظ اقتصادی در این منطقه وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: اعتراضاتی که در ونزوئلا اتفاق می‌افتد، چیز تازه‌ای نیست و در همه دنیا اتفاق می‌افتد. همه حرف ما به همه دنیا و نسبت به سوریه و عراق این است که راجع به ملت‌ها تصمیم نگیرید و بگذارید خود این ملت‌ها برای خودشان تصمیم بگیرند. ما می‌گوییم بگذارید مردم عراق و سوریه خودشان تصمیم بگیرند. مردم ونزوئلا هم به همین شکل است و آنها باید خودشان برای سرنوشتشان با توجه به نظر اکثریت تصمیم بگیرند و به طور طبیعی اساس مردم‌سالاری بر همین است.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcj8mex.uqeoyzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما