جمعه ۲۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۱۲
کد مطلب : 34472
منبع : خبرگزاری شبستان
مدیر موسسه سبک زندگی آلاء:

غرب نخستین بار در بازی های رایانه ای از داعش رونمایی کرد!

قم نيوز : قم نگار: می‌توان در بازی‌های چند سال پیش غرب افرادی با شمایل و تیپ گروهک تروریستی داعش را مشاهده کرد که با لباس‌های سیاه به شهر‌ها و مساجد حمله می‌کردند؛ این یعنی دشمن از چند سال قبل به فکر بوده است.
غرب نخستین بار در بازی های رایانه ای از داعش رونمایی کرد!
به گزارش قم نگار، حجت الاسلام محمود رضا قاسمی، مدیر مسوول موسسه فرهنگی هنری سبک زندگی آلا در پاسخ به این سوال که چه مولفه هایی برای انتخاب بازی های رایانه ای ویژه کودکان باید در نظر گرفته شود، اظهار کرد: پیش از پاسخ به این سوال باید دانست یکی از مشکلاتی که در زمینه بازی های رایانه ای گریبانگیر جامعه ماست، نبود بازی نامه ای بر اساس سبک زندگی اسلامی – ایرانی است.

وی ادامه داد: به جز تعداد محدودی، اغلب بازی های که توسط شرکت های ایرانی تولید می شود، متاسفانه فاقد این محتوا یعنی ساخت بر اساس بازی نامه و عنصر سبک زندگی اسلامی – ایرانی است.

حجت الاسلام قاسمی با بیان اینکه بازی ها به استراتژیک و سرگرم کننده و دیگر موضوعات تقسیم می شوند، تصریح کرد: در این راستا باید شورای عالی بازی های رایانه ای، طرح نامه بازی های رایانه ای و بازی نامه را تدوین کرده و سلیقه ای پیش نرفت و با دید حرفه ای و همه جانبه به این موضوع نگریست.

این پژوهشگر با تاکید بر اینکه برای ساخت بازی های رایانه ای باید مولفه ها و اهدافی تعریف شود تا به کاربر موضوعاتی بر اساس ارزش های اسلامی – ایرانی انتقال داده شود، عنوان کرد: به طور مثال مدتی پیش انیمیشنی از شبکه پویا برای کوکان پخش شد که به معرفی حیوانات و جانوران می پرداخت و پس از معرفی، با این تکیه کلام که "پس خدا چقدر بزرگ است" به کودک نتیجه گیری همچون بزرگی خدا در سایه تکثر موجوات القا می کرد که این موضوع جای خرسندی دارد هر چند بسیاری از کارتون های این شبکه باید پالایش و بازنگری شوند.

حجت الاسلام قاسمی لحاظ کردن مولفه هایی همچون دشمن ستیزی، محبت به افراد خوب و هوشیاری را در ساخت بازی های رایانه ای امری ضروری دانست و تصریح کرد: در این بازی ها باید ملاک حفظ اخلاقیات، پرهیز از خشونت و پایبندی به ارزش ها معیار قرار گیرد؛ متاسفانه امروز خشونت یکی از عناصر پررنگ در این نوع بازی هاست که آسیب جدی به روح و روان و اخلاق کودکان وارد می کنند.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما در هفته بیش از یک تا دو بازی تولید و حتی به نمایشگاه های بین المللی عرضه می شود، گفت: اما وقتی این بازی ها را بررسی می کنیم، متاسفانه آنها را در راستای سبک زندگی اسلامی و افق تمدن چشم انداز ۲۰ ساله نمی بینیم و در این قالب جانمایی نشده اند، این به علت نبود طرح نامه بازی بر اساس فرهنگ بومی و اسلامی است.

این پژوهشگر و کارشناس مسائل فرهنگی با بیان اینکه دشمن از بازی به عنوان یکی از سلاح های جنگ نرم اسفاده می کند، ابراز کرد: در این راستا به طور مثال پیش از اینکه گروه تکفیری – ترویستی داعش به وجود آید، می توان در بازی های ساخت غرب افرادی با شمایل و تیپ این گروه را مشاهده کرد که با لباس های سیاه همچون داعشی ها به شهرها و مساجد حمله می کردند و این موضوع نشان می دهد دشمن از چند سال قبل از تولید یک بازی، به فکر بوده و طراحی می کند و همه جوانب را در نظر می گیرد تا به اهداف خود نزدیک شود.

مدیر مسوول موسسه فرهنگی هنری سبک زندگی آلاء در ادامه با اشاره به اینکه این مساله برای کشور ما که داعیه دار فرهنگ اسلامی و تمدن سازی است، هشدار جدی تلقی می شود و باید از خواب غفلت برخاست، تاکید کرد: ما نیز همچون دشمن باید ۱۰ سال دیگر را ببینیم نه اینکه در امروز خود هم مشکل داشته باشیم؛ وقتی در فرهنگ اسلامی خود فردی به نام موعود داریم که منجی انسان هاست، چرا از این عنصر استفاده نکرده و بازی هایی طراحی نمی کنیم که کاربر با اعتقاد به چنین مساله ای لِوِل ها و مراحل مختلف را طی کرده و به نتیجه برسد.

حجت الاسلام قاسمی با تاکید بر اینکه متاسفانه ما در مساله یاد شده ضعف داریم، ابراز کرد: ساخت بازی های رایانه ای مستلزم هزینه های گزاف چند میلیاردی است که باید با حمایت مادی و معنوی و همکاری نهادهای مختلف، به پیشبرد این پروسه کمک کرد.

وی اذعان کرد: از سوی دیگر والدین نیز باید در انتخاب بازی ها برای کودکان دقت و حساسیت لازم را داشته باشند و البته به دلیل اینکه در این راستا آبادسازی خاصی انجام نشده، بررسی و تحقیق بیشتری باید لحاظ شود، از طرف دیگر مسوولان فرهنگی با آگاه سازی والدین می توانند در این راستا کمک شایانی را انجام دهند، به طور مثال در خلال کارتون هایی که از شبکه پویا به نمایش در می آید، جلسه نقد و بررسی نیز پخش شود تا آگاهی لازم به والدین انتقال داده شود.

حجت الاسلام قاسمی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین، امروز با یک جستجوی ساده می توان اطلاعات اولیه ای در خصوص هر بازی رایانه ای به دست آورد و از سوی دیگر پدر و مادرها با کنترل غیرمستقیم - به این صورت که وقتی بچه ها مشغول بازی هستند، این بازی ها و نتایج و جوایز پایانی آنها را نظاره گر باشند و در صورت مشاهده اموری ناپسند، اعمال نظر کنند – بر آنها نظارت داشته باشند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcj8xet.uqexazsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما