چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۰
کد مطلب : 27092
آیت‌الله وحید خراسانی:

تنها راه نجات بشر، تفکر و تمسک به کلام اهل بیت(ع) است

قم نيوز : قم نیوز: آیت‌الله وحید خراسانی گفت: فکر و تفکر اهل بیت(ع) تنها راه نجات انسان است و اگر با این کلام مأنوس شویم، به عمق نگاه قرآن پی برده و دنیا را تغییر می‌دهیم.
تنها راه نجات بشر، تفکر و تمسک به کلام اهل بیت(ع) است
به گزارش قم نیوز، به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله وحید خراسانی پیش از ظهر امروز در درس تفسیر خود، با اشاره به اهمیت موضوع تقدیر در آفرینش اظهار کرد: این عالم در یک کبری و صغری خلاصه می‎شود که کبری این قضیه همان «كُلُّ شَیْءٍ عِندَهُ بِمِقْدَارٍ» است.

استاد عالی حوزه علمیه قم افزود: بحث تقدیر از مهمترین مباحثی است که در اینجا بیان شده است و همه عالم را با خود همراه کرده است از آن جمله این‌که؛ به جریان شمس در مستقر خویش اشاره کرده است.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه « وَالشَّمْسُ تَجْرِی لِمُسْتَقَرٍّ لَّهَا ذَلِكَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ » خاطرنشان کرد: همه دنیا حیران همین جمله هستند و به تازگی به این حد پیش رفتند که گوشه ای از کلام خدا در اسرار خورشید را درک کنند.

آیت الله وحید خراسانی بیان کرد: ذَلِكَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ از مهمترین فرازهای قرآن و نهایت کمال و فهم نسبت به این آفرینش است، ولی این که این میزان چقدر است و تقدیر چگونه است؛ سوره قدر هم در همین رابطه نازل شد.

وی با بیان این‌که شناخت رابطه بین غروب و طلوع خورشید نهایت کمال است، گفت: قطعا وجود شمس و طول آن سبب هر نوع معاش و زندگی است.

استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) خطاب به مفضل، افزود: حضرت می‌فرمایند؛ «فَکِّر - یا مُفَضَّل! فی طُلُوعِ الشَّمْسِ وَغُروُبِها، بَلْ تَأَمَّلِ المَنْفَعَةَ فی غُرُوبِها»؛ اینجا امام صادق(ع) برای روز از کلمه فکر و برای غروب، از تامل استفاده شده که نشان از رازهای پنهان است.

مرجع تقلید شیعیان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: فکر و تفکر در کلام اهل بیت(ع) راه نجات بشریت بوده و باید هر روز با این کلام مانوس شویم به عمق نگاه قرآن پی برده و نگاهمان را به دنیا تغییر دهیم.

این مرجع تقلید با ذکر این مطلب که منشا حرکات، طلوع آفتاب است، گفت: منشا سکنات نیز غروب آفتاب است و باید به درستی اندیشید که چرا در روز زمین داغ شده و در شب سرد می شوند؛ قطعا اگر شب نبود، ابدان آرام نمی‌گرفت و به سرعت زوال آن شروع می شد.

آیت الله وحید خراسانی شب و روز را مایه حیات دانست و تصریح کردند: هر انسان و حیوان و موجودی نیازمند خورشید است؛ موادی که در زمین وجود دارد نیز برای خود دنیا از اسرار خلقت است.

این مرجع تقلید تصریح کرد در کلام ائمه(ع) این گونه است که نور و ظلمت ضدین هستند، ولی صلح کردند و هر دو ضدین را خدا با هم توام کرد تا به این عالم حیات ببخشد؛ نشانه معرفت و شناخت معارف خدایی همین است و جز این راهی نیست.

استاد عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امروز دنیای علم به این نتیجه رسیده است که چگونه خداوند بیان کرده خورشید در محل استقرار خود در جریان است که این چرخش ۲۰۰ میل است، زیرا خورشید با جذبه خود زمین و سیارات را به سوی خود می کشد.

انتهای پیام/ 130
https://qomnews.ir/vdcj8ye8.uqeahzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما