جمعه ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : 41717
منبع : خبرگزاری فارس
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

سعودی‌ها برنامه‌ای برای مدیریت حج ندارند/ مفتیان سعودی کشته‌شدن حجاج را قضا و قدر الهی می‌دانند

قم نيوز : قم نیوز: نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه سعودی‌ها برنامه‌ای برای مدیریت حج ندارند گفت: ایران اسلامی تنها کشوری بود که به برکت موضع‌گیری قاطعانه رهبر معظم انقلاب توانست پیکرهای مطهر جانباختگان ایرانی حادثه منا را بازگرداند.
سعودی‌ها برنامه‌ای برای مدیریت حج ندارند/ مفتیان سعودی کشته‌شدن حجاج را قضا و قدر الهی می‌دانند
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی‌عسکر پنجشنبه شب در مراسم نخستین سالگرد ارتحال جانباختگان حادثه تلخ منا که با حضور مراجع تقلید در شبستان امام خمینی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد اظهار کرد: تجربه نشان داده است که سعودی‌ها توان اداره درست حج را ندارند و همانگونه که رهبری فرمودند جهان اسلام باید برای مدیریت حرمین شریفین و حج چاره اندیشی کند.

وی با اشاره به اینکه سعودی‌ها به حجاز، جده و طائف رسیدگی می‌کنند ولی به مکه توجهی ندارند اظهار کرد: آنها می‌گویند که حج را درست مدیریت می‌کنند و مشخص نیست که بر چه مبنایی چنین سخنی را مطرح می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه سوء مدیریت در حج بسیار زیاد بوده و جهان اسلام باید برای این مساله فکری اساسی داشته باشد، اضافه کرد: سعودی‌ها با پول نفت خود حتی دین، ایمان و شرف برخی از انسان‌ها را می‌خرند.

وی با اشاره به اینکه با وجود گذشت یک سال از واقعه منا هنوز هم حجاج برخی از کشورها در عربستان مفقود هستند، تصریح کرد: ایران اسلامی تنها کشوری بود که به برکت موضع‌گیری قاطعانه رهبر معظم انقلاب توانست پیکرهای مطهر جانباختگان حادثه منا را به کشور منتقل کند.

قاضی عسکر با اشاره به اینکه وقتی عربستان میلیون‌ها دلار به حساب یک کشور واریز می‌کند توقع نیست که آنها در برابر اقدامات سعودی‌ها موضع‌گیری داشته باشند افزود: آنها ایران اسلامی را به دخالت در یمن متهم می‌کنند در حالی که خودشان به خاطر یک نخست وزیر وابسته، هر روز این کشور را بمباران می‌کنند و در برابر این جنایات کشورهای خائن و مدعیان دموکراسی نیز سکوت اختیار کرده‌اند.

وی با بیان اینکه 465 نفر در حادثه منا و 12 نفر در حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام جان خود را به دلیل بی‌کفایتی حکومت سعودی از دست دادند اضافه کرد: آیا حج را اینگونه اداره می‌کنند؟ پیام رهبر معظم انقلاب دارای مبانی دینی و قرآنی است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تاکید بر اینکه باید مدیریت حج به افراد متقی سپرده شده و کسانی که در زمره ستمگران هستند نمی‌توانند حج را مدیریت کنند، بیان کرد: نگاهی به تاریخ برگزاری حج نشان می‌دهد که مردم با مشکلات مختلفی از جمله عدم امنیت، ضعف امکانات و ضعف در مسائل بهداشتی و... روبه‌رو بوده‌اند.

وی تاکید کرد: این چگونه اداره کردن حج است که زائر ایرانی به جرم صحبت کردن با یک فرد مسلمان دستگیر می‌شود؛ اگر یک فرد هندی و یا پاکستانی از روحانی شیعه سؤالی بپرسد از طریق دوربین‌های مداربسته او را کنترل کرده و در نهایت دستگیرش می‌کنند.

قاضی عسکر با اشاره به اینکه سعودی‌ها برنامه‌ای برای مدیریت حج ندارند افزود: در واقعه منا وقتی حجاج به بیمارستان منتقل شدند با وجود اینکه اتاق‌ها خالی بود آنها را روی زمین رها کردند و دارو برای درمان بیماران نداشتند و بعد هم شاهد برخوردی ناشایست با پیکر حجاج بودیم.

وی خاطرنشان کرد: مفتیان سعودی این اتفاق را قضا و قدر الهی می‌دانند و کشته شدن حجاج را نتیجه سوء مدیریت خود قلمداد نمی‌کنند. حجاج ایرانی هر کدام دارای مشخصه و نشانه بودند ولی سعودی‌ها این نشانه‌ها را خارج کرده و در جای دیگر نگهداری کردند و وقتی که جنازه‌ها به دلیل شرایط بسیار بد نگهداری تغییر کرد گروه‌های تفحص چگونه می‌توانستند حجاج را شناسایی کنند.

شایان ذکر است مراسم نخستین سالگرد ارتحال جانباختگان حادثه تلخ منا با حضور مراجع تقلید از جمله آیت‌الله نوری همدانی، آیت‌الله شبیری زنجانی، آیت‌الله علوی  گرگانی، نمایندگان بیوت مراجع تقلید، اساتید حوزه، خانواده جانباختگان واقعه منا و مردم برگزار شد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcjaaex.uqevvzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما