سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۰۵
کد مطلب : 48567
منبع : افکارنیوز

شرایط دریافت وام مسکن برای مالکان غیر شش‌دانگی

قم نيوز : قم نیوز: کارشناس ارشد حقوق ثبتی گفت: تنها در صورتی به املاک دو مالکه وام تعلق می گیرد که ارزش آن ۳ دانگ از ملک، از ۱۲۰ درصدِ کل مبلغ وام بیشتر باشد.
شرایط دریافت وام مسکن برای مالکان غیر شش‌دانگی
به گزارش قم نیوز،  امیرحسین عسکری، کارشناس ارشد حقوق ثبت در پاسخ به پرسشی در خصوص شرایط دریافت وام مسکن برای خانه هایی که سند شش‌دانگ ندارند، اظهار کرد: خانه هایی که سند شش‌دانگ آنها به نام یک نفر نیست دو حالت کلی دارند؛ یا اینکه اصلا سند ندارند و از املاک قولنامه ای، بنچاقی و مانند آن محسوب می شوند یا اینکه سند دارند ولی دانگ ها میان ۲ نفر به صورت سه دانگ سه دانگ تقسیم شده است.

این کارشناس حقوقی افزود: در صورت اول که همه مردم از آن آگاهند، بانک‌ها اصلا وام خرید یا ساخت نمی‌دهند بلکه تنها وام جعاله مسکن به املاک بدون سند تعلق می گیرد که مبلغ آن بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، فقط یک میلیون تومان است.

وی ادامه داد: اما آنچه بسیاری از مردم نسبت به آن ناآگاهند، نحوه دریافت وام برای خانه هایی است که ۲ نفر هر کدام برای نیمی از شش‌دانگ آن ملک، سند دارند. برای این منظور، می بایست فردی که سهم دارد، همراه با متقاضی در شعبه آن بانک حاضر شده و رضایت خود را از اعطای وام نسبت به سهم متقاضی به صورت کتبی اعلام کند.

عسکری با بیان اینکه معمولا خانه‌هایی که سه دانگ سه دانگ هستند، کمتر شامل دریافت وام می‌شوند، تصریح کرد: تقسیم دانگ ها میان ۲ نفر سبب می شود تا ارزش سهم متقاضی کاهش یابد که بر اساس آیین نامه های اجرایی تسهیلات مسکن و مصوبات شورای پول و اعتبار، به واحدهای مسکونی ۲ مالکه، در صورتی که ارزش سهم متقاضی پایین باشد، وام تعلق نمی گیرد. تعیین ارزش سه دانگ برای مشمول دریافت وام شدن بر عهده ارزیاب بانک است و بر اساس آیین نامه تسهیلات بانکی، می بایست ارزش آن سه دانگ از ۱۲۰ درصد مبلغ تسهیلات بیشتر باشد.

به گفته این کارشناس حقوقی، در صورتی که بانک تشخیص بدهد که وام به آن سه دانگ تعلق می گیرد و بانک نیز با اعطای وام موافقت کند، کل شش دانگ ملک به رهن بانک می رود و مالک سه دانگ دیگر هم باید نسبت به این موضوع اعلام موافقت کند.

عسکری خاطرنشان کرد: اگر متقاضی دریافت وام خرید یا ساخت مسکن برای ملک غیر شش‌دانگی، «زوجین» باشد، به هیچ عنوان وامی به آنها تعلق نمی‌گیرد؛ زوجین تنها می‌توانند برای املاک شش‌دانگی وام بگیرند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص شرایط دریافت وام مسکن برای خانه هایی که خریدار و فروشنده به ترتیب پدر و پسر باشند، اظهار کرد: قانونا تنها در شرایطی به چنین ملکی وام خرید یا ساخت مسکن تعلق می گیرد که جواز ساخت و پایان کار به اسم فروشنده (پدر) باشد؛ بنابراین اگر پدر متقاضی دریافت وام، خود نیز آن ملک را از فرد دیگری خریده باشد، خریدار (فرزند) نمی تواند نسبت به آن ملک تقاضای وام کند.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcjaiex.uqeomzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما