چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۴۱
کد مطلب : 50447
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
گاردین:

عربستان در صدر فهرست کشورهای توسعه دهنده تروریسم است

قم نيوز : قم نیوز: ک گزارش جدید منتشر شده در انگلستان با قطعیت اعلام کرده است که عربستان سعودی بدون شک در صدر فهرست کشورهای توسعه دهنده تروریسم درجهان قرار دارد.
عربستان در صدر فهرست کشورهای توسعه دهنده تروریسم است
عربستان در صدر فهرست کشورهای توسعه دهنده تروریسم است
به گزارش قم نیوز، یک گزارش تحقیقاتی جدید توسط انجمن هنری جکسون در انگلستان نشان داده که منابع مالی خارجی افراط‌‌گرایی در جهان را عمدتا عربستان سعودی تامین می‌کند. این گزارش جدید همچنین اعلام کرده که دولت انگلستان باید یک تحقیق عمومی در رابطه با تمامی منابع مالی ارائه شده توسط کشورهای خلیج انجام دهد.

این گزارش همچنین اعلام کرده که نهادهای مذهبی انگلستان از جمله مساجد منابع مالی‌شان را در خارج از کشور افشاء کنند.

در این گزارش آمده است: عربستان سعودی از سال 1960 بانی یک تلاش چند میلیون‌دلاری برای ارتقاء وهابیت در سرتاسر جهان اسلام از جمله جوامع مسلمان‌نشین در غرب بوده است.

در ادامه گزارش می‌خوانیم: در انگلستان این کمک مالی عمدتا به صورت کمک به مساجد و موسسات آموزشی اسلامی بوده است که به نوبه خود نقش گسترده‌ای در گسترش واعظان افراط‌گرا و ادبیات افراطی داشته‌اند. نفوذ وهابیت همچنین از طریق آموزش مذهبی به واعظان انگلیسی در خود عربستان سعودی و نیز استفاده از کتب درسی عربستان در بعضی از مدارس مستقل اسلامی انگلستان منتقل شده است.

این گزارش می‌افزاید: تعداد زیادی از جدی‌ترین واعظان افراط‌گرا متعقد به ایدئولوژی سلفیت- وهابیت هستند و چه از طریق تحصیل در عربستان و یا به عنوان بخشی از برنامه کمک تحصیلی،  به افراط‌گرایی تامین مالی شده از خارج از کشور وابسته هستند.

تام ویلسون نویسنده این گزارش می‌گوید: عربستان سعودی بی‌شک در صدر فهرست کشورهای توسعه دهنده تروریسم قرار دارد. تحقیقات نشان می دهد که برخی از افراد و بنگاه‌های عربستان سعودی به شدت در صادرات ایدئولوژی غیرقابل تحمل و متعصبانه وهابیت درگیر بوده‌اند. به همین دلیل نیز خنده‌دار است وقتی عربستان سعودی کشور‌های دیگر چون قطر را متهم به افراط‌گرایی می‌کند، حال آن که خودش مقصر اصلی است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد هرچند عربستان سعودی وانمود می‌کند که باید سرمایه‌گذاری بر روی افراط‌گرایی را کاهش داد اما در واقع در سال‌های اخیر این رژیم سطح سرمایه‌گذاری خود را روی وهابیت افزایش نیز داده است. بر اساس این گزارش عربستان سعودی در سال 2007 حداقل 2 میلیارد دلار (1.5 میلیارد یورو) به طور سالانه خرج ارتقاء وهابیت در جهان کرده است و آمار نشان می‌دهد که این رژیم در سال 2015 این رقم را دو برابر ساخته است.

 این یافته‌ها در حالی ارائه می‌شوند که نخست وزیر انگلستان نیز توسط منتقدین برای انتشار گزارش خود از منابع مالی خارجی تروریسم در انگلستان تحت فشار قرار دارد. به نظر می‌رسد دولت انگلستان برای انتشار منابع خارجی تروریسم تردید نشان می‌دهد زیرا نمی‌خواهد روابط خارجی خود با کشورهای خلیج‌نشین و در صدر آنان عربستان سعودی را با خطر تیرگی روبرو سازد.

عربستان سعودی به احتمال زیاد از این یافته‌ها عصبانی شود، زیرا علارغم اینکه قطر مقصر اصلی حمایت از تروریسم شناخته می‌شود، این گزارش حرف دیگری می‌زند.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcjaxei.uqeyxzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما