سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۵۷
کد مطلب : 37659
منبع : خبرگزاری مهر
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع):

هنر انقلاب باید در مسیر واقعی خود قرار بگیرد

قم نيوز : قم نیوز: رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه حوزه علمیه به تأثیرگذاری و ارزش هنر واقف است، گفت: هنر انقلاب باید در مسیر واقعی خود قرار بگیرد.
هنر انقلاب باید در مسیر واقعی خود قرار بگیرد
به گزارش قم نیوز به نقل از حوزه هنری استان قم، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار رئیس و جمعی از مدیران حوزه هنری انقلاب اسلامی و حوزه هنری قم با گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی كه مزین به نام شهید آوینی است، گفت: امیدواریم هنر انقلاب اسلامی در همه ابعاد جامعه به نحو موثر تحقق پیدا كند و خداوند درجات شهدای ما را متعالی كند.

وی ادامه داد: موضوع رابطه هنر و دین بسیار مهم است. یكی از بركات انقلاب اسلامی، هویدا شدن ابعاد دین بود كه قبل از انقلاب تنها گوشه‌ای از آن نمود پیدا كرده بود، اما با تحقق انقلاب، ابعاد دین در جامعه مشخص شد و به بركت آن، به بسیاری از معارف و ارزش‌ها آگاهی پیدا كردیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: مقابله با زور، ایستادن مقابل ظالمین، جان دادن و دفاع از حقیقی‌ترین حقیقت‌ها، دفاع از مستضعفان و نصرت خدا به مدد انقلاب تجلی پیدا كرد كه این، مدخلی برای دفاع از ارزش‌های انقلابی بود.

وی گفت: یكی از جهاتی كه اثر انقلاب مشخص كرد، زنده شدن واقعی هنر بود و امروز برخی از آثار آن را در قالب فیلم، شعر و تئاتر می‌بینیم. من معتقدم اگر صدها كتاب درباره زندگی انبیاء نوشته شود، تأثیرگذاری آن به اندازه یك فیلم دینی نیست. این مطلب را حوزه علمیه می‌داند و به تأثیرگذاری و ارزش هنر واقف است، اما هنر انقلاب باید در مسیر واقعی خود قرار بگیرد.

آیت الله فاضل لنکرانی درباره ارتباط هنر و دین عنوان كرد: همان طور كه دشمن از همین وسیله، همه شئون جامه را هدف گرفته، ما می‌توانیم اخلاق جامعه و سیاست را از راه هنر تصحیح كنیم. در حال حاضر قدم‌هایی در این زمینه برداشته شده اما بخشی از كار كه به طور مستقیم در ارتباط با این مجموعه است، این است كه رابطه فقه را با هنر مشخص كنیم. همه هنرمندان متعهد به این پاسخ نیازمندند كه فقه درباره جزئی‌ترین مسائل چه پاسخی می‌دهد؟

هنرمندان باید اطلاعات فقهی خود را قوی كنند

وی با اشاره به اینكه هنرمندان ما واقعا باید اطلاعات فقهی خود را قوی كنند، اظهار داشت: آن‌ها باید مرزهای بین حلال و حرام را به خوبی تشخیص دهند، چون در هنر باید اصل بین حلال و حرام و اصلاح  و فساد رعایت شود. گاهی یك فیلم در مسیر اصلاح فرهنگی جامعه است و فقه در این رابطه حرف دارد. یك هنرمند ممكن است با تبحری كه دارد باطل را حق جلوه دهد و بالعكس.

استاد حوزه علمیه قم گفت: هنرمند باید باور كند كه برای دستیابی به هنر واقعی و جای گرفتن هنرش در جایگاه واقعی، در صورت جدایی از دین به نتیجه نمی‌رسد.

وی با اشاره به اینكه سریالی مثل سریال «یوسف پیامبر» هیچ‌وقت كهنه نمی‌شود، گفت: یكی از آثار هنر واقعی، بقا و جاودانگی است. به همین دلیل هنرمند باید اطلاعات خود را از دین افزایش دهد و به سراغ فقها بیاید، ضمن آنكه اسم این فقها تنها نباید در پایان تیتراژ فیلم‌ها باشد.

آیت الله فاضل لنکرانی در زمینه ارتباط طنز با فقه با بیان اینكه در بخش طنز صحبت‌های زیادی در فقه داریم، توضیح داد: بخش عمده كارهای تلویزیونی طنز در مقوله‌های مختلف‌اند و ما به این طنز احتیاج داریم اما همه آن ها احكام مخصوص به خود را دارند. تقاضای من این است كه این باور را در بین هنرمندان ایجاد كنیم كه هنر واقعی و اسلامی از دین جدا نیست. از طرف دیگر اگر خود حوزه علمیه به مباحث هنری ورود پیدا كند، بسیاری از مباحث كتابخانه‌ها به صحنه می‌آید و اگر سئوالات هنرمندان به محیط‌های فقهی بیاید، علم فقه ما توسعه پیدا می‌كند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: این باور در حوزه به وجود آمده كه موضع دین در هنر مشخص شود و به سئوالات پاسخ دهد. ما گروه فقه هنر و فقه رسانه را در اینجا تشكیل داده‌ایم و نیازمند تقویت و غنی شدن این گروه‌ها هستیم. من امیدوارم همه این‌ها در خدمت به اسلام و بشر كه ارزنده‌ترین آفریده خداست قرار گیرد.

دین می‌تواند از هنر به عنوان یك وسیله موثر دفاع كند

محسن مومن شریف، رئیس حوزه هنری نیز در این دیدار به بركات فرارسیدن ماه رجب و برپایی هفته هنر انقلاب اسلامی اشاره كرد و گفت: رابطه مذهب و هنر پیش از انقلاب اسلامی خوب نبود و شكاف عمیقی در این رابطه وجود داشت اما پس از آن، جامعه متدین با هنر آشتی كردند و هنر با ارزش‌های دینی ارتباط برقرار كرد.

وی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر با پیشرفت زمان مسائل هنری پیجیده‌تر شده است. كارهایی در این زمینه انجام می‌شود اما ما نیازمند كار اساسی در حوزه هنرهای تصویری هستیم و برای كسانی كه كار هنری انجام می‌دهند، نتیجه این فعالیت‌ها هنوز مشخص نشده است.

مومنی شریف در این دیدار خطاب به آیت الله فاضل لنکرانی گفت: ما امیدواریم بخشی از دغدغه‌های شما این باشد؛ چرا كه بیش از هر زمانی، هنر نیازمند دینی شدن است و دین می‌تواند از هنر به عنوان یك وسیله موثر دفاع كند.
https://qomnews.ir/vdcjhmet.uqeaizsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما