چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب : 16689
اختتامیه دومین کنگره بین المللی علوم انسانی در قم

آیت الله اعرافی: دانشگاه و حوزه نیازمند تغیرات اساسی در حوزه علوم انسانی هستند

قم نيوز : قم نیوز : رئیس جامعه المصطفی العالمیه گفت: برای نیل علوم انسانی اسلامی با رویکردهای مختلف نیازمند این هستیم که در حوزه و در دانشگاه زیر ساخت‌ها مورد تغییر قرار گیرند.
آیت الله اعرافی: دانشگاه و حوزه نیازمند تغیرات اساسی در حوزه علوم انسانی هستند
به گزارش قم نیوز، آیت الله علیرضا اعرافی ظهر دیروز در اختتامیه دومین کنگره بین المللی علوم انسانی که در موسسه اسراء برگزار شد اظهار کرد: نخستین تعریف از علوم انسانی اسلامی آن است که بتوانیم مبانی هستی‌شناسی و ریزه‌کاری‌های مبانی آن را از معارف و متون دینی استخراج کنیم  و به جامعه علمی کشور این داده‌ها را ارائه کنیم.
 
رئیس جامعه المصطفی العالمیه افزود: علم انسانی دینی دانشی است که مسائل و موضوعات مطروحه در کتاب و سنت الهی را به وسیله همان ابزارات به شیوه کلاسیک در اختیار مردم قرار می دهد.
 
اعرافی با اشاره به اینکه عوامل متعددی در ارائه این نسخه وجود دارند تصریح کرد: این گزاره‌ها در قلمرو دانش به معنای تعلیم و تربیت عام مورد استفاده قرار می‌گیرند.
 
وی خاطرنشان کرد: در دانش دینی با مسائلی برخورد می‌کنیم که زمانی این مسائل را مورد بررسی قرار می‌دهیم متوجه می‌شویم تمامی این علوم اعتبار خود را از علوم دینی گرفته‌اند و این یکی از نکات بارز بررسی علوم انسانی است.
 
استاد حوزه علمیه قم  با بیان اینکه علمی که پایه‌های دینی را در خود جای داده باشد در گروه علوم انسانی اسلامی جای می‌گیرد اظهار کرد: عده‌ای دیگر علومی را که در حوزه‌های علوم انسانی توسط مسلمانان مورد بررسی قرار گرفته باشد را ملاک این ارزیابی می‌دانند.
 
رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه تعاریف مختلفی در این زمینه وجود دارد افزود: علمی که با رویکرد الهی در همه موضوعات آمیخته باشد را نیز علوم انسانی اسلامی گفته‌اند.
 
اعرافی با اشاره به اینکه مسلمانان دارای ظرفیت روش‌شناسی عمیقی هستند تصریح کرد: علوم انسانی اسلامی با رویکردهای مختلف نیازمند این است که هم در حوزه و هم در دانشگاه زیر ساخت‌های حوزوی خاصی مورد تغییر قرار گیرد.
 
وی با اشاره به اینکه در زمنیه حوزه باید تغییراتی اساسی  صورت گیرد خاطر نشان کرد: گسترش روش شناسی علوم انسانی که دارای پتاسنسیل بسیار بالایی است باید به عنوان یکی از سرفصل های اصلی این تغییرات در حوزه قرار گیرد. 
 
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اجتهاد شناسی جدید در فلسفه تربیت و امتداد فلسفه های علوم انسانی در عرصه های مختلف از دیگر تغییرات اساسی در حوزه های علمیه است خاطرنشان کرد: باید تدبیرهای جدید در زمینه فقه پویا، تحقیقات تجربی، تفسیرات موضوعی، هدایت شخصیت‌های بزرگ نیز از دیگر مسائلی است که باید در زمینه تحول علوم انسانی مورد توجه قرار گیرد.
 
رئیس جامعه المصطفی العالمیه افزود: حرکت مقدسی در حوزه‌های علمیه به برکت انقلاب و تاکیدات امام راحل و رهبر معظم انقلاب آغاز شده که امیدواریم علاوه بر قدر دانستن از کارهای گذشتگان به سمت اقدامات عمیق‌تر و جدی‌‌تر پیش برویم.
 
انتهای پیام/ 125
https://qomnews.ir/vdcjhmev.uqemozsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما