چهارشنبه ۷ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۳
کد مطلب : 50159

فاز اول مرمت کاروانسرای صدرآباد قم آغاز شد

قم نيوز : قم نیوز: معاون میراث فرهنگی استان قم گفت:فاز اول مرمت کارونسرای سنگی صدرآباد در بخش مرکزی استان قم آغاز شد.
فاز اول مرمت کاروانسرای صدرآباد قم آغاز شد
فاز اول مرمت کاروانسرای صدرآباد قم آغاز شد
به گزارش قم نیوز، عمار کاوسی معاون میراث فرهنگی استان  قم گفت: در راستای اجرای مرمت ابنیه تاریخی استان قم، فاز اول مرمت کاروانسرای صدرآباد با هزینه ای بالغ بر یک میلیارد و چهارصد میلیون ریال از محل اعتبارت ملی آغاز شد.

وی ادامه داد: این کاروانسرا نیاز به تعمیرات اساسی دارد زیرا تاکنون هیچ گونه رسیدگی به آن نشده است و اگر فاز اول مرمت آن را آغاز نمی کردیم، بیم تخریب آن وجود داشت.

عمار کاوسی با اشاره به شروع فاز اول مرمت این بنا اضافه کرد : این عملیات شامل استحکام بخشی پایه ها، حذف الحاقات غیر اصولی و مرمت های اضطراری و نجات بخشی می باشد ،همچنین تعمیر بخشی از پُشت بام، اجرای کف فرش با آجر سنتی از دیگر بخش های مرمت این بنای شاخص تاریخی است.

وی افزود:بنای کاروانسرا صدرآباد منحصر به فرد و شامل دو حیاط مرکزی و شش بُرج دیده بانی است، تمام بنای کاروانسرا با آجر ساخته شده و حتی پُشت بام نیز با آجرهای خطائی فرش شده است.

عمار کاوسی گفت: در خارج محوطه کاروانسرا در شمال شرقی آن، آب انباری قرارداد که بوسیله یک دیوار چینه ائی به کاروانسرا مربوط .می شده است.

وی گفت:  قدمت کاروانسرای صدر آباد مربوط به دوران صوفیه –قاجار است و در بخش مرکزی و  50 کیلومتری شمال شرقی قمواقع شده است. این اثر در تاریخ 6 آبان ۱۳63 با شماره ثبت 1668 به عنوان یکی از آثار ملی ایرانبه ثبت رسیده است.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcjhvei.uqeyizsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما