دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 45696

چرا نسل دایناسورها منقرض شد؟

قم نيوز : قم نیوز: پیش‌تر تصور می‌شد تخم دایناسورها بین 11 تا 85 روز طول می‌کشد تا جوجه شود و این بار پیش‌بینی دانشمندان چند برابر افزایش یافته است.
چرا نسل دایناسورها منقرض شد؟
به گزارش قم نیوز، محققان می‌گویند علت اینکه دایناسورها منقرض شدند این بوده است که مدت زیادی طول می‌کشید تا جوجه آنها سر از تخم بیرون بیاورد.

نتایج حاصل از یک مطالعه جدید نشان داد تخم دایناسور حدود ۶ ماه طول می‌کشیده است تا به جوجه تبدیل شود که این دوره زمانی در مقایسه با پرندگان امروزی بسیار بیشتر است. این دوره زمانی طولانی حیات دایناسورها را به خطر انداخته و به مرور زمان باعث شده است آنها منقرض شوند.

مدت زمان لازم برای جوجه‌کشی در جانوران مختلف متفاوت است و از این نظر نمی‌توان اطلاعات زیادی در مورد حیوانات به دست آورد. در حالی که جنین انسان ۹ ماه طول می‌کشد تا متولد شود، شترمرغ برای تولد جوجه خود تنها ۴۲ روز منتظر می‌ماند.


دانشمندان برای سال‌های طولانی تصور می‌کردند نحوه تولد جوجه دایناسورها از تخم شبیه به پرندگان امروزی است و این نخستین باری بود که به صورت علمی ثابت شد دوره زمانی جوجه شدن تخم دایناسورها طولانی‌تر بوده است. پیش از این تصور می‌شد تخم دایناسورها بین ۱۱ تا ۸۵ روز طول می‌کشد تا جوجه شود و این بار پیش‌بینی دانشمندان چند برابر افزایش یافته است.

هم‌اکنون این فرضه مطرح شده است که دوره زمانی طولانی برای تولد جوجه دایناسورها مهم‌ترین عاملی بوده که حیات آنها را تهدید کرده است. البته در کنار این مسئله هنوز فرضیه برخورد شهاب سنگ با کره زمین هم به قوت خود باقی است. با این وجود دانشمندان می‌گویند طولانی بودن فرآیند تبدیل تخم به جوجه از اثرگذارترین عوامل در این زمینه بوده است.

انتهای پیام / ۱۳۶
https://qomnews.ir/vdcjmmex.uqeihzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما