شنبه ۱ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب : 42806
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم

قم شهري توريستي، هوشمند، توسعه يافته و شهروندمدار مي‌شود

قم نيوز : قم نیوز: بدون شك عمران و آباداني در مجموعه يك شهر بايد بر اساس برنامه‌ريزي و سند چشم‌انداز صورت پذيرد تا حركتي هدفمند به سوي اهداف و آينده صورت پذيرد كه متأسفانه شهر قم تا كنون از برخورداري اين سند محروم مانده بود و در سال‌هاي گذشته، عمران و آباداني آن گاهي به علت نگاه مختلف مديران دستخوش اقدامات مقطعي و سليقه‌اي شده كه روند توسعه شهر را به نوعي دچار خلل نموده است.
قم شهري توريستي، هوشمند، توسعه يافته و شهروندمدار مي‌شود
به گزارش قم نیوز، شهر قم به عنوان يكي از قطب هاي اصلي گردشگري مذهبي ايران هميشه مورد توجه بوده است. اين شهر مذهبي با ميزباني از حوزه‌هاي علميه، به عنوان مركز ترويج و اشاعه مذهب تشيع در جهان اسلام بستر رشد هزاران عالم ديني و تربيت كننده ميليون ها مبلغ بوده و در تمامي ادوار از زمره تاثيرگذارترين شهرهاي ايران مي باشد.

 هرچند اين شهر داراي استعداد و پتانسيل‌هاي بسيار زياد در جهت توسعه شهري است اما به دليل قرار گيري در جغرافياي خشن كوير، عدم دسترسي به آب شيرين، خشك سالي‌هاي متعدد و ده‌ها مشكل با موانع بلندي مواجه شده است. از طرفي مهاجر پذيري و حاشيه نشيني و به طبع آن بروز برخي معضلات اجتماعي در اين شهر و از طرفي قرار گرفتن در مركز كشور به عنوان شاهراه مواصلاتي و حلقه واصله ميان ۱۷ استان كشور مشكلات اين استان را دو چندان كرده است. اما اقدامات مثبت شهرداري قم به ويژه طي يك سال و نيم اخير نه تنها بسياري از موانع را از سر راه اين شهر برداشته بلكه توانسته است به عنوان يكي از الگوهاي توسعه شهري در سطح ملي مطرح گردد.

ترسيم و تدوين سند چشم‌انداز شهر قم در افق پنج‌ساله قم ۱۴۰۰ و بيست ساله قم ۱۴۱۴

بدون شك عمران و آباداني در مجموعه يك شهر بايد بر اساس برنامه‌ريزي و سند چشم‌انداز صورت پذيرد تا حركتي هدفمند به سوي اهداف و آينده صورت پذيرد كه متأسفانه شهر قم تا كنون از برخورداري اين سند محروم مانده بود و در سال‌هاي گذشته، عمران و آباداني آن گاهي به علت نگاه مختلف مديران دستخوش اقدامات مقطعي و سليقه‌اي شده كه روند توسعه شهر را به نوعي دچار خلل نموده است.

در حال حاضر تدوين ۲ سند چشم‌انداز براي شهر قم براي نخستين بار در دستور كار مديرت شهري قرار گرفته است؛ يكي سند چشم‌انداز كوتاه مدت قم ۱۴۰۰ كه با در نظر گرفتن افق پنج‌ساله به آن پرداخته شده است و ديگري سند چشم انداز بلند مدت بيست ساله قم ۱۴۱۴.

اين اسناد كه با نگاهي علمي، جامع، عملياتي و با توجه به مؤلفه‌هايي نظير ديدگاه علماء و مراجع عظام تقليد، جلب نظرات و پيشنهادات نخبگان، طرح تفصيلي شهر قم، اسناد بالادستي از جمله سند توسعه ملي تدوين شده و در آن به تفصيل در خصوص راهبردها، سياست‌ها، و اهداف عملياتي شهر قم بحث شده است و تمامي ظرفيت‌هاي بالقوه و مزيت‌هاي رقابتي شهر مقدس قم را در بر گرفته است.

قم كارگاه بزرگ پروژه‌هاي عمراني

يكي از اساسي‌ترين مؤلفه‌ها و شاخص‌هاي توسعه يافتگي يك شهر زيرساخت‌هاي آن شهر است، مجموعه مديريت شهري قم با به كارگيري تمام توان خود در سال‌هاي گذشته توانسته است عقب‌افتادگي كه در اين بخش وجود داشته را به شكلي مطلوب ساماندهي نمايد و در حال حاضر در گوشه گوشه اين شهر شاهد عمليات اجرايي يكي از پروژه‌هاي عمراني هستيم.

ايجاد ده‌ها تقاطع‌هاي غيرهمسطح، ساخت خيابان‌ها و بلوارهاي جديد جهت دسترسي آسان شهروندان به تمامي مناطق شهري از جمله بلوار پيامبر اعظم(ص) حدفاصل حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد مقدس جمكران به عنوان بزرگترين بلوار معنوي جهان با كاربري‌هاي فرهنگي، رفاهي و خدماتي، بلوار جمهوري اسلامي و بلوار بزرگ مرجعيت به عنوان كريدر غرب به شرق شهر قم، بلوار زائر و بلوار عمار ياسر به عنوان كريدرهاي شمال به جنوب قم، احداث پاركينگ‌هاي طبقاتي و مجتمع‌هاي خدماتي، بهسازي بافت فرسوده شهري و ده‌ها پروژه‌ي عمراني ديگر كه در حال انجام هستند و يا برنامه‌ريزي مدون و دقيقي براي اجراي آن‌ها در آينده انجام شده است.

قم شهري با حمل و نقل كارآمد

احداث خطوط قطار شهري در كلان‌شهرهاي كشور از اواسط دهه هشتاد آغاز شد، شهر قم نيز در اين زمينه همگام با ديگر كلان‌شهرها، در ابتدا با انجام مطالعات براي احداث ۲ خط قطار شهري برنامه‌ريزي شد و عمليات اجرايي خط يك قطار شهري قم از سال ۱۳۸۸ و با حفاري تونل مترو به روش سنتي آغاز شد و در ادامه با به كارگيري بزرگترين دستگاه حفاري كشور، روش مكانيزه حفاري نيز در خط يك مترو قم دنبال شد و هم اكنون پس از ۳ سال حفاري اين مسير ۱۴.۷ كيلومتري بالاخره با روي كار امدت تيم مديريتي جديد در شهرداري قم رو به اتمام است و طبق برنامه‌ريزي‌ها در سال ۱۳۹۶ عمليات اجرايي خط ۲ مترو قم نيز با روش مكانيزه آغاز مي‌شود.

همزمان با اجراي خط يك مترو، شهر قم به عنوان نخستين شهر نسبت به احداث خط منوريل كشور نيز اقدام نمود كه در مسير شمال به جنوب شهر امتداد خواهد داشت. فاز اول منوريل در دو قسمت از پاركسوار شمالي تا حرم مطهر هم اكنون در مرحله تست و آزمايش مي‌باشد تا با تكميل ۳ ايستگاه اين بخش از مسير مونوريل پس از سال‌ها توقف اين پروژه شاهد بهره‌برداري آن در سال ۱۳۹۶ باشيم.

علاوه بر پروژه‌هاي قطار شهري، توسعه و بهسازي ناوگان حمل و نقل عمومي شهر شامل اتوبوس، ميني‌بوس و تاكسي نيز با نگاهي جامع دنبال شده است و با راه‌اندازي ۱۲ مسير اتوبوس تندرو و سامانه بي آر تي در مسيرهاي اصلي سطح شهر و اضافه كردن ناوگان ميني‌بوس براي مسيرهاي فرعي و همچنين نوسازي ناوگان تاكسيراني با تعويض ۱۴۰۰ خودرو در سال جاري از جمله اقداماتي است كه نقش به سزايي را در افزايش بهره‌مندي زائرين و مجاورين از خدمات حمل و نقل عمومي در پي داشته است و باعث شده تا شهر قم، فاصله چنداني با استانداردهاي حمل و نقل شهري نداشته باشد.

قم شهر هوشمند

شهرقم جز معدود شهرهاي ايران است كه توانسته گام‌هاي ارزشمندي را در مسير هوشمندسازي و شهر الكترونيك بردارد، طي يك سال و نيم اخير اجرا و پياده‌سازي بسترهاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري شهر هوشمند نظيراجراي شبكه فيبر نوري در تمامي مناطق شهري و ايجاد شبكه واي فاي شهري، ارائه خدمات الكترونيك شهرسازي در بستر اينترنت و اينترانت، سيستم‌هاي يكپارچه و اتوماسيون‌هاي مختلف در كنار ايجاد مركز مديريت هوشمند ترافيك و كنترل عبور و مرور شهر با سيستم هوشمند از اقدامات اين حوزه است كه توانسته شهر قم را پيشگام هوشمندسازي نمايد.

تلاش براي افزايش سرانه‌ي تفريحي و رفاهي

شهروندان قم از ديرباز از فقر فضاهاي تفريحي، رفاهي و خدماتي در اين شهر رنج مي‌‌بردند و مسافران و زائران نيز شهر قم را فقط به واسطه زيارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(ُس) و اقامه نماز و عبادت در مسجد مقدس جمكران مي‌شناختند و ايجاد فضاهايي با ظرفيت‌هاي رفاهي، تفريحي و خدماتي و دسترسي به آن جزئي از آرزوهاي شهر قم بوده است، در سال‌هاي اخير به لطف سياست‌هاي مديريت شهري قم و ارائه طرح‌هاي تشويقي براي سرمايه‌گذاران شاهد ايجاد و احداث تعداد زيادي از مجموعه‌هاي خدماتي، تفريحي و رفاهي زيادي در اين شهر هستيم و طبق برنامه‌ريزي‎هايي كه انجام گرفته است در آينده نيز شاهد افزايش چندين برابري اين مجموعه‌ها خواهيم بود.

افتتاح نخستين پارك آبي قم، احداث سورتمه بوستان علوي، چندين مجتمع بزرگ تجاري و رفاهي، مجتمع‌هاي گردشگري در سطح استان، احداث هتل‌هاي پنج ستاره و مجموعه‌هاي اقامتي مدرن و در كنار آن‌ها طرح‌هايي نظير احداث تله سيژ، احداث آكواريوم، احداث باغ پرندگان و... كه در حال انجام است، مي‌تواند نويدي باشد بر پايان فقر ديرينه شهر قم از فضاهايي از اين دست كه در ايجاد شور و نشاط براي شهروندان و مسافرين نقشي ارزنده را دارد.

قم شهري كويري كه سبز مي شود

شهرداري قم با انجام تحقيقات گسترده علمي توانسته است گياهان منطبق با آب و هواي كويري شهر قم را پرورش دهد و اين مسئله يك قدم موفق در مسير سبزتر كردن اين شهر است. شهر قم هرچند با مشكلات مختلف آب و هوايي از قبيل خشك سالي و تغييرات دمايي قابل توجه در فصول مختلف سال رو به رو است اما مسئولين شهري با يك همت مضاعف موفق شده‌اند اين شهر را در اين شرايط نامساعد نيز سبز نگه دارند و فضاي سبز مطلوبي را ايجاد كنند و برنامه‌ريزي خوبي نيز براي گسترش اين فضاي سبز داشته باشند تا علاوه بر افزايش سرانه‌ي فضاي سبز شهري، در تلطيف هوا و جلوگيري از آلودگي‌ها نيز نقشي به سزا را داشته باشد.

كمربند سبز اطراف شهر نيز از ديگر اقدامات قابل توجهي است كه مي‌تواند كمك قابل توجهي به رفع معضل ريزگردهاي شهر قم داشته باشد كه در سال‌هاي اخير در آسمان شهر قم به وفور ديده مي‌شوند.

شهر كويري قم اگر در همين راستا بتواند مسير خود را ادامه دهد و با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته در كاشت و نگهداري گياهان منطبق با آب و هواي قم موفق باشد طي ۵ سال آينده فضاي سبز اين شهر رشد قابل ملاحظه‌اي خواهد داشت و همين مسئله شهر قم را سبز تر از قبل خواهد كرد.

نگاه علمي و به كار گيري روش‌هاي جديد و كارآمد در حوزه فضاي سبز نظير اجراي طرح جابجايي درختان با استفاده از روش پيشرفته و جديد Root Box نيز از ديگر افق‌هاي پيش رو در گسترش كمي و كيفي شهر قم بوده كه مي‌تواند منجر به تقويت ساختاري و ابزاري اين حوزه شود.

قم پايلوت ديپلماسي مذهبي در سطح بين‌المللي

شهر قم شهري بين‌المللي است، شهري كه به واسطه قطبيت جهان تشيع و پايگاه علم و فقاهت در سراسر جهان مورد توجه است. از بيش از ۱۲۰ كشور جهان در اين شهر طلبه و دانشجو وجود دارد كه در حال تحصيل و فراگيري علوم مختلف اسلامي هستند و به بركت حضور مراجع عظام و علماء اعلام از علم ايشان بهره‌مند مي‌گردد. ابعاد گوناگون وجهه بين‌المللي شهر قم وقتي عيان مي‌شود كه برقراري ارتباط و تعاملي سازنده از اين شهر با ديگر شهرهاي جهان برقرار باشد و اين امر مستلزم نگاهي فراملي است كه با برنامه‌ريزي جامع و دقيق به آن پرداخته شود.

در كنار نگاه فراگير به جهان اسلام، برقراري ارتباط با شهرهاي بزرگ جهان و استفاده از تجارب اين شهرها در امور مربوط به مديريت شهري و همچنين معرفي شهر قم و جاذبه‌هايي كه مي‌تواند براي گردشگران خارجي داشته باشد و به مقصدي براي سفر آن‌ها تبديل شود نيز از جمله برنامه‌هاي شهرداري قم مي‌باشد كه با تدوين طرحي جامع تحت عنوان ديپلماسي ديني در روابط عمومي و بين‌الملل شهرداري قم به صورت ويژه‌اي به آن پرداخته شده و در دست اقدام مي‌باشد.

شهرداري قم يك شهرداري موفق

شهر قم با حجم مشكلات بسيار زياد در حال تبديل شدن به يك شهر مطلوب است و اين مسئله برخاسته از تلاش شبانه روزي شهرداري قم است. اتحاد و همكاري گسترده ميان مسئولين شهري؛ قم را به يك شهر موفق بدل خواهد كرد كه اگر پروژه‌هاي عمراني آن و برنامه‌هاي توسعه و تحول اين شهر با تامين اعتبارات و زيرساخت‌هاي لازم به انجام برسد قطعاً در ۱۰ سال آينده شهر قم هم تراز با بزرگترين شهرهاي كشور قادر است رقابت جدي را داشته باشد و گردشگران و زائران بسيار زيادي را ميزباني نمايد و طبق قول دكتر سقائيان‌نژاد شهردار قم، ماندگاري ساليانه ۲۰ ميليون زائر در قم كه هم اكنون كمتر از ۶ ساعت است را با انجام اقدامات گسترده به ۲۴ ساعت رسانيده و اقتصاد و گردشگري قم را متحول كرد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcjmoex.uqe8yzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما