شنبه ۵ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۳۰
کد مطلب : 46866
منبع : خبرگزاری فارس
احمد امیرآبادی در گفت‌و گو با خبرنگاران:

کاندیداها مراقب عملکرد خود در فضای مجازی باشند / اعلام صلاحیت داوطلبین تا 31 فروردين‌ماه

قم نيوز : قم نیوز: رئیس هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان قم با تاکید بر اینکه کاندیداها باید مراقب عملکرد خود در فضای مجازی باشند، گفت: کسی که قانون را زیر پا گذارد صلاحیت ورود به انتخابات را ندارد به همین علت از کاندیدها درخواست می‌کنم که قانون را رعایت کنند.
کاندیداها مراقب عملکرد خود در فضای مجازی باشند / اعلام صلاحیت داوطلبین تا 31 فروردين‌ماه
به گزارش قم نیوز، احمد امیرآبادی فراهانی ظهر امروز طی نشست خبری که در فرمانداری قم برگزار شد، با بیان اینکه نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بر عهده نمایندگان مجلس در استان‌هاست، اظهار کرد: مجموعه ناظر بر این انتخابات دارای ساختار ثابت و تشکیلات مشخصی نیستند و نیروی کافی را در اختیار ندارند.

وی اضافه کرد: افراد هیأت‌های نظارت بر انتخابات هر کدام دارای سلایق سیاسی متفاوتی هستند اما این سلایق را در انتخابات دخالت نمی‌دهند با این وجود برخی از نمایندگان به علت تایید یا رد صلاحیت کردن برخی از افراد زیرفشار طرفداران آنها قرار می‌گیرند به همین علت مجلس و نظام باید برای این موضوع تدبیری بیاندیشد.

رئیس هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان قم با بیان اینکه مخالفت‌های بسیاری در مورد نظارت نمایندگان مجلس بر انتخابات شوراها مطرح است، تصریح کرد: مجلس دهم بعد از انتخابات جاری آمادگی لازم را خواهد داشت تا برای رفع مشکل مذکور برنامه‌ریزی کند.

وی با اشاره به اینکه شورای نگهبان نظارت بر انتخابات شوراها را نمی‌پذیرد، عنوان کرد: در کمیسیون شوراها به دنبال روش‌های جدید هستیم تا بتوانیم ترکیب‌‌های جدیدی را ارائه کرده و بتوانیم از مجموعه‌های قوه قضاییه، دولت، یا بخش‌هایی همانند دیوان محاسبات، دادستانی و سازمان بازرسی در راستای نظارت بر انتخابات شوراها استفاده کنیم.

امیرآبادی با تاکید بر اینکه هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستای استان قم با حضور علی لاریجانی و حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور جلساتی را برگزار کرده است، اظهار کرد: هر چند وجود سلایق سیاسی در هیأت‌های نظارت بر انتخابات شوراها قابل نفی کردن نیست اما تا کنون این سلایق در امور مختلف دخالت داده نشده است.

وی از «وافی» به عنوان رئیس هیأت نظارت بر انتخابات شهرستان قم نام برد و مطرح کرد: هیأت‌های نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستای بخش‌ها نیز همانند اعضای هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهرستان قم تجربه مطلوبی در برگزاری انتخابات داشته و در نظارت بر صندوق‌ها و هیأت اجرایی دوره‌های گذشته نقش‌آفرین بوده‌اند.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا در دوره پنجم انتخابات برای هر صندوق رای دو ناظر تعیین شود، مطرح کرد: امیدواریم در این دوره مجوزهای لازم را دریافت کرده تا بتوانیم هزینه‌های ناظران را نیز تامین کنیم.

وی از ثبت‌نام نزدیک به 630 نفر در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان قم تا شب گذشته یاد کرد و گفت: 295 نفر از این افراد به شورای اسلامی شهر و 335 نفر به شورای اسلامی روستا اختصاص دارند که در مجموع 42 نفر آنها زن و 588 نفر مرد هستند.

امیرآبادی با اشاره به اینکه 27 نفر از خانم‌ها برای انتخابات شورای اسلامی شهر و 15 نفر برای انتخابات شورای اسلامی روستا ثبت‌نام کرده‌اند، تصریح کرد: تا کنون برای انتخابات شورای اسلامی شهر قم 262 نفر، برای شهر قنوات 11 نفر، برای کهک 6 نفر، برای سلفچگان پنج نفر، برای دستجرد 6 نفر و برای جعفریه پنج نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در دوره گذشته انتخابات شورای اسلامی شهر و روستای استان قم جمعیت قابل توجهی از افراد رد صلاحیت شدند، مطرح کرد: تا کنون 21 نفر با مدرک حوزوی، 10 نفر با مدرک دکتری، 115 نفر با مدرک فوق‌لیسانس، 173 نفر با مدرک لیسانس، 24 نفر با مدرک فوق‌دیپلم، 60 نفر با مدرک دیپلم و 227 نفر فقط با سواد خواندن و نوشتن در این دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان قم ثبت‌نام کرده‌اند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بیشترین جمعیت ثبت‌نام شده در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان قم در محدوده سنی 41 تا 45 سال بوده و کمترین جمعیت به محدوده سنی بالای 75 سال اختصاص داشته است.

وی از تشکیل هیأت‌های اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان قم یاد کرد و ادامه داد: قانون‌گذار آخرین مرحله بررسی صلاحیت داوطلبین انتخابات شوراهای اسلامی روستاها را بر عهده هیأت نظارت بر انتخابات شهرستان‌ها و آخرین مرحله بررسی صلاحیت داوطلبین انتخابات شوراهای اسلامی شهرها را بر عهده هیأت نظارت بر انتخابات استان‌ها قرار داده است.

امیرآبادی با اشاره به اینکه تا کنون مصوبه شفافی در مورد اعتراض‌ها ارائه نشده است، گفت: روند تایید یا رد صلاحیت‌ها تا 31 فروردین‌ماه به پایان می‌رسد و بر اساس دوره‌های گذشته داوطلبین انتخابات شوراهای اسلامی شهرها سه روز مهلت دارند تا اعتراض خود را اعلام کنند.

وی خاطرنشان کرد: هیأت نظارت بر انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا استان قم در فضای مجازی در حال رصد کردن عملکرد داوطلبین انتخابات است به همین علت اگر فردی خارج از زمان مورد نظر تبلیغات کند، تخلف کرده و در بررسی صلاحیت‌ها این عملکرد او مورد توجه قرار می‌گیرد.

امیرآبادی با تاکید بر اینکه کاندیداها باید مراقب عملکرد خود در فضای مجازی باشند، تصریح کرد: کسی که قانون را زیر پا گذارد صلاحیت ورود به انتخابات را ندارد به همین علت از کاندیداها درخواست می‌کنم که قانون را رعایت کنند.

رئیس هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان قم با بیان اینکه همه باید پایبند به قانون باشیم، اظهار کرد: شکل‌گیری ائتلاف‌ها یکی دیگر از موضوعاتی است که در زمان انتخابات مطرح می‌شود؛ در شکل‌گیری ائتلاف‌ها باید به شناسنامه‌ها توجه کرد چرا که برای رعایت قانون فقط ائتلاف‌هایی باید تشکیل شود که دارای شناسنامه باشد.

وی اضافه کرد: هیأت‌های اجرایی و نظارت باید قانون احزاب را مورد توجه قرار دهند و کاندیداها اگر می‌خواهند ائتلافی را تشکیل دهند باید با تبعیت از قانون احزاب این هدف را دنبال کنند چرا که قانون تعریف جبهه، حزب و ائتلاف را مشخص کرده است.

امیرآبادی با اشاره به اینکه تخریب کردن کاندیداها به عنوان یک تخلف باید مورد توجه هیأت‌های نظارت قرار گیرد، مطرح کرد: عملکرد افرادی که در مسؤولیت‌های گذشته خود به خوبی عمل نکرده‌اند باید مورد نقد قرار گیرد، اما نقد عملکرد با تخریب متفاوت است به همین علت داوطلبان باید احترام یکدیگر را حفظ کرده و قواعد انتخابات را رعایت کنند.

وی یادآور شد: فردی که از ساعت 6 صبح جمعه برای مشارکت در برگزاری انتخابات پای صندوق‌های رای حضور پیدا کرده است و بامداد روز شنبه باید در ابتدا رای ریاست جمهوری و بعد از آن رای شوراها را شمارش کند کار بسیار سختی را بر عهده گرفته است، برای آسان‌تر کردن وظایف این افراد در سطح استان به دنبال برنامه‌ریزی مطلوب‌تری هستیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هیچ فرد عاقلی آخرت خود را به دنیا نمی‌فروشد، گفت: در هیأت نظارت بر انتخابات وظیفه داریم که در بخش‌های مختلف به ویژه بررسی صلاحیت‌ها از حقوق ملت حراست کنیم به همین علت بر اساس قانون عمل کرده و نمی‌گذاریم حقوق مردم و حاکمیت زیر سوال برود.

وی خاطرنشان کرد: در دوره چهارم انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان قم افرادی اعتراض کردند به همین علت هیأت نظارت 10 درصد آرای استان را مورد بررسی قرار داد.

امیرآبادی با اشاره به اینکه از افزایش تعداد نامزدها استقبال می‌کنیم، عنوان کرد: با تحقق این امر شور انتخاباتی بالا می‌رود و امیدواریم که بتوانیم از افراد کارآمد و توانمند که دلشان برای انقلاب می‌سوزد استفاده کنیم به همین علت از آنها درخواست داریم که در انتخابات ثبت‌نام کنند.

وی با تاکید بر اینکه نباید روستایی بدون شورا داشته باشیم، مطرح کرد: در برخی از روستاها فقط یک نفر برای انتخابات ثبت‌نام کرده است در حالی که اگر تعداد آنها به چهار نفر نرسد شورایی تشکیل نمی‌شود؛ رسانه‌های مختلف به ویژه صدا و سیما باید در راستای تشکیل شورا در روستاها و تشویق افراد به ثبت‌نام در انتخابات مشارکت کنند.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcjmoex.uqemmzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما