دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 46406
منبع : خبرگزاری فارس
عضو شوراي راهبري اقتصاد مقاومتي حوزه علميه قم مطرح كرد

جايگاه عدالت در مكتب اقتصادي اسلام

قم نيوز : قم نیوز: عضو شوراي راهبري اقتصاد مقاومتي حوزه علميه قم گفت: اعتقاد به عدالت در مكتب اقتصادي اسلام وجود دارد و به گونه‌اي منابع و امكانات اقتصادي در فقه توزيع شده كه عدالت تأمين مي‌شود.
جايگاه عدالت در مكتب اقتصادي اسلام
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام علی معصومی‌نیا، با اشاره به ارزش‌های اسلامی در زمینه اقتصاد اظهار کرد: جامعه اسلامی جامعه‌ای است که عدالت در آن تجلی پیدا کرده و منابع اقتصادی با کیفیت خاصی در آن وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: حقوق اقتصادی از موارد دیگر است یعنی مجموعه مقررات در زمینه‌های تولید، تجارت، توزیع و مصرف را شامل می‌شود.

مدیر گروه اقتصاد و بانکداری اسلامی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه مکتب اقتصادی دارای بایدها و نبایدها بوده و با حقوق اقتصادی تفاوت دارد گفت: مکتب اقتصادی قرآن بیان می‌کند هدف از مبعوث شدن پیامبران و نزول کتب این است که مردم در جامعه عدالت را اجرا کنند.

وی خاطرنشان کرد: مقررات و فقه مبتنی بر ضوابطی است که در مکتب اقتصادی وجود دارد زیرا اعتقاد به عدالت در مکتب اقتصادی اسلام وجود دارد و به گونه‌ای منابع و امکانات اقتصادی در فقه توزیع شده که عدالت تأمین می‌شود.

معصومی‌نیا با بیان اینکه نظام اقتصادی اسلام مبتنی بر توحید است گفت: خداوند انسان را خلق کرد و او را جانشین قرار داد ولی اختیار انسان و وضع مقررات به دست خدا است. در عرصه اقتصاد انسان باید خدا را در نظر بگیرد در این بخش تفاوت اقتصاد اسلامی با اقتصادهای دیگر مشخص می‌شود.

وی عنوان کرد: انسان در محدوده‌ای حق تصرف در اموال و امکانات اقتصادی را دارد در اقتصاد اسلامی اساس قضیه توحید ربوبی و توحید در رزاقیت است توحید زیربنای اقتصاد اسلامی محسوب می‌شود.

عضو شورای راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه قم یادآور شد: توحید در مالکیت یعنی اینکه انسان در ملک و محدوده‌ای که خدا اجازه داده می‌تواند تصرف کند توحید در ربوبیت و رزاقیت خدا به این معنا است که خداوند رزاق است انسان باید تلاش کند به رزقی که خدا قرار داده دسترسی پیدا کند.

وی تصریح کرد: نهادهایی که در نظام اقتصادی اسلام می‌خواهیم با کمک آنها مکتب اقتصادی را عملی کنیم باید مبتنی بر مبانی بینشی اسلام باشد.

معصومی‌نیا خاطرنشان کرد: دستورات اسلام بیان می‌کند انسان باید حقوق کار و تلاش خود را دریافت کندف نباید پول کسی را بخورد و به ناحق در مال دیگران تصرف کند.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcjmxex.uqemyzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما