دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب : 33798
وزیر کشور در قم:

اقتصاد مقاومتی در اولویت فعالیت‌های دولت قرار دارد

قم نيوز : قم نگار: وزیر کشور اقتصاد مقاومتی را در اولویت فعالیت‌های دولت دانست و گفت: باید به اقتصاد مقاومتی نگاه میان مدت و دراز مدت داشته باشیم و نباید همه انرژی را در اقدامات کوتاه مدت صرف کنیم.
اقتصاد مقاومتی در اولویت فعالیت‌های دولت قرار دارد
به گزارش قم نگار، عبدالرضا رحمانی فضلی پیش از ظهر دوشنبه در همایش وحدت حوزه و دانشگاه که در دانشگاه قم برگزار شد، با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب به اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: ما مواجه هستیم با اقتصاد وابسته و مبتنی بر نفت غیر فعال و غیر پویا و بعد انقلاب امام خمینی(ره) و هم دلسوزان و متخصصان تأکید داشتند با اقتصاد مبتنی بر درآمد‌های نفتی وابسته به تئوری وارداتی نمی‌شود کشور را به سمت آرمان‌های انقلاب هدایت کرد.

وی فقر عمومی، نابرابری‌های منطقه‌ای، افزایش مهاجرت و حاشیه‌نشینی و توزیع نامناسب درآمد‌ها را علت عدم تعادل و توازن ناشی از اقتصاد عنوان کرد.

وزیر کشور افزود: با وجود فعالیت‌های خوبی که در حوزه اقتصاد صورت گرفته اما هنوز در این حوزه اقدامات و تغییرات اساسی صورت نگرفته است.

وی عامل بسیاری از مشکلات اقتصادی را در کاهش منابع نفتی و ناتمام ماندن بسیاری از پروژه‌ها دانست و ادامه داد: در سه بخش رویکردی، ساختاری و عملی در اقتصاد مشکل داریم.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه در دورانی منابع بر اساس جمعیت و فعالیت توزیع شده است، عنوان کرد: این امر سیر معیوبی را ایجاد کرد و با این نگاه‌ها در حوزه ساختاری و عملکردی با نابرابری‌ها و تبعیض‌ها در عرصه‌های مختلف روبه‌رو شدیم.

وی یکی از آسیب‌های حاکم بر نظام را سیستم اداری عنوان کرد و گفت: نظام اداری ما از سرعت و دقت کافی که انتظار می‌رود برخوردار نیستند چرا که منشأ همه فعالیت‌ها در یک مرکز قرار دارد و مناطق قدرت تصمیم‌گیری کمی دارند و نمی‌توانند از طرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه خود بهره بگیرند.

تغییرات ساختاری و نهادی در کشور باید ایجاد کنیم
وزیر کشور با بیان اینکه باید به اقتصاد مقاومتی نگاه میان مدت و دراز مدت داشت و نباید همه انرژی را در اقدامات کوتاه مدت گذاشت، گفت: تغییرات ساختاری و نهادی در کشور باید ایجاد کنیم تا اقتصاد مقاومتی به عنوان امری دائمی و پویا بتواند به راه خود ادامه دهد.

وی با اشاره به محدود بودن منابع گفت: باید اقدامات و فعالیت‌ها را دسته بندی کنیم و آن‌هایی را در اولویت قرار دهیم که به حرکت چرخه اقتصاد کمک می‌کنند.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بر رشد اقتصادی همراه با عدالت اجتماعی تأکید دارند، تصریح کرد: نتیجه فعالیت‌های اقتصادی باید همراه با رشد، افزایش بهره وری و عدالت باشد.

وی با بیان اینکه مردم محور اصلی فعالیت‌ها و پیشبرد اقتصاد مقاومتی هستند، گفت: اقتصاد مقاومتی‌‌ همان طوری که مقام معظم رهبری بار‌ها اشاره کردند باید درون زا و برونگر باشد.

وزیر کشور عنوان کرد: در دولت تدبیر و امید بعد از مذاکرات هسته‌ای و خروج از انزوا و فراهم شدن شرایط جذب سرمایه و ورود به بازار‌های جهانی اکنون اقتصاد مقاومتی در الویت دوم قرار گرفته است.

توجه به استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای
وی با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی اکنون در اولویت فعالیت‌های دولت قرار دارد، عنوان کرد: دولت در حوزه‌های مختلف برای تحقق و نهادینه شدن اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی و طرح‌های مورد نظر را به رهبر انقلاب اسلامی اعلام نموده و امیدواریم با رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی بتوانیم معضلات موجود را برای همیشه در جامعه اسلامی از بین ببریم.

رحمانی فضلی ابراز داشت: اقتصاد مقاومتی، توان بخشی و استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای مورد توجه دولت قرار دارد.

وزیر کشور گفت: دانشگاه‌ها و حوزه‌ها باید برای با تغییر اساسی در ساختار، نگرش و عملکرد در حوزه اقتصاد مقاومتی مشارکت داشته باشند تا اقتصادی که شایسته انقلاب اسلامی است ایجاد شود و آن تمدن اسلامی که دنبال آن هستیم را ایجاد نماییم.

اتنهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcjoaet.uqethzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما