شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۰
کد مطلب : 45678
منبع : سلامت آنلاین

فراورده‌های غذایی که به آنها نگهدارنده می‌زنند

قم نيوز : قم نیوز: یک متخصص علوم و صنایع غذایی با اشاره به برخی محصولات عرضه شده به بازار خوراکی‌ها با استفاده از مواد نگهدارنده در روند تولیدشان گفت: تقریبا محال است که ادعا کنیم از مواد افزودنی و نگهدارنده‌ها درغذاهای کارخانه‌ای استفاده نمی‌شود، مگر آنکه آن محصول به عنوان غذای ارگانیک تایید شده باشد.
فراورده‌های غذایی که به آنها نگهدارنده می‌زنند
به گزارش قم نیوز، دکتر آراسب دباغ مقدم عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی افزود: اغلب کارخانجات، برخی مواد افزودنی از جمله مواد نگهدارنده را به طور عمد در مقادیر کنترل شده و دقیق به منظور بهبود برخی ویژگی ها و افزایش ماندگاری محصول به غذاهای آماده اضافه می کنند.

وی اظهار کرد: اغلب فرآورده های گوشتی حاوی افزودنی های عمدی همچون نمک، ادویه جات و مواد نگهدارنده هستند اما استفاده از این مواد درهمه آن ها عمومیت ندارد.

دباغ مقدم افزود: با توجه به اینکه سوسیس و کالباس حاوی میزان مجاز مواد نگهدارنده به نام نیتریت سدیم هستند، درنتیجه کلیه پیتزاها و پیراشکی های آماده و نیمه آماده تهیه شده با این دو فراورده گوشتی را می توان در گروه مواد غذایی حاوی مواد نگهدارنده قرار داد.

این متخصص ضمن اشاره به اینکه در فرآورده های دودی شده، دود و در فرآورده های نمک سود، نمک، نقش نگهدارنده را ایفا می کند در خصوص ناگت ها گفت: به این فراورده ها ترکیبی به نام پلی فسفات جهت جذب آب و ایجاد تردی و پفکی شدن محصول می افزایند.

وی همچنین اضافه کرد: طبق قانون نباید به همبرگر و کباب لقمه مواد نگهدارنده بیفزایند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در خصوص انواع الویه ها گفت:‌ غذاهای سرد آماده همچون انواع سالاد الویه مرغ، پاستا و ماکارونی که در ظروف پلاستیکی بسته بندی و وکیوم شده اند، چون مدت زمان ماندگاری آن ها کوتاه است و باید ظرف مدت 2 تا 4 روز مصرف شوند، اغلب فاقد مواد نگهدارنده هستند. مگر اینکه سالاد الویه حاوی ژامبون مرغ یا گوشت باشد.

دکتر دباغ مقدم ضمن اشاره به اینکه کلیه نگهدارنده‌ها تا قبل از انقضای تاریخ مصرف ماده غذایی موثرند بیان کرد: تاثیر این مواد پس از باز شدن بسته بندی محصول به دلیل قرار گرفتن ماده غذایی در مجاورت هوا و آلودگی‌های محیطی کمتر می شود و خانواده ها باید بدانند اغلب محصولاتی که درون پوشش های نایلونی، وکیوم می شوند غیر استریل هستند و باید در یخچال نگهداری شوند.

  انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcjomex.uqeiazsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما