قم نيوز : قم نگار: رضا کیانیان، بازیگر سینما و تلویزیون مهمان شهر کتاب قم بود و از دنیای بازیگری و نویسندگی با مردم سخن گفت.
نویسنده "این مردم نازنین" در جمع مردم قم/ شهر کتاب قم میزبان رضا کیانیان بود
به گزارش قم نگار، از ابتدای ورود شلوغی و رفت و آمد افراد نشان می‌داد که امروز روز خاصی در مجتمع سیرنگ است، افرادی که مقصد همگی آن‌ها طبقه سوم بود، جایی که شهر کتاب سیرنگ میزبان یکی از بزرگان سینمای ایران بود و مردم قم آمده بودند که میزبان خوبی برای هنرمند ماندگار سرزمینشان باشند، امشب شهر کتاب قم میزبان رضا کیانیان بود که برای مراسم امضای کتاب راهی قم شده بود.
رضا کیانیان در ابتدای مراسم بهانه اصلی حضور خود در قم را دیدار با مردم شریف قم به بهانه دعوت شهر کتاب قم خواند و بعد از آن به سؤالات حضار پاسخ داد.

کیانیان با بیان اینکه کتاب "این مردم نازنین" به چاپ دهم رسیده است در جواب به سوالی که آیا فیلم" دلم می خواد" را خواهیم دید؟ گفت: فیلم "دلم می خواد" مشکل سانسوری ندارد و مشکل بین کارگردان و تهیه کننده بوده و در صورتی که حل شود فیلم در ردیف اکران قرار می‌گیرد.

بازیگر نقش عبدالله بن زبیر در فیلم مختار نامه در جواب سوالی که برای بازیگر شدن چه لوازمی باید وجود داشته باشد و آیا تحصیلات آکادمیک الزامی است؟ گفت:هیچ وقت نمی‌توان برای این مسئله قانون کلی گذاشت، بسیاری از افراد کلاس نرفته‌اند و استعداد این کار را دارند اما این نمی‌تواند به عنوان قانون لحاظ شود، کسانی هم هستند که تحصیلات آکادمیک در این زمینه دارند اما استعداد بازیگری را چنان که باید ندارند ، قاعده این است که درهر کاری اگر فرد سواد و تجربه لازم را داشته باشد بهتر از عهده انجام کار برمی آید اما استثنا در جهان وجود دارد، به سود تهیه کننده و کارگردان هم هست که از بین کسانی بازیگر را انتخاب کنند که امتحان این کار را پس داده‌اند، صحنه بازیگری دار ایتام نیست که راه را برای هر کسی باز بگذاریم، اول از هر چیزی بازیگر حرفه‌ای در رده انتخاب قرار می‌گیرد و بعد از آن بازیگری که تحصیلات در این زمینه داشته باشد، در این میان هم عده‌ای دکانی‌هایی باز کرده‌اند و تست بازیگری می‌گیرند، برای انتخاب هر چیزی مبناهایی وجود دارد وهر عقل سلیمی سعی می‌کند در ترکیب معیارها و بودجه خود انتخابی می‌کند که سینما هم از این دسته مستثنی نیست.

کیانیان به علاقمندان بازیگری توصیه کرد: اگر علاقه مند به بازیگری هستید باید علاقه خود را به خریدار آن نشان دهید و بر همه موانع غلبه کنید. همین رضای کیانیان اگر دو سال فیلم بازی نکند فراموش می‌شود.


گذر کیانیان به برجام
بازیگر فیلم خیلی دور خیلی نزیک به برجام هم سری زد و گفت: همانطور که در ۵+۱ و در توافقنامه برجام هر دو طرف به دنبال معادله برد – برد بودند در فیلم‌ها هم باید این قانون لحاظ شود، اگر تنها یکی از طرف‌ها را راضی نگه داریم نمی‌توانیم به نتیجه خوبی برسیم. من به عنوان رضای کیانیان برای رسیدن به جایگاه امروزی همه راه‌ها را امتحان کرده‌ام از بازیگری و کارگردانی و کار تهیه کنندگی ، مجسمه سازی و نویسندگی را برای نشان دادن و اثبات خود به کار گرفته‌ام، به این خاطر که به دنبال این هستم که عمیق رشد کنم نه سطحی و محدود.

وی به فیلم آژانس شیشه‌ای هم گذری زد و خاطرنشان کرد: در این فیلم آتیلا پیسیانی من را به عنوان بازیگردان فیلم انتخاب کرد که توانستم بازیگران را انقدر خوب انتخاب کنم که لازم نبود از هرصحنه چندین برداشت داشته باشیم و این امر به نفع کارگردان و تهیه کننده بود، باید هر کسی خود را رشد دهد و از پله بالا رود نه اینکه منتظر باشی که کسی دستت را بگیرد و بلندت کند.

کیانیان اما به در سیاست هم زد و گفت: سال‌ها به دنبال این بوده‌ایم که سیاسیون و کسی که نماینده است کار را بر عهده بگیرد اما امروز در حال یادگیری هستیم و به دنبال این هستیم که کسی را انتخاب کنیم که اهداف ما را عملی کند، ما هستیم که به کسانی که مسئول هستند یاد می‌دهیم که چه کاری انجام دهند، ما هستیم که با رأی خود تعیین می‌کنیم در بلند مدت چه اتفاقی بیفتد.

بازیگری که نویسنده شد
رضا کیانیان که علاوه بر بازیگری نویسنده‌ای برجسته نیز هست و ۴ کتاب این مردم نازنین، بازیگری در قاب، ناصر و فردین و تحلیل بازیگری را در کارنامه نویسندگی خود دارد در این زمینه خاطرنشان کرد: اگر به ۲۰ سال پیش برگردیم نقد فیلم نقد محتوای فیلم بود نه نقد ساختار فیلم، همان زمان شروع کردم و در این مورد نوشتم که این نقد فیلم نیست و نقد منبر است ، فیلم مطلبی را بیان می‌کند که ممکن است در ده منبر راجب آن بحث شده باشد اما مهم این است که چگونه این محتوا را انتقال داده است فرق این فیلم‌ها در سواد فیلم برداری، کارگردانی، طراحی صحنه و لباس و فیلم نامه نویسی است که در هیچ جایی نوشته نشده است، و جواب هر کسی را در این زمینه سخن می‌گفت را می‌دادم و بعد از این جدل‌ها بود که مجلات و روزنامه‌ها ستون‌هایی را به نام بازیگری ایجاد کرده‌اند، کلمه بازیگری را من جا انداختم ، قبل از این همه می‌گفتند هنر پیشه در صورتی که هر کسی که کار هنری می‌کند هنر پیشه است اما لزوماً بازیگر نیست، بازیگری با اکت همراه است.بعد از آن به تئاتر برادرم داود کیانیان وارد شدم و به پیشنهاد برادرم همه نظرات خود در رابطه با تئاتر را نوشتم و خود را مجبور کردم که آن را اصلاح کنم و برای اینکه اصلاح کنم مجبور می‌شدم منطق بیاورم و برای منطق آوردن باید مطالعه می‌کردم.تا چیزی را مکتوب نکنیم نمی‌توانیم آن را تئوریزه کنیم، برادر من این آموزش را به من داد که تمام حرف‌هایم را باید بنویسیم.


هنرمند معلم مردم نیست
کیانیان در جواب این سؤال که چرا برخی از بازیگران خود را ارزان می‌فروشند و هنری را انتخاب می‌کنند که عمیق نیست؟ عنوان کرد: هر کسی باید از بازیگر تا غیر از آن سواد و ادراک خود را بالا ببرد و منحصر به بازیگران نمی‌شود، من به عنوان هنرمند اصلاً و ابداً معلم مردم نیستم، هنرمند و معلم مردم بودن دو بحث جداست، هنر مند یعنی کار خلاقانه انجام دادن، درس دادن به مردم در قالب سرمقاله روزنامه می‌تواند جلوه کند، هنر ابزار یادگیری نیست بلکه خودش به عنوان یک پدیده اصالت دارد، خود خلقت اصالت دارد خداوند خلقت را برای چیزدیگری انجام نداده است، اصالت هیشه همراه با پیام است، پیام‌های بسیاری را شنیده‌ایم، اما اصل کاربا گفتن نیست بلکه با عمل است این بحث ادامه دار در همه ادوار بوده است. هنر با باید و نباید همراه نیست، هنرمند باید خلق کند، هر هنر مندی مانند خداوند است، ذات خداوند مهربانی است، در همه سوره و آیات قرآن خداوند را با رحمان و رحیم می‌شناسیم.یک بازیگری حتی دوست دارد برای غم نان خود بازی کند،خداوند سفره گسترده‌ای دارد و به همه نان می‌رساند و نباید به آن بازیگر هم خرده گرفت.

از سختی نوشتن تا دشواری بازی
وی از سختی کار نوشتن و بازیگری گفت و در جواب فردی که پرسید نوشتن سخت‌تر است یا بازیگری، بیان کرد: هر دو این کارها بسیار سخت است، روند خلاقیت شبیه به دنیا آوردن فرزند بوده و به همان اندازه سخت است، هر کاری که خلقت در آن دارد کار پیچیده و سختی است، برای من بهترین زمان برای نوشتن ماه رمضان و صبح زود است

کیانیان در رابطه با قهرمان سازی سینما هم خاطرنشان کرد: یکی از وجوه سینما این است که برای شما رؤیا بسازد اگر سینما تنها همه آنچه وجود دارد را به شما نشان دهد کار خاصی نکرده است و آینه‌ای در دستش گرفته و آنچه وجود دارد را به شما نشان داده، بازیگر باید آنچه که خوب است و آنچه رویای شماست را برای شما بسازد تا آروزی یه کار خوب را بکنید و به دنبال آن بروید، سینما باید برای ما شادی بیافریند و برای ما قهرمان بسازد، نه قهرمانی که حق ما را بگیرد، قهرمانی که با خود بگوییم کاش من جای او بودم.سینمای امریکا به قهرمان سازی اقدام کرده است، آدم‌هایی را می‌سازد که در شما حسی را بسازد که شما بگویید من هم می‌توانم، اما سینمای ما از این مسئله غافل مانده است.سینما باید حال انسان را خوب کند.


کیانیان در رابطه با کیفیت سینمای ایران عنوان کرد: در امریکا در یک سال بیش از ۷۵۰ فیلم ساخته می‌شود که حدود ۲۰ فیلم ماندگار می‌شود و اثر خوبی محسوب می‌شود، ولی در ایران از بین ۸۵ فیلم در سال ۱۰ فیلم خوب است و نشان می‌دهد که سینمای ایران سطح خوبی دارد.در دانشگاه‌های معتبر جهان سینمای ایران درس داده می‌شود به این دلیل که سال‌ها پیش بسیاری از کشورها سینمای مستقل داشتند اما امروز هیچ کدام سینمای مستقل ندارند به خاطر اینکه سینمای آمریکا همه سینماها را خورد، و باید بر اساس سینمای آمریکا فیلم می‌ساختند، سینمای آمریکا برای مردم ذائقه می‌سازد که اگر غیر از آن فیلمی ساخته شود سلیقه مردم نیست چون از قبل ذائقه‌ها شکل گرفته است، به غیر از سینمای هند و ایران باقی سینماها در سینما آمریکا غرق شدند، امروز سینمای هند هم به سوی تقلید از این سینما رفته است اما سینمای ایران تنها سینمایی است که از سینمای آمریکا تبعیت نمی‌کند و اروپا در جشنواره‌ها معمولاً یک فیلم از ایران را وارد می‌کند که به آمریکا دهن کجی کند، به همین دلیل هم فیلم‌های ایران در جشنواره‌های خارجی برنده می‌شوند.

پرچمداران شعار مرگ بر آمریکا
وی گفت: هنرمندان و بازیگران پرچمدار شعار مرگ بر آمریکایی هستند، بزرگان سینمای جهان به سینمای کیارستمی و امثال آن تعظیم می‌کنند، اما متاسفانه خود ما و مسئولان ما این گوهر را درک نمی‌کنیم، اگر جدایی نادر از سیمین اسکار می‌گیرد به دلیل مسائل سیاسی نیست، بلکه باید خود این باید یک فیلم بنیه را در خود داشته باشد که جایزه کسب کند اگر نه اعتبار این جایزه زیر سؤال می‌رود.
کیانیان در رابطه با کارهایی در دست انجام خودنیز افزود: در جشنواره فیلم فجر با دو فیلم حضور پیدا خواهم کرد، یکی از این فیلم‌ها کاری است به نام " کفش‌هایم کو؟" به کارگردانی کیومرث پور احمد که در جشنواره فیلم فجر اکران می‌شود.


بیش از۵۶ هزار کالای فرهنگی در شهر کتاب قم
محمد حسین گرکانی مدیر عامل شهر کتاب قم با معرفی مجموعه شهر کتاب سیرنگ گفت: این مجموعه از شهریور سال ۹۲ در راستای اهداف تعالی بخشی به علم و فرهنگ جامعه به خصوص استان قم آغاز به کار کرد و بعد از ۶ ماه فعالیت آزمایشی این مجموعه هم با حضور دکتر لاریجانی انجام شد.

مدیرعامل شهرکتاب با اشاره به بخش‌های مختلفی که در شهر کتاب استان قم مشغول به فعالیت است، افزود: شهر کتاب استان قم در بخش‌های کتاب، سینما، کودک و اسباب بازی و صنایع دستی آماده ارائه خدمات به مردم استان قم و به دنبال ایجاد فضایی متفاوت و مناسب‌تر برای کتاب و کتابخوانی هستیم.

وی همچنین از آمار کتاب‌های موجود در شهر کتاب هم گفت و خاطرنشان کرد: ۵۶ هزار عنوان کالای فرهنگی و ۲۲ هزار عنوان کتاب در شهر کتاب قم موجود است.

اسباب بازی، صنایع دستی، سی دی، لوح فشرده از جمله کالاهایی است که در شهر کتاب سیرنگ عرضه می‌شود، عنوان کرد: گسترش شعب شهر کتاب در شهر قم در برنامه شهر کتاب قرار دارد و از این پس به دنبال تأسیس شعب در سایر نقاط شهر قم هستیم.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcjooet.uqeimzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما