قم نيوز : قم نیوز: مسجد مقدس جمکران یکی از کانون‌های توجه و محور جذب زائر در شهر مقدس قم است که با توجه به مشکلات و آسیب‌های موجود در محدوده آن و نیاز به توسعه خدمات در این منطقه، ضروری است با مشارکت ویژه مدیران شهری و مسوولان مسجد مقدس جمکران اقدامی ویژه در این زمینه صورت گیرد.
رفع مشکلات محدوده جمکران با مشارکت مدیران شهری/حرم حضرت معصومه و جمکران محور برنامه‌های مدیریت شهری
به گزارش قم نیوز، شهر مقدس قم به سبب وجود ظرفیت‌های فراوان علمی، مذهبی و معنوی مورد توجه ویژه شیعیان و مسلمانان داخل و خارج از کشور است به طوری که سالانه بیش از 250 میلیون زائر در این شهر حضور پیدا کرده و از دریای معنویت و دین‌مداری در این شهر استفاده می‌کنند.

علاوه بر حضور زائران و مسافران و زیارت بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران که به عنوان میعادگاه منتظران جهان مطرح است، قبور امامزادگان و فضاهای معنوی و مذهبی دیگر، بسیاری از علاقمندان علوم اسلامی با حضور در این شهر از ظرفیت‌های شگرف حوزه‌های علمیه استفاده می‌کنند.

هزاران طلبه از کشورهای مختلف دنیا در حال حاضر به عنوان سفیران جهان تشیع در شهر قم حضور دارند و از دریای علوم اسلامی در محضر علما و مراجع در حوزه علمیه قم بهره می‌گیرند اما با همه این موارد حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران دو محور توجه و تمرکز در این شهر محسوب می‌شود.

در ایام مختلف سال با توجه به مرکزیت شهر قم در کشور و وجود مسجد جمکران و حرم حضرت معصومه، شاهد تراکم بالای زائرین و مسافرین در این شهر بوده و این ظرفیت نیازمند توسعه خدمات و امکانات مختلف است.

در این بین اما مسجد مقدس جمکران به عنوان محور و محل توجه منتظران و عاشقان امام زمان(عج) از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و سه شنبه‌ها این مکان مقدس میزبان صدها هزار زائر و عاشق برای تجدید بیعت با امام غایب است.

ایام نیمه شعبان نیز این مکان مقدس از میلیون‌ها عاشق و دلباخته امام زمان میزبانی می‌کند و یکی از بزرگترین تجمعات شیعیان جهان برای تجدید بیعت با امام زمان در این مکان مقدس شکل می‌گیرد.

تمام موارد گفته شده ظرفیت‌های مسجد مقدس جمکران را نشان می‌دهد که متناسب با این ظرفیت‌ها و استعدادها نیاز است خدمات و امکانات مناسبی نیز فراهم شود تا زائران و مسافرانی که در این مکان مقدس حضور می‌یابند دچار مشکلی نشده و تمام فرصت و ذهن خود را درگیر معنویت و فضای روحانی این مکان مقدس کنند.

در همین زمینه مدتی است که شهرداری قم با محوریت این مکان مقدس و در راستای توسعه امکانات محدوده این منطقه با احصاء آسیب‌ها و مشکلات موجود پروژه‌هایی را در دستور کار قرار داده و با برگزاری جلسات مشترک با تولیت و مسوولان مسجد مقدس جمکران سعی در مشارکت در بهبود خدمات عمومی در این محور دارد.

کمبود پارکینگ، فضای سبز و تفریحی، فضاهای اسکان، مراکز اقامتی، خدمات رفاهی و گردشگری، مسیرهای دسترسی، تجمع دست‌فروشان و متکدیان و... از جمله مشکلات و معضلاتی است که در محدوده این مکان مقدس وجود دارد.

در همین راستا و طی سال‌های گذشته برای رفع مشکل مسیرهای دسترسی، راه‌اندازی پروژه بلوار پیامبر اعظم به عنوان یک محور معنوی و تمدنی در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت و در حال حاضر عمده مشکلات در این بخش رفع شده است.

برای مشکل خدمات اسکان و مراکز اقامتی نیز شهرداری قم با انعقاد قراردادهایی برای احداث سه هتل پنج ستاره رفع مشکلات این بخش را در دستور کار قرار داده است.

اما در بخش‌هایی همچون کمبود پارکینگ، فضای سبز و... در آخرین جلسه تشکیل شده بین مدیران شهری و مسوولان مسجد مقدس جمکران تصمیماتی اتخاذ شد تا بتوان در آستانه نوروز و به ویژه نیمه شعبان بتوان از آسیب‌ها و مشکلات گذشته درس گرفته و خدمات بهتری را امسال به مردم ارائه کرد.

شهردار قم در این جلسه که با حضور تولیت مسجد مقدس جمکران برگزار شد با تاکید بر پروژه‌های عمرانی شهری که در راستای تسهیل عبور و مرور مردم پیش‌بینی شده است افزود: پروژه‌هایی همچون بلوار شهید کریمی و کبیری و تکمیل رینگ سوم شهری، اجرای تقاطع غیرهمسطح میدان ولیعصر، مترو و... که بخشی از آنها در مسیر تکمیل بوده و برخی به زودی کلید خواهد خورد، در راستای تکمیل دسترسی و تسهیل آن برای مردم است.

سیدمرتضی سقائیان نژاد با تاکید بر اینکه جلسات مشترک بین شهرداری و مسجد مقدس جمکران فضایی برای تسریع در بهبود خدمات در محدوده این منطقه فراهم می‌کند تصریح کرد: جلسات مشترک مستمر باید ادامه داشته باشد و بتوانیم در این جلسات تصمیمات درستی در راستای رفع سریع مشکلات مسجد جمکران اتخاذ کنیم.

وی با تاکید بر محوریت حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران در تصمیم‌گیری‌های مدیریت شهری قم بیان کرد: عمده پروژه‌ها و فعالیت‌های مدیریت شهری در قم با محوریت بهبود خدمات رسانی در محدوده حرم مطهر و مسجد جمکران صورت می‌گیرد و در این راستا نگاه محوریت وجود دارد.

شهردار قم با تاکید بر ضرورت توسعه فضای سبز در محدوده مسجد مقدس جمکران خاطرنشان کرد: یکی از پروژه‌هایی که در آینده می‌تواند ظرفیتی ویژه برای مسجد مقدس جمکران ایجاد کند پروژه قطار سریع‌السیر تهران، قم، اصفهان است که تصمیم مدیران شهر برای استقرار ایستگاه مرکزی در محدوده جمکران است و مسوولان مسجد نیز با پیگیری لازم را انجام داده تا مدیران بالادستی این امکان را در محدوده مسجد پیش‌بینی کنند.

تولیت مسجد مقدس جمکران نیز در این جلسه نگاه فرادستی به این مکان مقدس را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: به مسجد مقدس جمکران نباید به صورت یک منطقه شهری نگاه شود و پروژه‌ها به صورتی تعریف شود که این مکان در بعد ملی و بین‌المللی ظرفیت‌های فراوانی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان با تاکید بر ظرفیت‌ها و استعدادهای فرهنگی و تبلیغی مسجد مقدس جمکران بیان کرد: بلوار پیامبر اعظم به عنوان یک محور فرهنگی و معنوی بین حرم مطهر و مسجد جمکران مطرح است و باید این نگاه در این محور اجرایی و به طور عملی دیده شود.

وی خاطرنشان کرد: این محور در ایام مختلف میزبان خیل عظیم مردم به صورت پیاده و سواره است و می‌توان از آن برای توسعه تبلیغات دینی استفاده کرد.

در این جلسه همچنین تصمیمات ویژه‌ای در خصوص گسترش مشارکت‌ها با حضور قائم مقام و معاونین و مدیران شهری و مسوولان مسجد مقدس جمکران اتخاذ شد.

مدیران شهری در این جلسه اعلام آمادگی کردند که در صورت اختصاص فضای لازم از سوی مسجد مقدس جمکران اقدامات لازم در خصوص درختکاری و توسعه فضای سبز را انجام داده و فضایی مناسب را برای بهره‌مندی زائرین و مجاورین این مکان مقدس فراهم کنند.

همچنین یکی از مسایلی که در محدوده مسجد مقدس جمکران مشکلاتی را برای مردم به ویژه در ایام نیمه شعبان ایجاد می‌کند پارکینگ‌های موقت است. این فضاها هرچند مشکل پارکینگ زائران را به صورت مقطعی حل می‌کند اما نیاز است مدیران شهری پیش‌بینی فضایی ثابت برای اسکان و پارکینگ زائران داشته باشند تا در ایام خاصی به جز نیمه شعبان نیز مردم بتوانند از آنها بهره‌مند شوند.

یکی دیگر از مشکلات مسجد مقدس جمکران به سبب دوری از محدوده هسته مرکزی شهر مساله اسکان است که موجب سردرگمی زوار و در نهایت عدم رضایت‌مندی آنها می‌شود. در ایام خاصی چون نوروز و نیمه‌شعبان اگرچه فضاهایی برای اسکان موقت و نصب چادر پیش‌بینی می‌شود اما ضروری است پیگیری لازم برای تقویت امکانات این بخش صورت گیرد.

مسوولان مسجد مقدس جمکران اعلام آمادگی کرده‌اند که در صورت مشارکت شهرداری فضایی را مشخص کرده و با آماده سازی آن را برای اسکان زائرین و نصب چادر به ویژه در ایام خاصی چون نوروز و نیمه شعبان اختصاص دهند.

مسجد مقدس جمکران با وجود تمام ظرفیت‌هایی که دارد از محدوده شهر قم فاصله زیادی داشته و در محدوده یک منطقه محروم قرار گرفته است و نیاز است مسوولان ذی‌ربط چه در این مکان مقدس چه در مجموعه شهرداری، استانداری و... پیش‌بینی تسهیلاتی بهتر برای خدمات رسانی به زائرین را داشته باشند.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcjoxex.uqemozsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما