پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۱
کد مطلب : 29243
رئیس جمهور در جمع ایثارگران و برگزیدگان قم:

کشور با روحیه ایثار و شهادت به مقاصد عالی می‌رسد

قم نيوز : قم نیوز: رئیس جمهور با تاکید براینکه کشور با روحیه ایثار و شهادت به مقاصد عالی می‌رسد، گفت: در آن شرایطی که دفاع مقدس وجود داشت اگر رزمندگان، جوانان، سپاه و ارتش و بسیج فداکاری نمی‌کردند پیروز نمی‌شدیم.
کشور با روحیه ایثار و شهادت به مقاصد عالی می‌رسد
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام حسن روحانی در ادامه ‌سفر خود به استان قم، در جمع ایثارگران و نخبگان استان قم اظهار داشت: حضور هیئت دولت در شهر مقدس قم بسیار مغتنم است، قم حساب دیگری دارد هم از لحاظ دینی بزرگترین مرکز دینی جهان تشیع و مرکز دینی جهان اسلام در این شهر مقدس است و حوزه علمیه هم از لحاظ کمی و هم کیفی جایگاه بسیار ویژه ای دارد.

وی با بیان اینکه ما برای رشد و حرکت به سمت پیشرفت مطلوب در این کشور نیاز به معنویت، اخلاق، و نیاز به فرهنگی داریم که مسیر توسعه ما را پایدار کند عنوان کرد: مرکزی که می تواند از لحاظ اخلاق و معنویت به ما کمک کند حوزه علمیه قم و این دیار مقدس است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایثار و شهادت اگر نبود بی تردید انقلاب به پیروزی نمی رسید و دفاع مقدس نمی توانست به نقاط مطلوب خود دست یابد، افزود: ایثار و شهادت به عنوان یک ضرورت برای بقا و استقلال یک ملت است و در نهضت اسلامی جایی که شهادت و ایثار آغاز شد شهر مقدس قم بود.

وی با بیان اینکه انقلاب و پیشرفت نهضت نیازمند امید بود که این امید را امام راحل ایجاد کرد گفت: امام در آغاز نهضت به عده ای از فضلا و اندیشمندان خود گفت نهضت را شروع می کنم ولو اینکه تنها بمانم.

حجت الاسلام روحانی با تاکید براینکه امام (ره) با عمل، سخنرانی ها و اعلامیه های خود امید را به وجود آورد، خاطرنشان کرد:در آخرین روز اسفند ۴۱ امام در سخنرانی در مسجد اعظم قم در پایان درس خود نخستین سخنرانی و در عاشورای ۴۲ دومین سخنرانی مهم خود را ایراد کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه سخنرانی مهم که منجر به تبعید امام شد مربوط به آبان ۴۳ بود عنوان کرد: امام (ره) اولین فضایی که در جامعه آن روز ایجاد کرد امید بود خودش نه امید بلکه یقین داشت این نهضت به پیروزی می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه برنامه و تدبیر امام(ره) سبب شد تا نهضت پیش برود بیان کرد: امام ایثارگر بود و فضای فداکاری را به وجود آورد و اولین شهادت هم در این شهر و در فیضیه در ۲ فروردین ۴۲ اتفاق افتاد.

حجت الاسلام روحانی با اشاره به اینکه اگر بگوئیم ایثار و شهادت در نهضت اسلامی از قم شروع شد حرف درستی است خاطرنشان کرد: مردم قم در نهضت و پیروزی انقلاب نقش مهمی دارند، مردم مصمم پشتیبان امام بودند.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم بسیاری در نهضت و انقلاب امام با همه وجود در صحنه می آمدند، اظهارداشت: اگر ایثار و شهادت نبود نهضت به پیروزی نمی رسید، در آن شرایطی که دفاع مقدس وجود داشت اگر رزمندگان، جوانان، سپاه و ارتش و بسیج فداکاری نمی‌کردند پیروز نمی شدیم.

وی با تاکید براینکه امروز هم به آن روحیه نیاز داریم تا بتوانیم این کشور را به مقاصد عالی مورد نظر مرم برسانیم، افزود: در قم می بینیم بانوان در رشته‌های مختلف علمی و تحقیقاتی در حوزه و دانشگاه و در مراکز علمی فعال هستند و این موضوع بسیار مهمی است.

حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه نیمی از جامعه ما زنان هستند از همین رو این فکر که زنان صرفا باید به مسائل بچه‌داری و خانه‌داری بپردازند و به تحصیل علم و مشاغل اجتماعی نپردازند درست نیست ، گفت: این حرف بدان معنا نیست که نقش مادری و خانه داری کم اهمیت است اما بی تردد آنچه مورد توصیه اسلام است علم است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در گذشته حوزه علمیه ای با چنین جمعیت و با چند هزار نفر و این چنین فضایی وجود نداشت افزود: فضای جهان و جامعه تغییر کرده و نمی‌توانیم آن را مد نظر قرار ندهیم.

وی با اشاره به اینکه نسل جوان را نمی‌توانیم محدود کنیم و اکنون جوانان از امکانات و فضای مجازی استفاده می‌کنند افزود: الان جهان، جهان ارتباطات است و اگر از فضای جامعه عقب بمانیم مشکل پیدا می‌کنیم.

حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه اگر از فضای جامعه عقب ماندیم دچار مشکل می‌شویم گفت: باید هم پای آن پیش رویم و اگر مشکلی وجود دارد آن را حل کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه جمعیت نیمی از دانشگاه‌های ما را زنان تشکیل می‌دهند و حتی برخی کلاس‌ها اکثر از خانم هستند و نمی‌توانیم مانع پیشرفت آن‌ها شویم خاطرنشان کرد: دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دانشجوی دختر در دانشگاه‌ها در حال تحصیل هستند و در بسیاری از علوم و فناوری‌های نو زنان پیشتاز هستند و مانند گذشته نیست که فقط در هنر پیشتاز باشند.

وی با بیان اینکه زنان امروز در نانو تکنولوژی و بیو تکنولوژی و فناوری اطلاعات پیشتاز هستند خاطرنشان کرد: برای ما موجب افتخار است که در حوزه علمیه قم بانوان در حال تحصیل هستند.

روحانی با اشاره به اینکه باید فضا برای رشد و تعامل همراه با اخلاق را برای بانوان در سراسر کشور فراهم کنیم گفت: ما چند صدایی را برای همه مسائل تعلیم و تربیتی از قم یاد گرفتیم و در گذشته در دانشگاه دانشجو نمی‌توانست با استاد بحث کند که با کمک حوزه علمیه این فضا ایجاد شده است.

وی افزود: فضای آزادی و اظهار فکر و اندیشه و بیان از قم آغاز شد و این افتخار ماست که تفاوت در رساله‌های عملیه وجود دارد.

حجت الاسلام روحانی با اشاره به اینکه در غرب می‌گویند ما چند صدایی را ایجاد کردیم که صحیح نیست اظهار داشت: این فضای آزاد برای ما بوده است و باید قدر آن را بدانیم و نباید اجازه دهیم حرف زدن و بیان اندیشه در جمهوری اسلامی محدود شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه فضای آزاد باید در کشور ما به تبعیت از حوزه و نهضت اسلامی ادامه پیدا کند گفت: حوزه علمیه قم می‌تواند در دیپلماسی علمی و دینی وارد صحنه شود.

وی با اشاره به اینکه این دیپلماسی فقط مخصوص سیاسیون حرفه‌ای نیست و هم ورزش و هم دانشگاه‌ها و هم حوزه‌های علمیه می‌توانند در این فضا حضور داشته باشند عنوان کرد: شهید مطهری (ره) گفته است، پیشرفت اسلام در سایه آزادی است که مخالف هم بتواند در مورد آن استدلال کند و جوابش را بدهیم.

حجت الاسلام روحانی بابیان اینکه جهان امروز جهان اغنا است نه ارعاب دیگران و باید جوانان را اغنا کنیم تصریح کرد: حوزه علمیه می‌تواند فضای آزادی را ایجاد کند و مانند زمانی که شاگردان امام صادق (ع) با ایشان بحث می‌کردند، امام صادق (ع) به ایشان پاسخ می‌داد و این تاریخ ما است که موجب افتخار است.

رئیس جمهور بتا بیان اینکه در حوزه علمیه قم باید مراکزی باشد که گروه‌های مختلف که می‌خواهند بدانند اسلام چیست بتواند به واسطه آن اطلاعات دریافت کنند خاطر نشان کرد: دولت آمادگی دارد تا این کار را انجام دهد وباید کرسی آزاد اندیشی برای ادیان و افکار در قم ایجاد شود و هر کسی نظری دارد بیان کند.

وی با بیان اینکه باید گردشگری زیارتی در قم به معرفتی تبدیل شود تصریح کرد: قم مفتخر به حضور مضجع مطهر حضرت معصومه (س) و امام زادگان است و گروه‌هایی به قم می‌آیند و باید گروه‌هایی به کشورهای خارجی بروند و این دیپلماسی حوزه علمیه را نشان می‌دهد.

حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه فضاهای نو و دیپلماسی نو در حوزه دین و علم را حوزه های باید وجود آورند، تصریح کرد: دولت امروز برای پیشرفت کشور نیازمند حضور فعال نخبگان و برگزیدگان در همه استان ها است و از ظرفیت همه نخبگان در بخش اجرایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی که در استان ها ایجاد می شود بهره گری کنیم و کل کشور را به پیشرفت ببریم.

رئیس جمهور با تاکید براینکه باید عقب ماندگی های قم جبران شود، تصریح کرد: دولت هم برای توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی حامی قم خواهد بود و باید این توسعه جامع باشد تا به نتیجه دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcjt8e8.uqehxzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما