شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 25643

ظرفیت‌های استان قم برای آغاز تحول در سینمای دینی

قم نيوز : قم نیوز: استان قم مرکز فرهنگی دنیای اسلام است که با استفاده از ظرفیت‌های آن می‌توان تحولی در سینمای دینی ایران اسلامی ایجاد کرد.
ظرفیت‌های استان قم برای آغاز تحول در سینمای دینی
به گزارش قم نیوز، فیلم‌های سینمایی تولید شده در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی از جنبه‌های مختلف حائز اهمیت است زیرا این آثار هنری نشان‌دهنده فرهنگ و اعتقادات مردم و حکومت‌هاست و همچنین تفکر و رفتار هنرمندانی که در زمینه فیلم‌سازی فعالیت می‌کنند به صورت مستقیم در معرفی فرهنگ یک کشور تاثیر گذار خواهد بود.

با نگاهی به آثار سینمایی می‌توانیم ارزیابی داشته باشیم که آیا در زمینه معرفی فرهنگ ناب اسلام توانسته‌ایم اثرگذاری لازم را داشته باشیم یا خیر؟ و از ظرفیت‌های استان مذهبی قم که مرکز فرهنگی دنیای اسلام است و هنرمندان ارزشی که در راستای کمک به ترویج فرهنگ قرآنی و اسلامی گام برداشته‌اند را در خود جای داده است، چه میزان استفاده شده است.

محمود الیاسی یکی از فیلمنامه‌نویسان برتر استان قم است که با نوشتن فیلمنامه «خدای مهتاب» در بخش فیلمنامه‌نویسی جشنواره بی‌ المللی آیات که با محوریت حمایت از تولید آثار سینمایی قرآنی برگزار شد در میان فیلمنامه نویسان خارجی و داخلی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

الیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم اظهار کرد: نگارش فیلمنامه قرآنی خدای مهتاب با محوریت آیه «لاَّ تُدْرِکُهُ الأَبْصَارُ وَهُوَ یُدْرِکُ الأَبْصَارَ وَهُوَ اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ»، «چشم‌ها او را درنمى‏یابند و اوست که دیدگان را درمى‏یابد، و او لطیف آگاه است» به مدت یک سال به طول انجامید و در نهایت در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ که بر اولویت قرار دادن تولید فیلم‌نامه‌های قرآنی در آن دوره، تاکیدات بسیاری شده بود به جشنواره ارائه شد و این اثر قرآنی پس از پشت سرگذاشتن مراحل مختلف رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

این فیلم‌نامه‌نویس قمی در ادامه اضافه کرد: امیر عباس گردان تهیه کننده فیلم «بخاطر پونه» از تهیه‌کنندگان سینمای ایران، تمام هزینه‌های ساخت این اثر قرآنی را ۵۰۰ میلییون تومان برآورد کرده بود و بنده نیز طی نامه‌ای آمار این هزینه‌ها را برای دبیر جشنواره در تهران ارسال کردم و پس از تلاش‌های بسیار و حضور مداوم در دفتر دبیر جشنوراه آیات در تهران، تنها ۳۰ میلیون تومان برای تولید فیلم ۵۰۰ میلیونی اختصاص داده شد.

وی اضافه کرد: با شنیدن میزان این بودجه برای تولید فیلم‌نامه خدای مهتاب ناامید نشدم و با تلاش بسیار به دنبال سرمایه‌گذاران و نهادهای فرهنگی رفتم اما چون بی‌مهری زیادی نسبت به ساخت فیلم‌های قرآنی شده است در طی این چهار سال هنوز شخص یا نهادی برای ساخت این فیلم نامه حاضر نشده است، هزینه‌ای پرداخت کند.

وی افزود: البته یکی از سازمان‌های دولتی در راستای احیای فرهنگ قرآن و اسلام ۲۰۰ میلیون تومان وام را برای ساخت این فیلم‌نامه درنظر گرفت و بنده نیز باید وعده می‌دادم بعد از دریافت این مبلغ در بخش‌هایی از فیلم‌نامه قرآنی خدای مهتاب برای تبلیغات آن نهاد، ناخواسته تغییراتی ایجاد کنم.

فیلم‌نامه نویس قمی اضافه کرد: همچنین شورایی با هدف حمایت از تولید فیلم‌نامه‌های قرآنی و مذهبی در وزارت فرهنگ و ارشاد دولت دهم تشکیل شده بود که فیلمنامه نیز به آن شورا ارائه داده شد ولی سه ماه مانده به انتخابات این شورای فرهنگی، کار خود را متوقف کرد و درخواست بنده نیز در انتظار ماند. با آغاز کار دولت تدبیر و امید دوباره به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پیگیری اقدامات آن شورا رفتم ولی گویا دیگر خبری از این شورا نیست.

نویسنده فیلم‌نامه قرآنی خدای مهتاب تصریح کرد: مسئولین جشنواره بین‌المللی آیات در دولت دهم بودجه اختصاصی به جشنواره حمایت از تولید فیلم‌نامه‌های قرآنی را کم دانستند و بسیاری از سرمایه گذاران تمایل به ساخت فیلم‌نامه قرآنی نداشتند و نهادهای فرهنگی نیز از بودجه کم و عدم اشتیاق مردم مسلمان ایران نسبت به فیلم‌نامه‌های قرآنی سخن به میان آوردند.

وی در ادامه ابراز کرد: فیلمنامه قرآنی خدای مهتاب قصه جوان نخبه‌ای را بیان می‌کند که پس از شنیدن آیه قرانی « لاَّ تُدْرِکُهُ الأَبْصَارُ وَهُوَ یُدْرِکُ الأَبْصَارَ وَهُوَ اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ » در کلاس درس با استادش به بحث می‌پردازد و راضی به پذیرفتن موضوع آیه به لحاظ علمی نیست. او به عنوان یک جوان نخبه روی پروژه تولید یک منبع انرژی جدید کار می‌کند و در مسیر زندگی با یک مستندساز که به دنبال تولید مستندی در مورد پروانه مهتاب است آشنا شده و با او برای تکمیل تحقیقاتش به سمت جنگل راهی می‌شود.

الیاسی گفت: این جوان عصر یک روز که به تنهایی برای گرفتن پروانه مهتاب وارد بخشی از جنگل می‌شود، داخل چاهی می‌افتد و تلاش مستندساز نیز برای یافتن او به نتیجه‌ای نمی‌رسد. در ادامه داستان جوان با داشتن بیماری تنگی نفس و وحشت داخل چاه تاریک حالی دگرگون پیدا می‌کند و در شرایطی که ناخود آگاه نام خدا را بر زبان می‌آورد، در ظرف پر از پروانه‌های مهتاب که همراهش بوده را باز می‌کند و افرادی با دیدن دسته‌ای از پروانه‌های مهتاب که به صورت نوری به آسمان کشیده می‌شود به آن نقطه رفته و آن جوان را نجات می‌دهند و تفسیر تصویری آیه‌ مورد نظر فیلنامه برای او به نمایش گذاشته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این فیلم نامه که توانسته در یک جشنواره بین‌المللی رتبه سوم را به خود اختصاص دهد، هرگز نمی‌تواند قابلیت تولید و جذب مخاطب را نداشته باشد و امروزه دیگر آثار قرآنی و دینی فیلم‌نامه نویسان ارزشی استان قم مشهود است که هنوز با بی‌مهری‌های مسئولین و عدم وجود حمایت‌‌های مالی فقط بر روی چند ورقه‌ کاغذ نوشته شده‌اند.

محمد سعیدنژاد یکی از فروشندگان محصولات سینمایی استان قم است که به گفته خود تمام فیلم‌های سینمایی را بدون هیچ استثنایی دیده است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم بیان کرد: محصولات سینمایی بسیاری به مرحله تولید، اکران و پس از آن در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند، اما جای خالی فیلم‌های سینمایی دینی در میان‌ آن‌ها به خوبی مشهود است و این امر سبب دوری خانواده‌های متدین قمی از سینما شده و آن‌ها سینما را یک خانه فساد برای ترویج فرهنگ غربی می‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: البته افرادی همانند مجید مجیدی فیلم‌هایی با محوریت آیات قرآن کریم از جمله رنگ خدا، باران، بید مجنون، پدر و بچه‌های آسمان را به تولید رسانده‌اند اما اگر میزان این تولیدات را با دیگر آثار سینمایی مقایسه کنیم، بسیار ناچیز دیده خواهند شد و این تولیدات با گذشت زمان به‌ جای اینکه افزایش یابند کاهش پیدا کرده‌‌اند.

*سینماگران باید به سمت استفاده از ظرفیت‌های مذهبی استان قم هدایت شوند

حامد حجتی معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم اظهار کرد: سینما ابزار رسانه‌ای است که در غرب تولید و توسط‌ آن‌ها به دیگر کشورها صادر شده است. حکومت اسلامی ایران باید بر مبنای اعتقادات مردم از این ابزار رسانه استفاده کند که تحقق این امر، نظریه پردازی و آموزش عناصر انسانی بر اساس تعاریف دینی را می‌طلبد.

وی افزود: تاکنون آثار محدودی در این زمینه خلق شده است و برخی از آن‌ها نیز تعاریف اسلام را به صورت نادرست به مردم معرفی کرده‌اند. استان قم ظرفیت عظیمی برای تولید آثار سینمایی دینی و حمایت از هنرمندان سینمایی دارد که اگر سینماگران کشوری از ظرفیت‌های مذهبی آن استفاده کنند بسیاری از مشکلات در این زمینه برطرف خواهد شد.

*لزوم تصویت بودجه مستقل در مجلس شورای اسلامی برای حمایت از آثار دینی

رضا ابوذر مدیر انجمن سینمای جوان استان قم در گفت‌گو با خبرنگار فارس در قم در خصوص مسائل پیش روی سینمای دینی ابراز کرد: پیشنهاد تشکیل دبیرخانه سینمای دینی کشور در استان قم به مسئولین داده شده اما هنوز این پیشنهاد با حمایت‌های لازم همراه نشده است.

وی گفت: به طور کلی اتاق فکری با محوریت حمایت از آثار دینی تشکیل شده که جشنواره نماز و نیایش با هدف تقدیر از آثار دینی و مذهبی یکی از ثمرات مثبت این اتاق فکر بوده است اما متاسفانه در سطح کشوری بودجه‌ای به استان قم و حتی به سینمای دینی کشور اختصاص داده نشده است که امیدواریم حمایت مادی از این بخش در مجلس شورای اسلامی به تصویت برسد تا بتوانیم هنرمندان ارزشی را حمایت کنیم.

ما شاهد به تولید رسیدن آثار سینمایی و سریالی بسیاری توسط هنرمندان به اصطلاح ارزشی در حکومت اسلامی هستیم که نیازی به بیان رابطه آن‌ها با اعتقادات مردم متدین این سرزمین نیست، فقط همین بس که مراجع تقلید در برخی موارد به ناچار با نوشتن پیام و یا بیان سخنانی نارضایتی خود را نسبت به پرداخت هزینه‌های سنگین برای ساخت فیلم‌های متناقض با فرهنگ اسلامی ابراز کرده‌اند.

امروز که حکومت اسلامی در صحنه جنگ نرم در مقابل دشمنان با تمام توان خود ایستاده آیا وقت آن نرسیده است که توجه و اهمیت مردم و مسئولین به سمت ظرفیت‌های فرهنگی استان قم برای پیشبرد سینمای دینی کشور بیشتر شود.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcjtme8.uqeixzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما