دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۲۰
کد مطلب : 37613
قم نیوز گزارش می دهد

پرواز فلامینگو در آسمان کویری قم/ فلامینگوها به قم رسیدند

قم نيوز : قم نیوز: بهارو باران های دل انگیز و هوای مطبوعش حالا علاوه بر مردم شهرها و کشورهای اطراف پرندگان مهاجر را هم راهی قم کرده است، مسافران بهاری هر ساله ای که امسال هم راه همیشگیشان را گم نکرده و مهمان چند روزه کویر شده اند.
پرواز فلامینگو در آسمان کویری قم/ فلامینگوها به قم رسیدند
به گزارش قم نیوز، مسافران نوروزی که راه جاده قم- گرمسار را برای مسافرت خود انتخاب کرده بودند در کیلومتر ۵ این جاده با صحنه های زیبایی از حضور میهمانان نوروزی استان قم مواجهه می شدند که تالاب مره را برای روزهای تجدید قوا و ادامه مسیرمهاجرت خود انتخاب کرده اند.

برای مسافران نورزی قم حضور دسته جمعی پرندگان مهاجر به خصوص پرواز دسته جمعی فلامینگوها با آن رنگ قرمز و فیزیک خاصشان منظره زیبایی را خلق کرد که مواجهه با آن در شهر کویری قم بسیار تعجب آور است.

مرغ های آتشی در دل تالاب مره و ترکیب رنگ قرمز آتشینشان با آبی آبهای تالاب تصویر بی نظیری خلق می کند که تنها چند روز میتوان این تصویر را درقم دید، فلامینگوها پرنده‌ای با پاهای بلند و منقاری منحنی و گردنی بلند خمیده، آبچر بابدنی بسیار کشیده و پر و بالی به رنگهای سفید و قرمز در فصل بهار بار سفر می بندد و از شهرها و کشورهای مختلف عبور می کنند و قم هم در این مسیر از عبور این پرندگان زیبا بی نصیب نیست.

پرندگان آتیشین در دل کویر
فلامینگوها در پروازها پاها و گردنش کشیده و قدری پائین تر از سطح بدشان قرار می‌گیرد و در حال ایستاده پاهای بلند و گردن کشیده وبالهای ترکیب زیبائی از رنگهای سرخ و سیاه شان زیبایی این پرنده را دوچندان می کند، پرنده های نابالغ فلامینگو قهوه‌ای مایل به خاکستری چرک است، فلامینگو به آرامی راه می‌رود ودر حالیکه سر ومنقار خودرا در آب کم عمق فرو برده تغذیه می‌کند.

فلامینگوها از ۹۰ سانت تا یک و نیم متر بلندی دارند و از حلزون وگیاهان آبی تغذیه کرده و به صورت دسته جمعی و در دسته‌های چند هزارتایی زندگی می‌کنند و حالا هم دسته های حدود ۵۰ تایی از این پرندگان مهمان چند روزه شهر قم شده اند.

به گفته سید رحمان دانیالی مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان قم حدود ۲۰ گونه ازپرندگان مهاجر وارد قم شده اند، پرنده های مختلفی از جمله، غاز، مرغابی، سلیم، آکایی، آبچلیک و فلامینگوها از سیبری راهی شده اند و بعد ازعبور از دریای خزر وارد قم شده و در تالاب های قم مستقر شده اند.

جان تازه به تالاب بی جان قم
در حالی که امروز مشکلات تالاب های استان چندی است که بر سر زبان ها افتاده است با آبگیری دوباره این تالاب ها همزمان با فصل بهار میزبان پرندگان مهاجر شده است تا اثبات کند که زیبایی قم تنها در کویر خلاصه نمی شود، به اعتقاد دانیالی از ۵ کریدور اصلی عبور فلامینگوهای جهانی ۲ تا ۳ کریدور در ایران قرار دارد و همین امرسبب می شودکه هر ساله قم میزبان پرندگان گوناگون مهاجر از جمله حواصیل ارغوانی، کاکایی، خوتکا، آووست، چوبپا، اردک کله سبز، دال‌سیاه، عقاب صحرایی و امسال هم فلامینگو باشد.

به گفته مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان قم مسیر حرکت این پرنده ها به گونه ای است که از جنوب شرقی آسیا وارد سیبری می شوند ، از سیبری راه حاشیه دریا خزر را در پیش گرفته و از آنجا عازم قم می شوند واز استان قم به عنوان تالاب بین راهی استفاده کرده و بعد به تالاب های جنوبی کشور می روند.
دانیالی افزود: این پرندگان گونه های ارزشمندی هستند که میراث بین المللی محسوب می شوند و اگر هر کشوری در حفاظت وحراست ازآن ها تلاش نکند به یک میراث و سرمایه ارزشمند بین المللی آسیب رسانده است.

بی مهری با موجودات
در استان قم دو تالاب‌های بهشت معصومه و مره و تالاب های شهرهای شمالی کشور در فصول زمستان و بهارمهمان دارند، به همین دلیل از روزها قبل تالاب‌های میزبان در استان از سوی محیط‌بانان و مأموران اجرایی این اداره کل مورد کنترل، نظارت و پایش قرار داشته و با متخلفانی که در این مناطق به شکار و صید پرندگان اقدام کنند، بر اساس قوانین به شدت برخورد می شود.

همین چند روز پیش بود که شاهد بی اخلاقی و نا مهربانی با طبیعت و موجودات آن بودیم، چیزی که این روزها به وفور دیده می شود، فلامینگویی که سال ۱۳۶۷ زمانی‌که جوجه بوده در دریاچه ارومیه حلقه‌گذاری شده بود، امسال پس از ۲۸ سال به زادگاه خود بازگشت؛ اما با نامهربانی شکارچیان متخلف مواجه شد و جان خود را از دست داد.

شکارچیان بی رحمی که با شلیک اسلحه های ساچمه ای سبب شدند که فلامینگوی مهاجر در زادگاهش کشته شود، مسئولان اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اصابت ساچمه‌های اسلحه شکاری را دلیل مرگ این پرنده دانسته و اعتقاد دارند به دلیل وجود تعدادی ساچمه در پا و بدن این فلامینگو و گذشت چند روز حادثه، تلاش‌های دامپزشکان برای نجات جان این پرنده حمایت شده بی‌نتیجه ماند و فلامینگو از بین رفت.

پرندگانی که تالاب ها و دریاچه های ایران را زیستگاه امن خود می دانند و و هر سال فصل بهار این کشور را به عنوان مامن خود انتخاب می کنند سزاوار نیست که این چنین مورد بی رحمی قرار گرفته و صید شکارچیانی شوند که تنها به منافع خود فکر می کنند.

همه پرندگان و حیوانات از حق زندگی برخوردار هستند وانسان با خودخواهی خود نباید این حق را از این موجودات سلب کند، به ویژه پرندگانی مهاجر که میراثی بین المللی محسوب می شود و همه کشورها باید در حفظ و حراست از آنها تلاش کنند حالا طعمه سود جویان شده اند.

اگر چه قانون برای این خاطیان جریمه و مجازات تعیین کرده است اما هنوز به طوری کلی جلوی این مسئله گرفته نشده است، زمانی می توان جان این موجودات را حفظ و حراست کرد که تک تک مردم در حراست از موجودات تلاش کنند.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcjtmet.uqeavzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما