شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۰۲
کد مطلب : 51211
منبع : خبرگزاری فارس

ایمنی به بوستان‌های قم بازگشت

هزینه‌های ده‌ها میلیاردی شهرداری برای بازگرداندن آرامش به پارک‌ها
قم نيوز : قم نیوز:شهرداری طی دو سال اخیر با اجرای طرح ایمن‌سازی بوستان‌ها، ضمن تامین فضایی امن و آرامش‌بخش برای مردم بسترساز جلوگیری از بروز خطرات جبران ناپذیر برای مردم شده است.
ایمنی به بوستان‌های قم بازگشت
ایمنی به بوستان‌های قم بازگشت
به گزارش قم نیوز، امنیت و ایمنی یکی از مهم‌ترین نیازهای هر جامعه انسانی محسوب می‌شود و این وظیفه هر یک از متولیان و مسوولان شهری است تا فضایی در شهر و مکان زندگی عموم جامعه ایجاد کند که احساس امنیت نیز برقرار باشد.

در این شکی نیست که هریک از فضاهایی عمومی که در شهر ایجاد می‌شود برای رفاه مردم و آسایش آنان است و به همین دلیل تامین ایمنی و امنیت آنها نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و به همین خاطر استانداردهایی برای آسایش و رفاه عمومی پیش‌بینی شده است.

پارک‌ها یکی از فضاهای عمومی مورد توجه مردم هستند که خصوصا در ایامی که آب و هوای بهتری در شهرها حاکم است مورد توجه و اقبال مردمی بوده و استفاده بسیار زیادی در شهرها دارد؛ به همین ترتیب استفاده از این فضاها به طور اختصاصی برای کودکان نیز پیش‌بینی شده و فضاهای بازی گسترده‌ای در پارک‌ها تامین شده است تا کودکان در آنها به بازی و تفریح بپردازند.

در کشور ما پارک‌ها یک فضا برای تجمع خانوادگی و شب‌نشینی‌های معمول نیز هست؛ مردم با رجوع به این فضاها سعی می‌کنند از اغتشاشات ذهنی و بصری طول روز دور شده و در کنار خانواده فضایی امن و آرام را فراهم کنند و به همین خاطر اگر هرگونه مشکلی در این فضا ایجاد شود بخش عمده جامعه را شامل شده و ایمنی و امنیت عمومی را به خطر می‌اندازد.

وجود سیستم‌های گسترده روشنایی، آب‌نماها، فضاهای بازی کودکان، طراحی‌ها و مبلمان شهری و... همه و همه امکانات موجود در پارک‌ها هستند که هرکدام از آنها اگر ایمنی و استاندارد لازم را نداشته باشند می‌توانند خطرساز شده و مهم‌تر از همه کودکان و آینده‌سازان یک جامعه را در معرض خطر قرار دهند.

در شهر قم نیز همچون همه نقاط کشور و دنیا این مساله صادق است. شهر قم به دلیل آب و هوای گرم و خشک خصوصا در فصول بهار و تابستان بستری بالقوه برای شب‌نشینی‌های خانوادگی در پارک‌ها و بوستان‌های شهری دارد. همه ما این تجربه را داشته‌ایم که فضاهای شاد و آرامش‌بخشی در کنار خانواده در کنار فضای تفریحی پارک‌ها ایجاد شده و انرژی مضاعفی برای کار در روز برایمان تامین شده است.

با این وجود اما، در سال‌های گذشته دو تجربه تلخ در همین فضای آرامش بخش کام مردم قم را تلخ کرد. دو کودک در دو پارک شهری به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی و استانداردهای وسایل روشنایی و برق‌گرفتگی جان خود را از دست دادند و خانواده‌ای که برای آرامش و تفریح به یک فضای شهری مراجعه کرده بود به عزا نشست. این تجربه تلخ هیچ‌گاه نه تنها از ذهن این خانواده بلکه از اذهان عمومی شهروندان بیرون نخواهد رفت.

 

280 بوستان ناایمن در شهر قم وجود داشته است

از دو سال گذشته با ایجاد تغییرات در مدیریت شهری قم، طرحی پایه‌ریزی شد که طی آن تمام بوستان‌ها و فضاهای شهری در قم باید ضمن تامین وسایل و تجهیزات ایمنی، استانداردهای لازم فضاهای شهری را کسب کنند تا مردم بتوانند با آرامش و احساس امنیت از این فضاها استفاده کنند.

حدود 310 بوستان در شهر قم وجود دارد که براساس بررسی‌های صورت گرفته از سوی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم در سال 94 بالغ بر 280 مورد از آنها ناایمن و غیراستاندارد بوده است.

البته حوزه ایمن‌سازی پارک‌ها تنها مشمول مباحث مرتبط با تاسیسات برقی نمی‌شود بلکه تمام موضوعات مختلفی از جمله روشنایی و سیستم نورپردازی، استاندارسازی وسایل بازی، آبنماها و حرکت درمانی و... را در بر می‌گیرد و به همین خاطر طی دو سال اخیر در تمام این حوزه‌ها اقدامات اساسی در شهر قم صورت گرفته است.

 

اختصاص بیش از 100 میلیارد ریال اعتبار برای ایمن‌سازی بوستان‌ها

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار ما، مشکلات روشنایی پارک‌ها را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه بوستان‌های شهر در گذشته یا به طور کامل خاموش بود یا اینکه پراکنش نور به صورت استاندارد نبود گفت: خاموشی بوستان‌ها برخی آسیب‌های اجتماعی را به دنبال داشت و بعضا پایه‌های نوری در پارک‌ها شرایط ایمنی لازم را نداشتند.

پیام جوادیان با بیان اینکه  گاهی در پارک‌ها حتی درب جعبه سیم‌ کشی تیرها بسته می‌شد اما مسافرین برای استفاده از برق درب را باز و رها می‌کردند خاطرنشان کرد: براساس بررسی‌هایی که ما داشتیم بسیاری تابلوهای برق به صورت مخروبه و بدون حفاظ رها شده بود و مدارهای داخل تابلوها و کلیدها محافظ جان نداشتند که این موارد خطر جانی برای مردم داشت.

وی استفاده از برق غیرمجاز در عمده بوستان‌های شهر را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: همچنین حدود ۱۶۶ آبنما در قم وجود داشت که متاسفانه با بررسی‌های انجام شده مشخص شد که ۱۳۶ آبنما به دلیل مشکل تاسیسات یا ایمنی خاموش و غیرقابل استفاده است.

در سال 94 با قراردادی که مابین شهرداری قم و همگان نیروی پارس با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان بابت ایمن سازی بوستان‌ها منعقد شد کار برای استانداردسازی بوستان‌ها در حوزه تاسیسات برقی و روشنایی آغاز شد.

همچنین سازمان پارک‌ها پنج میلیارد تومان بابت راه اندازی آبنماها و انعقاد پیمان‌ها در نظر گرفت. در حوزه وسایل بازی نیز در حال حاضر عمده وسایل بازی تامین شده در بوستان‌ها مشمول استانداردهای لازم بوده و تعویض شده‌اند و این مساله به گونه‌ای بوده که سال گذشته اداره کل استاندارد استان قم سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری را به عنوان سازمان غیردولتی برتر در حوزه استاندارد معرفی کرد.

در سال 95 بیش از 90 ست جدید بازی در بوستان‌های شهر قم تغییر کرد و این ست‌های بازی از شرکت‌های دارای استاندارد و از مواد بادوام و مقاوم در شرایط اقلیمی قم تهیه شده است و در حال حاضر اکثر بوستان‌های شهر دارای تجهیزات ایمن بوده و زمین‌های بازی با ست‌های فلزی در قم کمتر پیدا می‌شود.

در حال حاضر براساس پروژه‌ای که در قالب طرح ایمن‌سازی بوستان‌های شهر توسط شهرداری قم اجرایی شده اکثر بوستان‌های بزرگ شهری از جمله علوی، مهدی، هاشمی، بنیادی، امام رضا، نیایش، فدک، غدیر و... ایمن شده و طی این مدت هیچ‌گونه مشکل ایمنی از این بوستان‌ها و فضاهای شهری در قم گزارش نشده است.

 

نظارت مستمر بر حفظ شرایط ایمن در بوستان‌های شهر

نگهداری شرایط ایمن فعلی و تامین استاندارد پایدار برای تجهیزات بوستان‌ها یکی از مسائلی است که پس از ایمن‌سازی آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

به همین منظور سازمان‌ پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با تشکیل واحد بهینه سازی، نگهداری و تعمیرات ضمن نظارت مستمر بر شرایط مناسب تامین شده، پیمانکاران فضای سبز را مسوولان نگهداری از شرایط فعلی تعیین کرده که در صورت بروز هرگونه مشکلی نیز آنها باید پاسخگو بوده و مشکلات را برطرف کنند.

پروژه ایمن‌سازی بوستان‌ها و پارک‌های شهر قم با اولویت فضاهای پرمخاطب در شهر اجرایی شده و در حال حاضر تمام این فضاهای مهم که بیشتر مورد استفاده عموم بوده ایمن شده است و همچنان این پروژه برای پوشش تمام فضاهای شهری ادامه دارد.

در مجموع می‌توان گفت اقداماتی که طی دو سال اخیر توسط مجموعه مدیران شهر قم صورت گرفته، هرچند باید از ابتدا چاره‌اندیشی می‌شده و تدبیری برای آن صورت می‌گرفته، اما پروژه‌ای در راستای ارتقاء سطح ایمنی عمومی و تامین رفاه و آرامش مردم بوده است.

شهر قم از نظر فضاهای سبز و تفریحی فقیر است و به همین ترتیب تراکم بالای استفاده از فضاهای تفریحی موجود نیازمند تامین ایمنی لازم برای مردم است تا همشهریان بتوانند در حداقل امکانات شهری نیز فضایی آرامش بخش توام با احساس امنیت را تجربه کنند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcjv8ei.uqevvzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما