چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب : 25571

نشانه‌های اولیای خدا در دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان

قم نيوز : قم نیوز: مدرس سطح عالی حوزه علمیه، گفت: سه نشانه از صفات اولیای خدا اطمینان و اعتماد به خداوند متعال در هر چیزی، دوّم، بی‎نیازی جستن از غیر او در هرچیزی و سوّم، احساس نیاز به او در هر چیزی است.
نشانه‌های اولیای خدا در دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان
به گزارش قم نیوز، آیت الله هادی عباسی خراسانی، در شرح دعای روز بیست و پنجم ماه رمضان، افزود: در این روز می‎خوانیم: «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مُحِبّا لِأَوْلِیَائِکَ وَ مُعَادِیا لِأَعْدَائِکَ مُسْتَنّا بِسُنَّةِ خَاتَمِ أَنْبِیَائِکَ یَا عَاصِمَ قُلُوبِ النَّبِیِّینَ؛ خدایا مرا در این ماه دلبسته اولیا، و دشمن دشمنانت قرار ده و آراسته به راه و روش خاتم پیامبرانت گردان،اى نگهدارنده دلهاى پیامبران».

وی افزود: در فراز اول دعای روز بیست و پنجم، «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مُحِبّا لِأَوْلِیَائِکَ وَ مُعَادِیا لِأَعْدَائِکَ» از خداوند می‌خواهیم محبت اولیا و دشمنی دشمنانش را در دل ما قرار دهد؛ یکی از واجبات دینی و اعتقادی ما «تولی» و «تبری» است؛ یعنی دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا.

این مدرس حوزه علمیه گفت: خداوند در انتخاب دوست به انسان هشدار داده‌ است و از دوستی مسلمانان با کفار و مشرکان نهی فرموده و پذیرفتن ولایت آن‌ها را دشمنی با خدا و پیامبرش دانسته‌ است؛‌ در مقابل دوستی با اولیای خدا، سبب می‌شود انسان از صفات خوب آن‌ها رنگ بگیرد.

عباسی خراسانی گفت: پیامبر اکرم (ص) درباره ویژگی‎های اولیای خدا چنین فرمودند: سه نشانه از صفات اولیای خداست: اوّل، اطمینان و اعتماد به خداوند متعال در هر چیزی؛ دوّم، بی‎نیازی جستن از غیر او در هرچیزی و سوّم، احساس نیاز به او در هر چیزی.

استاد حوزه عنوان کرد: در این فراز مُسْتَنّا بِسُنَّةِ خَاتَمِ أَنْبِیَائِکَ از دعا می‌خواهیم خداوند ما را تابع و پیرو سنت آخرین پیامبر (ص) قرار دهد؛ سنت در اصطلاح به راه و روش پیامبر و بایدها و نبایدهای که از ایشان به ما رسیده‌، گفته‌می‌شود و برای رسیدن به سعادت باید به هردو تمسک جست؛ بنابراین تبعیت از سیرة ائمه نیز واجب و لازم است.

عباسی افزود: در فراز پایانی دعای امروز یَا عَاصِمَ قُلُوبِ النَّبِیِّینَ خدا را با نام «نگهدارنده و عصمت بخش پیامبران» می‌خوانیم، عصمت ویژگی است که خداوند به انبیاء‌ خویش عطا نموده و به سبب آن ایشان از خطا و لغزش در امانند.

وی گفت: عصمت درجاتی دارد و بالاترین درجة آن عصمت قلب است؛‌یعنی معصوم نه تنها در عمل گناه نمی‌کند بلکه گناه را در قلب خویش نیز وارد نمی‌کند و پیامبر اکرم -صلی الله علیه و آله- به چنین مقامی رسیده‌بودند که عصمت کبراست.

عباسی خراسانی افزود: عصمت کبری که مقام ولایت است، حقیقت پیامبر (ص) است و انسان می‌خواهد به آخرین مرحله عصمت برسد، انسان می‌خواهد محبت اولیاء و دشمنی اعداء را بواسطه عصمت داشته‌باشد.

وی گفت: محبت ما را محبت اولیاءت، دشمنی ما را دشمنی دشمنانت و روش و سنت ما را ورش خاتم انبیا قرار بده؛ ای کسی که حفظ همة قلوب انبیاء دست تو است؛ یا عاصم قلوب النبیین و یا حافظ قلوب العارفین!

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcjvie8.uqeiazsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما