چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۱۴
کد مطلب : 21511

رساندن انسان‌ها به کمال مهم‌ترین وظیفه مساجد

قم نيوز : قم نیوز: مدرس حوزه و دانشگاه گفت: از مهم‌ترین وظایف مساجد رساندن انسان‌ها به کمال است که متولیان فرهنگی امور مساجد باید به آن توجه کنند.
رساندن انسان‌ها به کمال مهم‌ترین وظیفه مساجد
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان سه‌شنبه‌شب در همایش «آفاق اندیشه، طرح توانمند سازی کادر کانون‌های فرهنگی هنری» مساجد استان قم که در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، اهمیت کار فرهنگی در مساجد را مورد توجه قرارداد و اظهار داشت: کم کاری فرهنگی در مساجد موجب می‌شود که دیگر متولیان فرهنگی وارد عرصه شده و برای پر کردن این خلأ تلاش کنند ولی این تلاش‌ها نمی‌تواند به موفقیتی که در مساجد به دست می‌آید منتج شود.

وی با بیان اینکه بنای مساجد در امور فرهنگی انسان‌سازی است تصریح کرد: متولیان امور فرهنگی مساجد وظیفه سنگینی بر عهده ‌دارند و در صورتی که برخی افراد به گناه روی بیاورند و از مسجد دوری کنند وظیفه متولیان فرهنگی مساجد بیش از پیش سنگین‌تر می‌شود.

این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: مسجد باید بتواند برای همه مخاطبان اعم از نمازخوان و غیر نمازخوان محلی جذاب باشد.

پناهیان با تأکید بر اینکه افرادی که در مساجد پرورش پیدا می‌کنند و به امور فرهنگی اهتمام دارند باید تفاوت فراوانی با دیگران داشته باشند ابراز داشت: تفاوت فراوانی میان دو گروه مسجدی و غیر مسجدی در این است که برخی اوقات افراد غیر مسجدی نسبت به افراد اهل مسجد بهتر هستند و این مسئله نشان از کوتاهی‌های صورت گرفته در امور فرهنگی مسجد است.

وی ادامه داد: مسجد ظرفیت دارد که تمام بخش‌ها، سازمان‌ها و نهادها را مورد تأثیر قرار دهد و باید همواره به این نکته توجه کرد که اگر در مسجد کار لازم انجام نشود باید در دانشگاه‌ها ده‌ها برابر بیشتر تلاش شود تا این خلأ جبران شود.

وی بر ضرورت تقویت مساجد تاکید کرد و بیان داشت: در صورتی که سطح علمی و آگاهی اهل مسجد افزایش یابد حتی ائمه جماعات و حوزویان در تقویت سطح علمی و آگاهی خود تلاش می‌کنند و از این رو مساجد بر حوزه‌ها نیز تأثیر شایانی می‌گذارند.

پناهیان، مهم‌ترین وظایفی که باید در امور فرهنگی مساجد به آن توجه شود را رساندن انسان‌ها به جایگاه کمال دانست و گفت: اگر کسانی که در نماز جماعت حضور پیدا می‌کنند اقتضائات نماز را درک کنند و این اقتضائات را در زندگی‌ خود جاری سازند تمام مشکلات حل می‌شود.

وی به تبیین چگونگی حل شدن این مشکل پرداخت و ادامه داد: در صورتی که اقتضائات نماز برای نمازگزاران قابل‌ درک باشد برای دیگران به عنوان الگو تلقی شده و افرادی که اهل نماز و مسجد نیستند هم به حضور در مسجد علاقه‌مند می‌شوند.

مدرس حوزه و دانشگاه به راهکارهای تقویت نقش مساجد در فرهنگ جامعه اشاره کرد و گفت: در فعالیت‌های مسجد اصل بر جبران تربیت نادرست افراد جامعه و تربیت‌های نادرستی است که در خانواده، جامعه، مدرسه و... وجود دارد.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcjvie8.uqevvzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما