دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب : 10801
گزارشی از شنا دانش‌آموزان در قم

طرح سباح در کمبود امکانات غرق شد

قم نيوز : قم نیوز: طرح ملی سباح برای آموزش شنا به دانش‌آموزان سال سوم ابتدایی است که با وجود مشکلاتی همچون کمبود منابع مالی و نبود ظرفیت استخر مناسب در قم، نارضایتی والدین را همراه داشته و موفقیت چندانی نداشته است.
طرح سباح در کمبود امکانات غرق شد
به گزارش قم نیوز، سختی ساعت‌ها نشستن پشت نیمکت‌های چوبی و فلزی و گوش سپردن به سخنان آموزگاری که طول کلاس را قدم‌زنان از حمله اقوام بیگانه به ایران و عهدنامه‌های شاهان ایرانی می‌گفت و یا بعد نوشتن هر صورت مسئله از حساب و ریاضی در حالی که گرده‌های ریز و رنگی گچ نشسته روی سرشانه‌ها و آستین‌ها را می‌تکاند و نگاهی به دانش‌آموزان می‌کرد تا فهم آنچه گفته بود را بازیابد، تنها هیاهوی دنگ دنگ زنگ تفریح و جست و خیز در ساعت بعد که ورزش بود، آسان و قابل پذیرش می‌کرد.

زنگ ورزشی که تورها پاره بود و توپ‌های ورزشی یا نبود و یا کم باد بود و برای تحویل آنها باید در ورودی دفتر مدرسه برای تحویل گرفتن آن لحظاتی برای رویت ناظم مدرسه از حضور و غیاب اموال منقول و غیرمنقول به انتظار می‌رفت، زنگ ورزشی که دانش‌آموزان در گروه‌های چند نفره، ساعتی در هفته را به در کنار هم بودن و جست و خیز کردن سپری می‌کردند و دست آخر نمره آزمون عملی و کتبی روی هم، در کارنامه آخر سال مقابل واحد درسی به نام ورزش قرار می‌گرفت.

طرح ملی «سباح» سه سال است که با اجرای خود می‌خواهد خاطرات ساعات ورزش دانش‌آموزان سال سوم ابتدایی را رونق دهد تا آموزش شنا در استخرها و سالن‌های ورزشی در کنار هیاهوی دوران کودکی و آب بازی با همسالان خاطره زنگ‌های ورزش را برای دانش‌آموزان در خاطره‌ها ماندگار کند.

اجرای این طرح که نام آن برگرفته از حدیث نبوی مبنی بر تاکید آموزش شنا به کودکان است، می‌خواهد شادابی و نشاط دوران کودکی را با روحیه علم‌اندوزی دانش‌آموز درآمیزد تا محصول نشاط و شادابی و علم‌اندوزی چیزی جز کرختی و سستی در این دوران باشد.

اما اجرای طرح آموزش شنا نیز مانند تمام طرح‌هایی که از برنامه‌ریزی جامع و چشم‌انداز برخوردار هستند در اما و اگرهایی دست و پا می‌زند.

کاهش ساعات آموزش شنا به بهانه‌های مختلف، زیادبودن تعداد دانش‌آموزان در هر جلسه آموزشی، کمبود مربی شنا و ... موجب شده که دانش‌آموزان فن شنا را به درستی نیاموزند و فقط خاطره‌ای از آب بازی در یک مکان شلوغ در خاطره‌شان نقش ببندد.

نارضایتی والدین از وضع استخر
موفقیت ۱۰۰ درصدی آموزش و پرورش قم برای اجرای طرح آموزش شنا در سال اول اجرا، برای جامعه هدف خود که شامل حضور ۱۶ هزار و ۸۰۰ دانش‌آموز پایه سوم ابتدایی در استخرهای شنا بود، نارضایتی خانواده‌ها را از افزایش بیماری‌های پوستی و مشکلات فرزندان خود به همراه داشت.

زهرا و مریم فرزندان خانم معصومی هستند که در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کنند. زمانی که مریم در پایه سوم ابتدایی تحصیل می‌کرد و در استخری که مدرسه برای حضور دانش‌آموزان در طرح سباح در نظر گرفته بود، شرکت می‌کرد به گفته مادرش بعد از هر بار مراجعه به استخر سرماخورده و از سوزش چشم‌ها و بینی خود به دلیل وجود کلر زیاد در آب شکایت می‌کرد.

معصومی با استقبال از اجرای طرح آموزش شنا، این طرح را هدفمند می‌داند و می‌گوید: آموزش شنا به دانش‌آموزان در سن ۹ سالگی را می‌توان ابتکار ارزنده‌ای دانست.

وی با بیان اینکه دخترم در ابتدا از اجرای این طرح رضایت کامل نداشت، ادامه می‌دهد: اجرای طرح در چند جلسه‌ای که گذشت مورد استقبال مریم قرار گرفت اما به دلیل مسافت زیاد استخر با مدرسه وی، بعد از ساعت مراجعه از استخر، دچار سرماخوردگی و در نهایت بیماری می‌شد.

نگرانی از مسئولیت‌پذیری مربیان
پورمحمدی، پدر یک پسر ۱۰ ساله است، که از شیطنت دوران کودکی پسران آگاه است، اما با بیان اینکه سال گذشته به دنبال حضور فرزندش در استخر تعیین شده از سوی مدرسه، شاهد هیاهوی دانش‌آموزان در محوطه استخر و بی‌تفاوتی فرد مسئول به عنوان مربی ورزش بوده است، ادامه می‌دهد: در اجرای این قبیل طرح‌ها که در خارج از فضای آموزشی صورت می‌گیرد، مسئولیتی که بر عهده مسئولان گمارده می‌شود به تناسب بیشتر است.

پورمحمدی از نگرانی والدین به دلیل خطراتی که دانش‌آموزان را تهدید می‌کند می‌گوید: آموزش کودکان در مدرسه و حضور در طرح‌هایی که برای دانش‌آموز مفید است خواسته والدین است اما اگر قرار باشد با حضور در این طرح‌ها وجود خطراتی سلامتی و جان آنها را تهدید کند، نباید اجرایی شود.

کمبود بودجه و عدم استقبال
اجرای این طرح در سال ۹۰ که سال دوم عمر این طرح بود، علاوه بر مشکلاتی همچون کمبود منابع مالی و نبود ظرفیت استخر مناسب در استان، نارضایتی والدین نیز بر آن افزوده شد و تنها ۵۰ درصد دانش‌آموزان در این طرح حضور داشتند.

از سوی دیگر کمبود بودجه و تامین نشدن منابع مالی و نبود ظرفیت استخر مناسب در استان در سال جاری تنها به ۷۰ درصد جامعه هدف طرح، اجازه حضور در استخرهای شنا را می‌دهد.

سعید توکلی معاون تربیت ‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان قم در گفتگو با مهر، از اجرای طرح آموزش شنا در سال سوم، سخن می‌گوید: امسال دو هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز پایه سوم ابتدایی در مرحله نخست اجرای طرح آموزش خواهند دید.
وی به نارضایتی والدین در زمینه بروز بیماری برای کودکان اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: ۹۰ درصد استخرها به صورت خصوصی اداره می‌شود و آموزش و پرورش با تایید وضع بهداشتی آن آماده عقد قرارداد با استخر مورد نظر می‌شود.

به گفته وی، امسال ۴ استخر آماده استقبال از ‌شناگران پایه سوم ابتدایی قم در ۱۲ جلسه هستند که یک ماه است میزبانی خود را آغاز کرده‌اند.

معاون تربیت ‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان، با بیان اینکه تمام استخرها نجات غریق داشته و بیمه هستند، سعی بر دورکردن نگرانی از ذهن والدین دارد و می‌گوید: تمام مربی‌هایی که در استخرها حضور دارند از سوی هیئت شنای استان معرفی شده‌اند و کارت مربیگری دارند.

امسال ۲۰ هزار دانش‌آموز در پایه سوم ابتدایی مشغول به تحصیل هستند، پسر و دختر فرق ندارد قرار است شنای مقدماتی را یاد بگیرند و خاطره زنگ ورزش خود را به دور از دست و پازدن‌های مالی و کمبودها در ذهن ثبت کنند.انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcjvoev.uqeyyzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما