دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : 51284
منبع : خبرگزاری فارس

بازگشت صبا به ليگ آزادگان بعد از 13 سال

صباي قم تنها تيم بي‌برنامه فوتبال ايران
قم نيوز : قم نیوز: صبا بعد از 13 سال حضور در ليگ برتر فوتبال ايران در بازگشت مجدد به ليگ دسته اول جام آزادگان، هم اكنون تنها تيم بي‌برنامه فوتبال ايران در آستانه فصل جديد ليگ‌هاي فوتبال كشور محسوب مي‌شود.
بازگشت صبا به ليگ آزادگان بعد از 13 سال
به گزارش قم نیوز، صبا در سال ۱۳۸۰ از سوی شرکت باتری‌سازی نیرو وابسته به ارتش راه‌اندازی شد، در حالی که قبل از آن با نام مهمات‌سازی ارتش در دسته‌های پایین‌تر لیگ فوتبال ایران حضور داشت در سال 80 با خرید امتیاز باشگاه صنام به مسابقات لیگ دسته اول فوتبال باشگاه‌های کشور جام آزادگان ایران آمد و بعد از یک سال به لیگ برتر صعود کرد.

 

* آخرین حضور صبا در لیگ دسته اول سال 1383

از آخرین دوره‌ای که تیم صبا در مسابقات لیگ دسته اول فوتبال باشگاه‌های کشور جام آزادگان حضور داشت دقیقا 13 سال می‌گذرد زیرا در سال 1383 بود که این تیم در لیگ آزادگان موفق به کسب مجوز صعود به رقابت‌های لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور شد.

در آن سال تیم صبا با هدایت پرویز مظلومی و با در اختیار داشتن جمعی از بازیکنان مطرح فوتبال ایران به مقام قهرمانی رقابت‌های لیگ دسته اول فوتبال کشور دست یافت و برای نخستین‌بار به مسابقات لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های ایران جام خلیج‌فارس راه پیدا کرد.

 

* 13 سال تجربه لیگ برتری صبا از دوره چهارم تا شانزدهم

صبا از چهارمین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران به جمع تیم‌های حاضر در جام خلیج‌فارس اضافه شد و تا پایان شانزدهمین دوره این بازی‌ها به مدت 13 فصل متوالی در این مسابقات حضور داشت و در این سال‌ها، 9 دوره متوالی به نمایندگی از فوتبال قم در لیگ برتر به میدان رفت.

صبا در طول 11 دوره حضور در لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های ایران یعنی دوره‌های چهارم تا شانزدهم، موفق به کسب دو مقام چهارمی (دوره‌های پنجم و یازدهم)، یک مقام سومی (دوره هفتم)، قهرمانی در یک دوره جام حذفی (در سال 1384 با غلبه بر ابومسلم مشهد) و قهرمان تنها سوپر جام فوتبال ایران (در سال 1385 با عبور از سد قهرمان لیگ برتر یعنی فولاد خوزستان) شده‌ است.

 

* قهرمانی جام حذفی و 3 بار کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا

صبا از لیگ چهارم تا پایان لیگ هفتم نماینده استان تهران در مسابقات لیگ برتر بود و از دوره هشتم این رقابت‌ها در فصل 88 – 1387 به استان قم انتقال یافت و با نام صبای قم در جام خلیج‌فارس برابر حریفان خود به میدان رفت و همان سال نماینده ایران در لیگ قهرمانان فوتبال باشگاه‌های آسیا بود.

در مجموع صبا سه دوره سابقه حضور در مسابقات لیگ قهرمانان فوتبال باشگاه‌های آسیا را دارد، نخستین‌بار در سال 1385 به عنوان قهرمان جام حذفی، دومین بار در سال 1387 به عنوان تیم سوم دوره هفتم لیگ برتر و سومین بار در سال 1391 به عنوان تیم چهارم دوره یازدهم جام خلیج‌فارس با رقبای آسیایی رقابت کرده است.

 

* 9 سال نمایندگی قم و فعالیت 10 مربی طراز اول فوتبال ایران در قم

صبا در 9 فصل نمایندگی قم در مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران با مربیانی همچون فیروز کریمی، محمدحسین ضیایی، رسول کربکندی، محمود یاوری، عبدالله ویسی، یحیی گل‌محمدی، عبدالصمد مرفاوی، محمد مایلی‌کهن، مهدی تارتار و علی دایی به میدان رفت و بهترین نتایج را با عبدالله ویسی کسب کرد.

صبای قم در یازدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر با هدایت عبدالله ویسی بین 18 تیم حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران رتبه چهارم را کسب کرد و به یکی از چهار سهمیه کشورمان در بازی‌های لیگ قهرمانان فوتبال باشگاه‌های آسیا دست یافت، ضمن اینکه با هدایت مربیانی همچون فیروز کریمی و رسول کربکندی مقام ششم لیگ‌های هشتم و نهم جام خلیج‌فارس را به خود اختصاص داده است.

 

* صبا و سال‌ها تحمل مشکلات مالی

در تمام سال‌هایی که صبا در لیگ برتر فوتبال ایران حضور داشت، هیچ زمان از بابت مسائل مالی خاطری آسوده نداشت و همواره با مشکلات عدیده مالی، عدم ثبات مدیریت و تغییر و تحول‌های فراوان همراه بود و با توجه به اینکه صبا در اختیار استانداری قم بود، هر تغییر در این نهاد دولتی، صبا را نیز با چالش و تغییرات وسیع مواجه می‌کرد.

مشکلات مختلف مدیریتی و مالی در باشگاه صبا آنقدر به طول انجامید که این تیم بعد از سال‌ها تحمل سختی‌های فراوان مالی سرانجام در پایان دوره شانزدهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور در بین 16 تیم رتبه پانزدهم را کسب کرد و ناچارا به لیگ دسته اول فوتبال ایران سقوط کرد.

 

* لیگ شانزدهم ضعیف‌ترین فصل حضور صبا در جام خلیج‌‌فارس

صبای قم در شانزدهمین دوره رقابت‌های جام خلیج‌فارس یکی از ضعیف‌ترین دوران حضور خود در لیگ برتر را تجربه کرد و با هدایت عبدالصمد مرفاوی که نتوانست مربی و مدیر فنی خوبی برای این تیم باشد، بعد از 13 سال بار دیگر به مسابقات لیگ دسته اول فوتبال ایران بازگشت.

بعد از برنامه‌ریزی سازمان لیگ برتر شروع لیگ برتر فوتبال ایران از روز پنجم مرداد ماه، رقابت‌ مدعیان صعود به لیگ برتر فوتبال کشور 10 روز بعد از آغاز جام خلیج‌فارس و در سال منتهی به پایان بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران در مرحله پایانی انتخابی جام جهانی 2018 روسیه در آغاز می‌شود و 18 تیم از پانزدهم مرداد لیگ جدید را شروع می‌کنند.

 

* معرفی نخستین حریف صبای قم با قرعه‌کشی سوم مرداد

تمام تیم‌های مدعی صعود لیگ برتر از جمله صبای قم منتظر روز سه‌شنبه سوم مرداد ماه هستند، ‌روزی که سازمان لیگ فوتبال ایران آن را به عنوان روز قرعه‌کشی بازی‌های فصل جدید لیگ دسته اول فوتبال باشگاه‌های کشور جام آزادگان در نظر گرفته و نخستین حریف صبای قم نیز در این روز مشخص خواهد شد.

فصل جدید مسابقات لیگ دسته اول فوتبال باشگاه‌های کشور از روز پانزدهم مردادماه رسما آغاز می‌شود و سازمان لیگ فوتبال ایران با در نظر گرفتن مراحل آماده‌سازی تیم ملی و رقابت‌های جام حذفی، اقدام به برنامه‌ریزی برای بازی‌های جام آزادگان بین 18 مدعی صعود به لیگ برتر کرده است.

 

* سقوط صبای قم با عملکرد ضعیف عبدالصمد مرفاوی

این در حالی است که خاطر تمام فوتبالی‌ها از موفقیت تیم ملی ایران در کسب سهمیه حضور در بزرگترین رویداد فوتبالی جهان در سال 2018 میلادی یعنی جام جهانی در کشور روسیه آسوده شده و این موضوع به جذابیت دوره جدید رقابت‌های لیگ برتر و دسته اول فوتبال باشگاه‌های کشور نیز منجر خواهد شد.

صبای قم که لیگ شانزدهم فوتبال باشگاه‌های برتر کشور را با سرمربیگری عبدالصمد مرفاوی، نتایج ضعیف و در نهایت کسب رتبه پانزدهم بین 16 تیم حاضر در لیگ برتر به پایان رسانده و به لیگ دسته اول سقوط کرده، در فصل جدید هنوز وضعیت خود را مشخص نکرده و هنوز معلوم نیست که با کدام مدیریت، مربی و بازیکنان گام به لیگ جدید آزادگان خواهد گذاشت.

 

* صبا تنها تیم بی‌برنامه لیگ دسته اول جام آزادگان

صبا در حالی باید از پانزدهم مرداد ماه وارد فصل جدید رقابت‌های لیگ دسته اول فوتبال ایران شود که بی‌گمان تنها تیم از بین 18 تیم حاضر در این مسابقات است که هنوز تمرینات آماده‌سازی خود را آغاز نکرده و هیچ برنامه‌ای برای بازگشت مجدد به لیگ برتر کشور ندارد.

در قم هنوز هیچ‌کس نمی‌داند که صبا برای دوره جدید لیگ دسته اول جام آزادگان چه هدفی دارد، در واقع استانداری قم به عنوان مالک این تیم چه زمانی تصمیم نهایی برای تشکیل یک تیم منسجم به منظور رویارویی با مدعیان صعود به فصل 98 – 1397 لیگ برتر فوتبال ایران دارد.

این در حالی است که سایر تیم‌های دسته اولی از هفته‌ها قبل تمرینات خود را آغاز کرده‌اند و در مرحله انجام بازی‌های تدارکاتی به سر می‌برند، اما تیم فوتبال صبای قم در فاصله 13 روز تا آغاز بازی‌های فصل جدید لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور هنوز تمرینات خود را هم شروع نکرده است.


انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcjx8ei.uqevozsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما