شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب : 27704

تجلی خیر در هنر عاشورایی

قم نيوز : قم نیوز: «نمایشگاه رنگ عاشورا» با به تصویر کشیدن عزاداری‌های شام غریبان محرم امسال درصدد کمک به کودکان سرطانی است.
تجلی خیر در هنر عاشورایی
به گزارش قم نیوز ، «در زیر آفتاب سوزان، روح حسین فناناپذیر است. ای پهلوان و ای نمونه‌ی شجاعت و ای شهسوار من، ای حسین!» این سخن واشنگتن ایروینگ مورخ و مسشترق آمریکایی در مورد واقعه  کربلا و امام حسین(ع) است. سخنی که به تنهایی دلیل مستدلی بر حقانیت سبط پیامبر اسلام بوده و نشان‌ دهنده مظلومیت ابدی ایشان در ذات وجودی تمام افراد مسلمان و غیر مسلمان است.
 
عده‌ای بر این باور هستند که حرکت وجودی امام حسین(ع) در واقعه کربلا صرفا موجب زنده ماندن آموزه‌های دینی و اسلام بوده است درصورتی که با نگاه به آثار برجای مانده از معرفت حسینی می‌توان به خوبی درک کرد که عاشورا چه موج عظیمی در همه ابعاد جهان هستی به وجود آورد، از انقلاب‌ کشورهایی که با تاسی از تفکر حسینی نشات گرفت تا انسان‌هایی که با منش ایشان تحول یافته و حتی افرادی که به عشق حسین هنرهای جاودانه خلق کردند.
 
نمونه بارز این هنرمندان کمال‌الدین محتشم کاشانی شاعر قرن دهم هجری است که ترکیب‌بند وی در مرثیه شهدای کربلا در 12 بند بسیار معروف بوده و همچنین جایگاه ویژه‌ای بین تشیع دارد.
 
در این میان افراد دیگری نیز قبل و بعد از محتشم کاشانی اشعاری در این‌باره سروده‌اند که قدیمی‌ترین آنها دیوان امام حسین(ع) است که دو نسخه آن در کتابخانه «بایزید» استانبول نگهداری می‌شود.
 
بروز و ظهور تفکر حسینی در آثار هنری بدین‌جا ختم نشده و استاد محمود فرشچیان نقاش بزرگ ایرانی یکی از این هنرمندانی است که با تاسی از عاشورا توانست تابلوی ماندگار «عصر عاشورا» را به تصویر کشیده و دل‌های زیادی را منقلب کند.
 
استاد فرشچیان در این باره می‌گوید: «سه سال پیش از انقلاب روز عاشورا مادرم مرا نصیحت کرد و گفت به روضه گوش کن تا چند کلمه حرف حساب بشنوی. و من به ایشان گفتم: من اول در اتاقم کاری دارم، بعد خواهم رفت. حال عجیبی به من دست داد. وارد اتاق شدم، قلم را برداشتم و تابلوی عصر عاشورا را شروع کردم. قلم را که برداشتم تابلویی شد که الآن هست بدون هیچ تغییری».
 
از دیگر هنرهایی که واقعه عاشورا موجی در آن به وجود آورده و تاثیر زیادی بر روی مخاطب خود می‌گذارد، هنر عکاسی است. هنری که نسبت به سایر هنرهای تصویری دیگر به راحتی می‌تواند مخاطب را با خود درگیر کرده و حس معنایی و حتی معرفتی را به وی القا کند. به واسطه همین به تصویر کشیدن عزاداری‌های محرم برای عکاس و تماشاگر از جذابیت خاصی برخوردار است.
 
نمایشگاه عکس «رنگ عاشورا» در قم شامل 26 عکس منتخب از عاطفه وفایی که از عزاداری‌های اقشار مختلف مردم در روزهای تاسوعا و عاشورا حسینی سال جاری گرفته است؛ از جمله مواردی است که درصدد به تصویر کشیدن عزاداری‌های محرم هستند.
 
این عکاس 18 ساله قمی که 2 سال از کار حرفه‌ای وی می‌گذرد به عنوان عضو انجمن عکاسان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با شرکت در جشنواره و مسابقه‌های مختلف، کسب چندین رتبه برتر در جشنواره‌های معلولین، آب صدای زندگی و... را در کارنامه خود دارد.
 
عاطفه وفایی در گفت‌وگو با فارس در این‌باره گفت: در نظر داشتم با برپایی این نمایشگاه پس از اربعین، قدمی هر چند کوچک در ثبت عزاداری‌ها برداشته باشم چراکه صمیمیت نسل جوان امروز با عاشورا نسبت به گذشته متفاوت است.
 
وی در ادامه به نمایش درآوردن انگیزه و توانایی یک دختر جوان هنرمند را دیگر هدف خود از برپایی نمایشگاه «رنگ عاشورا» دانست و ابراز کرد: همچنین یکی از مهم‌ترین اهداف برپایی این نمایشگاه حمایت از کودکان سرطانی بود.
 
وفایی خاطرنشان کرد: علاقمندان به صرف هزینه در امور خیریه می‌توانند با خرید تابلوهای این نمایشگاه به کودکان سرطانی کمک کنند چراکه تمام درآمد حاصل از این نمایشگاه به نفع این کودکان هزینه خواهد شد.
 
این بانوی عکاس قمی اشاره‌ای به یکی از تابلوهای خاص خود کرد و گفت: در شام غریبان در حین عکاسی موفق به ثبت تصویری شدم که صحنه خوبی برای مشاهده علاقمندان از تصاویر عزاداری محرم است.
 
وی گفت: این نمایشگاه هر روز در نگارخانه شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم واقع در بلوار جمهوری دایر بوده و علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه صبح و عصر از ساعت 9 تا 13 و 16 تا 19 می‌توانند برای بازدید مراجعه کنند.
این هنرمند جوان قمی که نمونه بارزی از جوانان دهه هفتاد است با تفکر کمک به کودکان سرطانی و انجام امور خیریه نشان‌دهنده گرایش نسل نو به مفاهیم عمیق اسلامی است چراکه یاری رساندن به فرو دستان و نیازمندان را به همراه درک معرفت حسینی در این نمایشگاه به منصه ظهور رسانده است.
 
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdcjxae8.uqeayzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما