يکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 45704
منبع : خبرگزاری فارس
در دویست و پانزدهمین جلسه شورای شهر مطرح شد

لزوم ممیزی ایمنی اصناف و ساختمان‌های عمومی شهر/اعتراض به هزینه‌های سنگین دفن اموات در شهر

قم نيوز : قم نیوز: در دویست و پانزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر قم بر لزوم ممیزی اینمنی اصناف و ساختمان‌های عمومی شهر تاکید شد.
لزوم ممیزی ایمنی اصناف و ساختمان‌های عمومی شهر/اعتراض به هزینه‌های سنگین دفن اموات در شهر
به گزارش قم نیوز، دویست و پانزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر قم به ریاست ولی‌الله بیاتی در سالن جلسات ساختمان شهید باکری با حضور اعضا برگزار شد.

در این جلسه سید مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار، سامع معاون خدمات شهری و امور اجتماعی، رنجبر معاون برنامه ریزی و امور اجتماعی، معتمدی قائم مقام شهردار و دیگر مدیران و معاونین شهردار حضور داشتند.

بیاتی در ابتدای این جلسه گزارشی از طرح‌ها و لوایح اعلام وصول شده به صحن علنی شورای اسلامی شهر طی یک هفته اخیر ارائه کرد.

مصطفی سعادت‌طلب رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور اجتماعی شورای اسلامی شهر نیز در نطق پیش از دستور با تاکید بر اینکه ما در حوزه مدیریت شهری وظیفه داریم که به ضوابط ساختمان اهمیت دهیم گفت: اگر مردم از قانون تمکین نمی‌کنند مسوولیت آن بر گردن ما است و باید کاری کنیم که مردم به سمت رعایت قواعد ساخت و ساز بروند.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از اصول ایمنی ساختمان هیچ جایگزینی ندارد بیان کرد: در ژاپن یک کپسول در طبقات بالایی منفجر شد و شیشه‌های ساختمان به سمت پیاده رو سقوط کرد و افرادی زخمی شدند و به خاطر همین حادثه شیشه‌های تمام ساختمان‌های بلند تعویض شد تا از آسیب رسانی به مردم جلوگیری کنند.

سعادت‌طلب با تاکید بر اینکه همه باید به هم کمک کنیم که مردم قانون را رعایت کنند خاطرنشان کرد: موضوع قانون شکنی در حوزه ضوابط خطر مهمی است که شهرهای ما را تهدید می‌کند و همه باید کمک کرده و عزم جدی داشته باشیم تا از قانون شکنی در حوزه ضوابط جلوگیری کرد.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت ضوابط اصلی حوزه ساخت و ساز خاطرنشان کرد: از تمام متولیان این بخش می‌خواهم که به هیچ‌وجه در این موضوع کوتاه نیایند و نسبت به رعایت ضوابط اهتمام داشته باشند.

محمدرضا ملکی دیگر عضو شورای شهر قم نیز در این خصوص با اشاره به دلیل عدم رعایت موارد ایمنی توسط مردم گفت: عمدتاً مردم توان این را ندارند که هزینه‌های لازم برای ایمن سازی را پرداخت کنند و هر سال هم ما افزایش عوارض این بخش را داریم.

وی با تاکید بر ضرورت نظارت بر رعایت قواعد ایمنی در ساختمان و کاهش هزینه‌های این بخش تصریح کرد: اگر افزایش ایمنی ساختمان‌ها برای ما مهم است باید نسبت به کاهش هزینه‌های ایمن‌سازی ساختمان‌ها نیز اهتمام ویژه‌ داشته‌ باشیم.

وحید شایسته نیک ممیزی ایمنی ساختمان‌های بلند را مورد تاکید قرار داد و افزود: در شرایطی که خطرات متعدد مردم را تهدید می‌کند نیاز است که گروه‌های کارشناسی تشکیل شده و نظارت بر ساختمان‌های بلند را در دستور کار قرار دهیم.

در ادامه این جلسه شهردار قم بودجه 2 هزار میلیارد شهرداری در سال 96 را برای بررسی به صحن علنی شورای شهر تقدیم کرد.

سقائیان‌نژاد با تقدیم این بودجه بیان کرد: در سال 96 بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان در این قالب پیشنهاد خواهیم کرد که 49.4 درصد نسبت به 95 رشد دارد.

وی با اشاره به جزئیات بودجه سال 96 شهرداری قم گفت: از این مقدار 83 درصد معادل حدود هزار و 600 میلیارد تومان عمرانی و 17 درصد حدود 347 میلیارد تومان بودجه جاری است که نسبت به سال 95 بودجه عمرانی پنج درصد رشد داشته است.

سقائیان‌نژاد گفت: در سال 95 این سهم عمرانی 78 درصد بودجه و برای بودجه‌های جاری 22 درصد بوده پس در این قالب تبدیل این بودجه‌های جاری به 17 درصد یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی را رعایت کرده است.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار بودجه را در سه الگو ارائه خواهیم کرد گفت: دو الگو امشب و یک الگو را بر مبنای برنامه عملیاتی هفته آینده ارائه خواهیم داد.

شهردار قم ادامه داد: در الگو بندی یک الگو متناسب با فرمت وزارت کشور برای انطباق با سنوات گذشته ارائه می‌شود و فرمت دوم براساس اهداف و راهبردهای برنامه قم 1400 ارائه می‌شود که در آن کدینگ بودجه‌ای نیز درج شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به تحلیل سند راهبردی و طرح تفصیلی اولویت‌های بودجه‌ای به پنج دسته تقسیم بندی شده که این موارد شامل توسعه و بازپیرایی فضاهای سبز، تکمیل و احداث و توسعه معابر، توسعه قطار شهری، توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی و افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های شهری است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز با اشاره به تقدیم بودجه سال 96 شهرداری از سوی شهردار قم اظهار کرد:‌ شورا به سرعت وارد مراحل اولیه برای بررسی بودجه خواهد شد تا بتوانیم در موعد قانونی  بررسی آن را تکمیل کرده و به تصویب برسانیم.

بیاتی با تاکید بر اینکه  از این پس در هفته سه روز جلسه کمیسیون تلفیق با حضور اعضای شورای شهر برای بررسی بودجه تشکیل می‌شود خاطرنشان کرد: به جز اعضای کمیسیون تلفیق دیگر اعضای شورا نیز می‌توانند در این کمیسیون شرکت کرده و  نظرات خود را در خلال بررسی بودجه بیان کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر قم از فعال شدن کمیسیون‌های خدمات شهری و امور زیربنایی برای بررسی بخش‌های تخصصی بودجه خبر داد و افزود:‌ تصمیم نهایی بررسی بودجه  در کمیسیون تلفیق گرفته می‌شود و نهایتاً در مهلت قانونی بودجه سال آینده شهرداری را در صحن علنی  شورا به تصویب خواهیم رساند.

در ادامه در دویست و پانزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر قم بحث اخذ مصوبه عوارض و تعرفه بهای خدمات سال 96 سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی به بحث و بررسی گذاشته شد.

عباس ذاکریان رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم ضمن تشریح این لایحه، جزئیات تعرفه‌ بهای خدمات این سازمان را قرائت کرد.

اعضا نیز با بحث و بررسی عوارض و تعرفه‌ بهای سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی، موارد طرح شده در لایحه را تصویب کردند.

در ادامه بحث اخذ مصوبه عوارض و تعرفه بهای خدمات سال 96 سازمان آرامستان‌ها در معرض رأی اعضا گذاشته شد و پس از توضیحات ذاکریان این لایحه نیز به تصویب رسید.

امیرعلی احمدی عضو شورای اسلامی شهر قم در این خصوص با اشاره به ایجاد مقابر خانوادگی در آرامستان‌ها گفت: این کار ایجاد یک تبعیض بین اموات و یک نوع اختلاف طبقاتی در آرامستان‌ها است که فضای خوبی را در جامعه ایجاد نمی‌کند.

وی با تاکید بر یکسان‌سازی هزینه قبور در آرامستان‌ها خاطرنشان کرد: با این کار تبعیض طبقاتی جامعه توحیدی و اموات ایجاد می‌شود که کار خوبی نیست.

ذاکریان نیز با بیان اینکه هزینه نگهداری مقابر خانوادگی به عهده سازمان آرامستان‌ها است گفت: با توجه به اینکه تعداد این مقابر زیاد نیست عدد خاصی نمی‌شود و نمی‌توان آن را به عموم تعمیم داد.

وی با تاکید بر اینکه دفن در قطعه جاری به صورت رایگان است افزود: افراد زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی از خدمات تدفین و تکفین نیز هزینه‌ای نمی‌پردازند.

سید امیر سامع معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهردار قم هم در این خصوص اظهار کرد: برای تعرفه‌های سازمان آرامستان‌ها چند سیاست را مد نظر داریم که یکی از آن‌ها این است که در امور قطعات جاری و امور معمول کمترین افزایش تعرفه را داشته باشیم و برای تشویق به دفن در بهشت معصومه کمترین تعرفه را برای این آرامستان در نظر بگیریم.

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهردار قم متوسط افزایش تعرفه را 10 درصد عنوان کرد و با اشاره به مقابر خانوادگی افزود: برخی خانواده‌ها مشتاق هستند که در کنار اعضای خانواده خود دفن شوند که در این زمینه برای نگهداری هزینه‌ای مجزا دریافت می‌شود تا بتوانیم شرایط بهتری را در آینده فراهم کرد.

وی گفت: اختلاف قیمت تنها به همین خاطر است وگرنه هیچ تفاوتی بین اموات مطرح نیست و ما سعی داریم معماری بهتری را در آرامستان‌ها شکل دهیم.

محسن عابدینی پور دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به مصوبه شورای شهر برای جلوگیری از دفن اموات در شهر گفت: زیر تابلوی ممنوعیت دفن در آرامستا‌ن‌های سطح شهر بعضاً قبور به قیمت بالای 20 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که این در شهر جالب نیست.

سقائیان نژاد نیز نیز با تاکید بر اینکه در تمام کشور آرامستان‌ها در اختیار شهرداری است گفت: اما در قم این فضاها در اختیار اوقاف است و شهرداری نمی‌تواند دخالتی در این بخش داشته باشد.

وی با اشاره به برخی رقم‌های خرید و فروش قبر در آرامستان‌های شهر تصریح کرد: اینکه در امامزاده‌ها تا 90 میلیون تومان یک قبر خرید و فروش می‌شود چه معنایی دارد این زمانی معنا دارد که در اختیار شورا و شهرداری باشد تا آن‌ها بتوانند برنامه ریزی داشته باشند.

شهردار قم گفت: زمانی که من وارد شهر قم شدم با مشاهده وضعیت آرامستان‌ها تعجب کردم و به من توصیه شد که ورود به بحث آن‌ها ورود به گرداب است؛ باید این آرامستان‌ها با مدیریت واحد باشد تا بتوان در مورد آن‌ها برنامه ریزی داشته باشیم.

در ادامه این جلسه بحث اخذ مجوز 10 درصدی کاهش بهای خدمات برخی از ردیف‌های درآمدی سازمان مدیریت پسماند، اخذ مجوز فعالیت دربستی درون‌شهری از مینی‌بوس‌های بخش خصوصی و دریافت حق‌السهم دربستی، اخذ مجوز آزادسازی اسناد مالکیت 30 دستگاه مینی بوس ایسوزو، اخذ مجوز واگذاری قطعه 321 از پلاک ثبتی 2100 اصلی بخش دو قم بابت تهاتر با مطالبات پیمانکار پروژه مترو، اخذ مجوز تنظیم توافقنامه و پرداخت حق پذیره اولیه و اجرت المثل ایام تصرف و سنوات آتی بابت پلاک ثبتی 15/2454 اصلی، اخذ مجوز تعرفه عوارض و بهای خدمات سال 96 شهرداری و اخذ مجوز پرداخت مابه‌التفاوت دیه به مبلغ 274 میلیون و 973 هزار ریال مطرح و به تصویب رسید.

همچنین با نظر اعضا مصطفی ملایی به عنوان نماینده شورای شهر در شورای راهبری، پذیرش و بررسی پیشنهادهای شهرداری قم انتخاب شد.

در پایان این جلسه مساعدت 3 میلیارد ریالی شهرداری به اداره کل آموزش و پرورش استان قم برای برپایی اردوهای دانش‌آموزی راهیان نور به تصویب رسید.

همچنین در گزارش پایانی جلسه معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهردار و مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی اقدامات حوزه ایمنی در شهر قم را تشریح کردند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcjxaex.uqeiyzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما