جمعه ۱۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۶
کد مطلب : 32924
کمیته حقیقت‌یاب فاجعه مِنا تشکیل شود

آیت‌الله اعرافی: تئوری‌های افراط مذهبی و وهابیت در عربستان زیر سایه آمریکا تولید می‌شود

قم نيوز : قم نگار: امام جمعه قم با اشاره به اینکه تئوری‌های افراط مذهبی در عربستان زیر سایه آمریکا تولید می‌شود، گفت: باید کمیته حقیقت‌یابی با حضور همه کشورهای اسلامی در این فاجعه تشکیل شود.
آیت‌الله اعرافی: تئوری‌های افراط مذهبی و وهابیت در عربستان زیر سایه آمریکا تولید می‌شود
به گزارش قم نگار، آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه قم که در حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد، اظهار داشت: عید غدیر از بزرگ‌ترین اعیاد الهی و عید امامت و ولایت است.

امام جمعه قم افزود: داستان غدیر از آخرین اقدامات پیامبر اکرم (ص) برای معرفی امام و حاکم اسلامی بود. از ابتدای بعثت موضوع امامت و ولایت و تعیین ولی برای امت مطرح بود. پیامبر اکرم (ص) به مناسبت‌های گوناگون انگشت اشاره را به سمت امیر المومنین علی (ع) گرفته و ایشان را ولی مومنین معرفی کرده بودند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه خاطر‌نشان کرد: امتیاز موضوع غدیر این است که در واپسین روزهای حیات پیامبر (ص) و در مراسمی رسمی و باشکوه‌، امیر المومنین (ع) را به‌عنوان امام و خلیفه معرفی کردند، این حرکت ممتاز بود. از طرف دیگر راز عظمت غدیر و عید بودن این روز این است که این داستان در اواخر عمر پیامبر (ص) رقم می‌خورد.

وی گفت: اصل این موضوع از داستان‌های محکم و دارای سند استوار و متوا‌تر است. این قصه به قدری آشکار بود که با همه دسیسه‌هایی که برای محو‌شدن آن در قرون مختلف انجام شد، این اتفاق ماندگار ‌و بر فراز نسل‌ها عبور کرد و در آسمان اسلام باقی ماند.

آیت‌الله اعرافی خاطر‌نشان کرد: بهترین کار که در تبیین این داستان در عصر ما انجام شد کار مرحوم امینی است که در چندین جلد کتاب به نام الغدیر اسناد این واقعه را جمع‌آوری کرد. در پی این تلاش‌ها امروز در همه عالم عشق به امام علی (ع) در بسیاری از قلوب وجود دارد.

امام جمعه قم‌ افزود: به‌رغم شبهه افکنی‌هایی که وجود داشته ‌عظمت غدیر حفظ شده است. غدیر دلالتی میان همه مسلمانان که می‌تواند سبب اتحاد همه آن‌ها شود. ما معتقدیم خط رسالت با ولایت امتداد یافته ‌و این راه ادامه می‌یابد. غدیر از مضمون عامی هم برخوردار است و آن هم این است که حاکمیت را باید به دست پیشوایی عادل مانند علی (ع) سپرد و محبت خاندان پیامبر (ص) اصل مشترک همه امت اسلامی است.

امام جمعه قم با بیان اینکه در غدیر پیامی وجود دارد که می‌توان همه مسلمانان را کنار هم جمع کند افزود: محبت به خانواده پیامبر (ص) از اصول مشترک مسلمانان است. ما در غدیر با امامی آشنا می‌شویم که برای مصلحت امت ۲۵ سال سکوت می‌کند.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه غدیر امروز هم الهام‌بخش است، گفت: همه ما پیروان غدیر منادی وحدت و پیام‌آور همبستگی اسلامی هستیم. غدیر این مضمون عالی را دارد که باید گسترش یابد.

امام جمعه قم در خطبه دوم نمازجمعه قم با اشاره به اینکه بازگشت به نهج البلاغه برای ما حیات بخش است، اظهار داشت: امام علی (ع) در نهج البلاغه فرموده است گذر دنیا سریع است و تمام می‌شود و تقوا تکیه‌گاه ما در این دنیاست.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به فاجعه مِنا خاطرنشان کرد: فاجعه منا برای همه ما دردناک و سخت بود. به همه داغ‌دیدگان منا در کشورهای اسلامی از آفریقا و آسیا و ایران، تسلیت عرض می‌کنیم و برای مجروحان این حادثه آرزوی سلامت داریم.

وی با اشاره به اینکه چند نکته در این مورد قابل توجه است، تصریح کرد: این فاجعه‌ای انسانی بود، همه مسلمانان در آن غم شریک بودند؛ دولت آل سعود مسئولیت اول را در این فاجعه دارد.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه این دولت در کنار مظالمی که در یمن و بحرین مرتکب می‌شود، در این موضوع هم قصور آشکار داشته‌ است، افزود: سخن ما منطقی است، هر بیننده‌ای می‌تواند بفهمد در شکل‌گیری این حادثه کوتاهی از سعودی‌ها بوده است.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه تلفات بیش از ۵ هزار نفر آن هم در دولتی با این ادعا‌ها و بمب بارانی که مردم یمن را می‌کند، قصور را نشان می‌دهد بیان کرد: این فاجعه در خوشبینانه‌ترین حالت قصور بوده است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه سعودی‌ها پس از این حادثه فرافکنی کرده‌اند، عنوان کرد: آن‌ها پس از فاجعه به داد مجروحان نرسیده‌اند که اگر می‌رسیدند تلفات به نصف کاهش پیدا می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه آل‌سعود پس از این فاجعه از مسلمانان عذرخواهی نکردند، گفت: آن‌ها عذرخواهی نکردند تا وقتی نهیب رهبری آن‌ها را مجبور به عذرخواهی کرد.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه سخن امروز ما این است که باید کمیته حقیقت‌یابی شامل حضور همه کشورهایی که در این فاجعه آسیب دیده‌اند و مورد اعتماد امت اسلامی است، تشکیل شود، خاطرنشان کرد: بی‌تجربگی، اختلافات داخلی خاندان آل‌سعود، بی‌مبالاتی در مقابل مردم و درگیری با مظلومان عالم مانند یمن و بحرین، سبب ایجاد این حادثه در مِنا شد.

امام جمعه قم خطاب به سران سعودی گفت: شما در کشورهای یمن و بحرین درگیر جنگ‌های طائفگی شده‌اید، وجود بیش از ۲۰ هزار شهید و مجروح در یمن فاجعه کمی نیست و باید در برابر این واقعه پاسخگو باشید.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه باید از اقتدار مقام معظم رهبری تشکر کرد چراکه نهیب ایشان آن‌ها را به عذرخواهی وا داشت، گفت: رهبر معظم انقلاب اجازه دفن جانباختگان در گلزار شهدا را صادر کرده‌اند و مراسم ختمی هم به دستور ایشان یکشنبه در کل کشور برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این مراسم بعد از ظهر یکشنبه در حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار می‌شود افزود: از همه مردم دعوت می‌کنیم در این مراسم شرکت کنند.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ملت و دولت باید با جرأت بیشتر مقابل زورگویی‌ها بایستند، افزود: امروز موج خون و اختلاف در کشورهای منطقه در جریان است و راز آن دست‌های مستکبران و صهیونیست است که می‌خواهند دنیای اسلام را آشفته کند.

وی با اشاره به اینکه مرتجعان منطقه عامل دیگر خونریزی‌ها هستند، گفت: تئوری‌های افراط مذهبی و وهابیت در عربستان زیر سایه آمریکا تولید می‌شود. ما به آمریکایی‌ها در هیچ موردی خوشبین نیستیم و نباید در رابطه با آن‌ها ساده انگار بود و ذوق زده شد.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه دشمنانی که پرونده سنگینی از مظالم دارند برای ما قابل اعتماد نیستند بیان کرد: نباید به روی آن‌ها خوشبین شد، دیپلماسی باید با قاطعیت همراه باشد؛ آن‌ها به دنبال نفوذ در کشور هستند که باید در مقابل آن ایستاد. این نفوذ خط ثابت و جدی است که غربی‌ها دنبال می‌کنند و دولت ما باید در مقابل آن بایستند. ما اهل مذاکره هستیم اما نباید ساده انگاری کرد.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcjxhet.uqe88zsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما