سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 44750
منبع : خبرگزاری فارس
تحلیلی بر دیدارهای اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در قم

رهنمودهای مراجع تقلید و ضرورت تبدیل آن‌ها به ضابطه در ارکان نظام

قم نيوز : قم نیوز: در دیدارهای اخیر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با مراجع تقلید و علمای اعلام حوزه علمیه قم، ضرورت تبدیل رهنمودهای مراجع معظم به «ضابطه» در ارکان‌ها و قوای نظام مقدس جمهوری اسلامی مورد تأکید قرار گرفت.
رهنمودهای مراجع تقلید و ضرورت تبدیل آن‌ها به ضابطه در ارکان نظام
به گزارش قم نیوز،  چند روز پیش بود که دیدارهای اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با برخی از مراجع معظم تقلید و علمای اعلام حوزه علمیه قم، در صدر اخبار فرهنگی کشور قرار گرفت؛ دیدارهایی که مانند همیشه در زمینه ارائه ایده‌های برگزیده فرهنگی، بیان مشکلات فرهنگی جامعه و همچنین ارائه برخی از راهکارهای توسعه فرهنگی کشور موفق بود و نکات متنوعی داشت.

و اما نکاتی که در این دیدارها و از سوی مرجع عالیقدر جهان تشیع، آیت‌الله مکارم شیرازی و همچنین حجت‌الاسلام شهرستانی ( به عنوان نماینده آیت‌الله سیستانی) و آیت‌الله اعرافی (به عنوان مدیر حوزه علمیه قم) مورد توجه قرار گرفت؛ به این شرح است:

1 . این نکته باید مورد توجه همه باشد که اصلاح فرهنگ جامعه، پیش نیاز و مقدمه تحول در همه بخش‌های جامعه است.

2 . ضرورت توجه ویژه به مسائل و مشکلات فضای مجازی و بیان این نکته که تدابیر فعلی در این زمینه، بیشتر از آنکه ریشه‌ای و جامع باشد؛ تدابیری مُسکّن گونه است.

3 . ضرورت گسترش فعالیت‌های فرهنگی در مدارس و دانشگاه‌ها.

4 . ضرورت توجه ویژه به فرهنگ در رسانه‌ها.

5 . ضرورت افزایش بودجه فرهنگی کشور.

6 . ضرورت دوری از کم کاری در زمینه ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) در همه کشورهای جهان و بویژه کشورهای اسلامی (با توجه به اینکه دشمنان به دنبال حذف کردن این فرهنگ هستند).

7 . ضرورت توجه جدی به وحدت حوزه و دانشگاه.

8 . ضرورت نگاه فرااستانی مسؤولان و مجلس به استان قم به عنوان حرم اهل بیت (ع).

9 . ضرورت تولید محتوای مورد نیاز برای رسیدن حوزه علمیه به تراز انقلاب اسلامی.

10 . ضرورت توجه به نقشه جامع علمی کشور.

11 . ضرورت استخراج موضوعات مورد نیاز جامعه توسط کمیسیون فرهنگی مجلس و هزینه کردن برای آن‌ها.

و اما نیم نگاهی به بحث‌های مطرح شده توسط اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در این دیدارها هم نشان می‌دهد که این اعضا نیز در سخنان کوتاه خود، نکاتی را مورد توجه قرار داده‌اند:

الف . طرح توسعه مساجد و ضرورت اقدام حوزه برای تربیت امامان جماعت (آمار نشان می‌دهد که از 70 هزار مسجد موجود در کشور، نیمی از آن‌ها بدون امام جماعت هستند و البته 40 هزار مسجد جدید هم در حال ساخت است)؛

ب . ضرورت انسجام در فعالیت‌های نهادهای فرهنگی؛

ج . ضرورت توجه ویژه به کلیدواژه «خانواده» و اقدام عاجل برای جلوگیری از مشکلات و فروپاشی خانواده‌ها؛

د . ضرورت استفاده بیشتر از ظرفیت پژوهشی حوزه علمیه؛

ه . ضرورت پاسخگویی حوزه به نیازهای روز جامعه؛

و . ضرورت تقویت زیرساخت‌های حوزه علمیه به ویژه حوزه علمیه خواهران؛

ز . ضرورت تبدیل رهنمودهای مراجع معظم تقلید به ضابطه در کمیسیون فرهنگی مجلس.

و اما در نگاه نخست به نظر می‌رسد که خروجی این دیدارها، مجموعه‌ای پراکنده از توصیه‌ها، رهنمودها، مسائل و مشکلات و همچنین راهکارهای ارتقای فرهنگ در جامعه است؛ در حالی‌که با نگاهی عمیق‌تر و تحلیلی‌تر می‌توان به این نتیجه رسید که این 18 موضوع اشاره شده در این دیدارهای، در چند سرفصل کلی قابل تلخیص و جمع بندی است.

به نظر می‌رسد نخستین نکته در این جمع بندی، ضرورت درک این مفهوم برای همه مسؤولان و مردم جامعه است که بیان آیت‌الله مکارم شیرازی درباره «پیش نیاز بودن اصلاحات فرهنگی برای رسیدن به هر نوع تحول در جامعه»، یک اصل استراتژیک، خدشه ناپذیر و همیشگی است و تا این نگاه در در ذهن و عمل اکثر مسؤولان و مردم محقق نشود؛ پیشرفت محسوسی حاصل نخواهد آمد.

از طرف دیگر برای بسط و تعمیق این نظریه، راهکار خود مجلسیان برای تبدیل شدن نظرات و رهنمودهای مراجع معظم تقلید به ضابطه در نهادها و قوای کشور، امری است که می‌تواند در فراگیری اینگونه نظریات مُتقن و اساسی، مؤثر باشد.

و اما دومین نکته برگرفته از این دیدار، ضرورت استخراج موضوعات کشور و به ویژه موضوعات فرهنگی و اولویت بندی آن‌هاست.

بر این اساس، موضوعاتی مانند خانواده، فضای مجازی، فرهنگ در مدارس و دانشگاه‌ها و رسانه‌ها، بودجه فرهنگی، وحدت حوزه و دانشگاه و تولید محتوای کاربردی در آن‌ها، نگاه بین‌المللی به قم، پژوهش‌های کاربردی، زیرساخت‌های فرهنگی در حوزه و دانشگاه، نقشه جامع علمی و همچنین انسجام فعالیت‌های فرهنگی – که همگی در همین دیدارها اشاره شد و ذکر آن رفت – تنها بخشی از موضوعات مورد نیاز جامعه در حوزه فرهنگی است که باید توسط مراکزی مانند کمیسیون فرهنگی مجلس، مرکز موضوع شناسی حوزه‌های علمیه و البته با همکاری شوراهایی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی استخراج شود و پس از اولویت بندی، مجموعه‌ای از راهکارهای اجرایی درباره عملیاتی کردن موضوعات یا رفع مشکلات اتخاذ شود و البته در این باب، هم تقسیم کاری در نهادهای فرهنگی پدید آید و هم بر اساس کار ویژه و شرح وظایف هر سازمان و نهاد، نسبت به منظم سازی فعالیت‌های فرهنگی اقدام شود.

این نکته البته به عنوان پیشنهاد مشخص مدیر حوزه علمیه قم در این دیدارها مطرح شده است و از این رو، نقش خود حوزه علمیه قم هم در عملی ساختن این پیشنهاد و البته با کمک و همکاری مجلس و دولت و ...، تعیین کننده است.

نکته سوم در زمینه جمع بندی حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در قم، بحث ضرورت پاسخگویی حوزه‌های علمیه به نیازهای روز جامعه است.

در این باره هم باید گفت که مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه به عنوان متولی و سرپرست همه مراکز حوزه علمیه، مسوول است تا ضمن برنامه ریزی و گسترش ارتباطات عموم طلاب و حوزویان با مردم، شرایطی را فراهم آورد تا این موضوع مهم، حداقل به عنوان یک عنوان درسی و پژوهشی، در درس‌ها و پژوهش‌های طلاب و فضلای قرار گیرد و از این رهگذر، شرایط برای جمع آوری نیازهای مردم و اولویت بندی آن‌ها و البته تلاش برای پاسخگویی به این نیازها فراهم شود.

آخرین نکته درباره جمع بندی سخنان علمای اعلام حوزه علمیه قم و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در دیدارهای مشترک این است که بر اساس بیان ارزشمند حجت‌الاسلام و المسلمین شهرستانی، حوزه‌های علمیه و نهادهای مسؤول ایران عزیز اسلامی باید همواره متوجه باشند که معارف قرآن و عترت به عنوان دو ثقل اکبر و اصغر و دو دستاویزی که تمسک به آن‌ها، موجب هدایت و عدم گمراهی می‌شود، مطرح هستند و ما در کشور اسلامی خود، مسلّح به سلاح «ثقلین» هستیم؛ سلاحی بی‌بدیل و جامع که متأسفانه گاهی در تحلیل شرایط و اوضاع و نسخه پیچی برای مشکلات و گرفتاری‌های داخلی و بین المللی، از آن غافل هستیم و می‌طلبد تا همیشه و به شکل حقیقی و به دور از هرگونه شعار، در سرلوحه امور باشد؛ ان‌شاء‌الله.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcjyaex.uqexizsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما