پنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب : 25580

صبا و کابوس دوباره سکوهای خالی در لیگ برتر

قم نيوز : قم نیوز: سوت آغاز لیگ بر‌تر فوتبال ایران از روز نهم مرداد به صدا در می‌آید و تیم صبای قم همچون ۱۵ تیم دیگر لیگ پا به کارزار سرشار از بیم و امید لیگ چهاردهم می‌گذارد.
صبا و کابوس دوباره سکوهای خالی در لیگ برتر
به گزارش قم نیوز، در روزهایی که مشکل کاهش تماشاگران حاضر در ورزشگاه‌ها، تبدیل به معضلی عمومی برای اغلب باشگاه‌های کشور شده است، اوضاع صبا در این زمینه از تیم‌های دیگر بغرنج‌تر است.

میانگین تماشاگران مسابقات لیگ بر‌تر فوتبال در فصلی که گذشت رقمی مایوس کننده برابر با ۷۲۰۰ نفر بود در حالی که لیگ سیزدهم به مسابقات جام جهانی فوتبال منتهی می‌شد و انتظار می‌رفت مردم اقبال بیشنری به حضور در ورزشگاه‌ها داشته باشند.

در کاهش میانگین تماشاگران نمی‌توان تنها انگشت اتهام را به سوی صبا و سکوهای همیشه خالیش نشانه رفت چنان که در بسیاری از بازی‌های خانگی دو تیم پر هوادار پایتخت که بر سر عنوان محبوب‌ترین باشگاه ایران با هم بحث و جدول دارند هم گاهی تماشاگران بسیار کم و آماری خجالت آور به چشم می‌خورد.

آن‌ها کجا رفته‌اند؟

تماشاگران کجا هستند؟ این سوالی است که ذهن بسیاری از اهالی فوتبال را به خود مشغول می‌کند و البته هر کس برای خود دلایلی برای توجیه این حضور کمرنگ دارد.

بگذارید ابتدا به این اصل اولیه اشاره کنیم که فوتبال بدون تماشاگر کم کم جذابیت خود را از دست می‌دهد و این به معنای زنگ خطر برای فوتبال ایران است زیرا همیشه این هواداران فوتبال هستند که به آن جذابیت می‌بخشند و نه بازیکنان پر زرق و برق و میلیاردی.

سال گذشته در شرایطی آمار وحشتناک میانگین ۷۲۰۰ نفری را تجربه کردیم که دو تیم پرهوادار پایتخت شامل استقلال و پرسپولیس و البته ۳ تیم دیگر شامل سپاهان فولاد و نفت تهرانی که کسی از این تیم انتظار حضور تماشاگر را ندارد تا هفته پایانی بخت قهرمانی داشتند و این اتفاق، در سال‌های اخیر فوتبال ایران رخدادی نادر بود اما همین رخداد نادر هم نتوانست تماشاگران پرتعداد و چشمگیری را به ورزشگاه بکشاند و شاید اگر اهوازی‌ها پشت فولاد نبودند، این آمار از این هم کمتر می‌شد.

تماشاگران فوتبال ایران که در گذشته با عشق به ورزشگاه می‌آمدند حالا ترجیح می‌دهد یا از طریق تلویزیون بازی تیم مورد علاقه‌شان را ببینند و البته بسیاری از آن‌ها به اطلاع از نتیجه نهایی بازی اکتفا می‌کنند زیرا می‌دانند با ندیدن مسابقه، چیزی را از دست نداده‌اند.

چرا صبا تماشاگر ندارد؟

در باب عدم محبوبیت صبا در قم، بحث‌های زیادی انجام شده و کلیشه‌ای‌ترین دلیل آن، عدم اقبال و اطمینان صبا به بازیکنان قمی عنوان شده است اما واقعیت این است که اگر صبا برای بازی هفته نخستش با ذوب آهن یک دو جین بازیکن قمی هم به زمین بفرستد نمی‌تواند انتظار استقبال چندانی داشته باشد.

آنچه در حال حاضر بین مردم و صبای قم فاصله انداخته، فاصله نجومی ارتباط بین باشگاه و مردم است که انگار کسب قصد ندارد یخ‌های این رابطه را آب کند و حداقل از یکی دو ماه گذشته تاکنون که در آستانه آغاز لیگ هستیم، هیچ حرکت محسوسی در این زمینه انجام نشده است.

با یک نظر سنجی ساده در بین مردم کوچه و خیابان در قم، می‌توان به آسانی دریافت که مردم قم احساس دلبستگی به صبا ندارند زیرا هرگز این تیم را در کنارشان احساس نکرده‌اند البته این بدان معنا نیست که پیروزی و شکست صبا، برای آن‌ها توام با بی‌تفاوتی باشد اما رابطه به حدی سرد است که کسی دنبال خبرهای این تیم و حمایت از صبا نیست.

چراغ رابطه صبا و مردم قم کماکان خاموش است و باشگاه صبا با وجود اینکه حضور تیم بزرگسالان را در قم، اقدامی عملی برای جذب مردم می‌داند اما این کار به هیچ عنوان برای جذب مردم کافی نیست و نیاز به اقدامات مکملی دارد که ثمردهی بلند مدت در پی دارد.

چرا بقیه تیم‌ها تماشاگر کمی دارند؟

تصور کنید تماشاگری که حدود یک ماه مسابقات تاکتیکی و درجه یک جام جهانی را تماشا کرده و حالا می‌خواهد بلیت بخرد و به دیدن بازی‌هایی بنشیند که بکش زیرش، وقت کشی، بی‌اخلاقی و بی‌ستارگی در آن موج می‌زند.

فوتبال بی‌کیفیت و خواب آور بیشتر تیم‌های لیگ برتری، می‌تواند کدام تماشاگر را به ورزشگاه بکشاند مگر آن‌ها که می‌خواهند وقتی را بیرون از خانه یا محل کار بگذرانند یا اندک هواداران تیفوسی و متعصب باقی مانده تیم‌های بزرگ را که تعدادشان فصل به فصل کمتر می‌شود.

به کیفیت نازل بازی‌ها، برنامه ریزی ساعت برگزاری آن‌ها و گرانی بلیت را اضافه کنید و نتیجه این امر آن می‌شود، که تیمی چون استقلال در روزهایی که در کورس قهرمانی هم حضور دارد، ۱۰ هزار تماشاگر را هم به زحمت در کنار خود دارد و با این وصف حال و روز تماشاگران تیم‌های کوچک‌تر نیز واضح است.

فوتبال حرفه‌ای و فرهنگ هواداری

فوتبال ایران تا حرفه‌ای شدن به معنای واقعی راه درازی در پیش دارد و بارز‌ترین دلیل برای این ادعا وضعیت هواداران باشگاه‌های لیگ برتری ماست.

نگاه به فوتبال حرفه‌ای در اروپا نشان می‌دهد، باشگاه‌های اروپایی بلیت دیدارهای خانگی خود را پیش از آغاز فصل، پیش فروش می‌کنند و بدین ترتیب احتمال خالی ماندن ورزشگاه‌ها در هفته‌های مانی و پایانی لیگ حتی برای تیم‌هایی که نتیجه لازم را نگرفته‌اند به شکل ملموسی کاهش می‌یابد.

در عین حال باید به فرهنگ هواداری فوتبال در اروپا و کشورهای صاحب فوتبال نیز اشاره کرد چنان که هواداران در فوتبال اروپا حتی در روزهای بحران و شکست‌های پی در پی با حضور در ورزشگاه‌ها پشتیبان تیمشان هستند اما در ایران، کافی است یک تیم در چند هفته متوالی نتایج ضعیفی بگیرد تا اقبال تماشاگران آن تیم به حضور در ورزشگاه‌ها افت کند.

صبا و نیاز به اقدام عاجل برای حل موضوع هواداران

صبا احتمالا این روز‌ها آن قدر گرفتار تامین بودجه و نیازهای مالی خود است که وقتی برای تامین نیازهای روانی و آینده نگری نفوذ در افکاری عمومی ندارد اما حقیقت این است که صبای بی‌تماشاگر، خالی از طراوت و جذابیت است و بهتر بود مسئولان این باشگاه در چارت تشکیلاتی خود، تیمی را مامور رسیدگی کار‌شناسانه به این موضوع می‌کردند.

گرچه تاکنون بار‌ها در این مورد صحبت شده و البته هرگز گوش شنوایی برای برخی از تصمیم گیرندگان گذشته و اکنون صبا که احتمالا خود را عالمان دهر دانسته و نیازی به راهکارهای پیشنهادی رسانه‌ها نمی‌بینند، اما بار دیگر تاکید می‌کنیم صبا باید با تشکیل کارگروهی تخصصی و نه دور همی، به شکلی دقیق نیازهای تلطیف ارتباط با مردم را شناسایی کرده و در صدد پاسخگویی به این نیاز‌ها برآید.

انصاف حکم می‌کند که تصمیم مسئولان باشگاه صبا را برای استقرار تیم در قم، ستایش کنیم اما مسئولان صبا بدانند که قناعت بر این تصمیم به خودی خود ناکافی است و انتظار حل همه مشکلات با حضور تیم در قم، انتظاری واهی است.

کاهش تماشاگران و خطرات

بار دیگر لیگ برتری در پیش است با نمایشی فاقد تاکتیک، سراسر حاشیه و بار دیگر بازار انتقاد از داوران داغ می‌شود و در این میان شاید بتوان به ظهور ستاره‌های جدید دل بست که از دل تصمیم سازمان لیگ مبنی بر کاهش سهمیه بزرگسال لیگ برتری‌ها خارج می‌شوند.

در لیگ برتری که در آن دیگر خبری از علی کریمی، سیدجلال حسینی و احتمالا مهرداد پولادی و کریم انصاری فرد نیست نمی‌توانیم انتظار تحول در تعداد تماشاگران را داشته باشیم و بدون شک دود بی‌انگیزگی تماشاگران به حضور در ورزشگاه‌ها به چشم فوتبال ایران می‌رود.

نه تنها اوضاع در فصل پیش رو برای صبا بهتر نمی‌شود، بلکه شاید تماشاگران فولاد و تراکتورسازی هم آب بروند و البته وضعیت استقلال و پرسپولیس نیز از همین حالا روشن و واضح است و کسی برای آغاز مسابقات لیگ سر و دست نمی‌شکند.

شاید در چند هفته نخست، تماشاگرانی که دلشان برای فوتبال تنگ شده سکو‌ها را غافلگیر کنند اما اهالی فوتبال به خوبی به این تب زودگذر و مقطعی واقفند و دوباره ما می‌مانیم و سکوهای خالی که حالا نه تنها در قم، بلکه در تمام ایران تبدیل به مشکلی جدی شده است.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcjyie8.uqeiozsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما